Hästar är bäst!

Alla inlägg den 9 augusti 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 9 augusti 2013 23:45

Jag ändrar favoritlåtar väldigt ofta, eftersom jag spämmar låtar, tills jag tröttnat lite på dem.. 


Men i nuläget är det väl I don't want to be och hips don't lie. 



Av Freia Vahlsten Svennas - 9 augusti 2013 23:26

Hej! Nu tänkte jag ha veckans blogg. 


Det är bara att kommentera "jag är med", så avslutas den om en vecka. Hoppas att många är med, eller i alla fall någon. Annars blir det pinsamt. 


Så snälla var med, då blir jag glad. :) 

Har ungefär 30-40 unika. 



Av Freia Vahlsten Svennas - 9 augusti 2013 22:50

      klicka på bilderna för större bild.


Dreamy. 


Sadel: Jag vet inte.

Sadelgjord: Vet inte.

Schabrak: Hööks.  

Träns: Hööks.

Pannband: Biltema.


Jag. 


Hjälm: Hööks

Väst: Boda hästsport. 

Tröja: Vet inte

Ridbyxor: Hööks tror jag, märket CRW. 

Ridstrumpor: Biltema. 

Ridskor: Granngården. 

 

Det var dagens outfit. 


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 9 augusti 2013 22:30

Idag red jag Dreamy, red ut igen. Men hon får nya skor i morgon. :) 


Började med att göra det vanliga, ta in hästarna från hagen, ge havre, borsta och så. Hade även med mig mitt nya gröna scahbrak och gröna pannbandet och det passade bra på henne. Så jag red i dem idag. 


Vi försöker ju rida på så mjukt underlag nu när hon tappat skor, så vi red först  in i skogen bredvid energispåret. Klättrade lite i några backar som fanns i skogen. Sen red vi rakt fram och travade en bit, det gick väl bra, fast i traven tar hon alltid upp huvudet så mycket.. Vi red mot en lada som kallas spökladan eller nåt sånt. Så en speciell runda vi brukar rida heter spökeladerundan. Men jaja,  vi red typ runt den och försökte hitta en bra väg. Skogen är ju brevid så vi red in i den då, men det var inte så bra väg, grenar typ överallt och så. Så vi red ut igen och gick såklart bredvid ladan och då skyggade hon. 

Det sägs ju att hästar kan se spöken, så hon kanske såg nåt. Eller så kanske det var en mus eller nåt. xD


Men vi vände då, eftersom det inte fanns någon bra väg där och så red vi runt energispåret.As always. Men det är typ den ända vägen man kan rida, just nu. 


Innan man kommer ut på energispåret så finns det en jättefin väg som vi travade på. Hon var väldigt pigg och travade väldigt fort. 

När vi kom ut på energispåret så travade vi lite till, sen skrittade  vi en bit. 


Och sen skulle vi galoppera lite, var lite svårt att få fram henne, hon började trava superfort istället när jag gjorde galoppskänkeln. Och det gick undan kan jag säga. Fortsatte driva på lite och då bockade hon en gång men sen galopperade hon några steg. Och då saktade vi av och skrittade lite till. 


Sen travade vi en bit och efter ett tag försökte vi galoppera igen. Först travade hon bara ett tag, och då krökte hon faktiskt lite på nacken, det är ju duktigt eftersom hon brukar springa med huvudet i luften, typ. Och sen började hon galoppera, och hon gjorde det ganska länge. Fast hon bockade lite då och då, hon tyckte att det var riktigt kul, det kände man. Sen saktade vi av till trav och travade en bit, hon var snäll. När vi saktat av så såg vi en älg, (en med horn dessutom), men Happy märkte den inte och inte Dreamy heller först men sen gjorde hon det och började trava. 


Sen skrittade vi hela vägen hem och det finns en skog bredvid vägen och den leder hem. Så vi gick in där. (Tänkte mest på Dreamy, eftersom det är mjukare mark i skogen än på grusvägar). Först är det en backe upp till skogen och det är ju bra att klättra i backar, och i skogen finns det också ett par backar. Men vi skrittade bara i skogen. 

När vi kom tillbaka till stallet, borstade jag henne, gav jag äppelbitar och lite havre, halmade allas boxar och sopade. 


Hursom helst, så är jag nöjd över henne. Det gick jättbra idag, hon var så duktig. 


 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 9 augusti 2013 15:03

På sävas hemsida så hittade jag 3 bilder på Zvante som unghäst och han var så sjukt söt! Så jag tänkte lägga upp bilderna här. 

Zvante,längst till höger. 

Zvante, 1 år. 



Zvante tömkörs dagen innan han kastreras. 


Av Freia Vahlsten Svennas - 9 augusti 2013 14:00

Han har väldigt stor personlighet,han gnäggade t.ex till mig  i fredags när jag skulle hämta honom från hagen. 

I hanteringen är han supermysig och verkar tycka att det är skönt när man rycker manen. 

Dock är han lite svår att tränsa, han brukar ta upp huvudet, men jag tog en godis och då gick det bra. Fast man måste verkligen skynda sig att ta in bettet när han tar godisen, för han tar snabbt upp huvudet igen. 

Det hände en gång när vi skulle rida till hagen och då hade jag bara med mig en godis, så det var lite svårt, men tillslut fick jag in det ändå. 


Han kan vara lite lat i ridningen men när han väl får fart så går det undan. Fast när man rider ut så är han alltid pigg, på terrängbanan var han först seg, men sen när jag fick fram honom så gick det verkligen undan. Han var riktigt rolig att hoppa terräng med, pigg och han tycker att det är kul. 


Fast han är lite rädd för gravarna, när jag skulle hoppa över dem, så vägrade han och så skyggade han för den. Men efter ett tag fick jag över honom och han verkade faktiskt tycka att det var kul. Han är även lite rädd för vattengraven, först stannar han precis innan, men då får man driva på och då går han i, men han trycker sig mot staketet. Men han var riktigt duktig ändå. Så jag berömde honom jättemycket. 


I paddocken och i ridhuset är han väldigt seg, så lite jobbigt är det att rida där ibland. 

Men det är kul att få kämpa lite. 


Han kan även få för sig saker, ibland kan han bara börja skygga för något, t.ex en gång när vi red ut så skyggade han för en grön soptunna och sen gick vi förbi en till soptunna och den brydde han sig inte om. Sen skyggade han för ett grimskaft och han kan börja bocka eller skena ibland. Haha, men han är rolig att rida! 


En rolig sak är också att han passar i så många färger,så man kan ha massa olika färger på schabrak. :) 

zvante


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards