Hästar är bäst!

Alla inlägg den 2 augusti 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 2 augusti 2013 23:00

Ridlägret börjae vid 9.30, om jag inte minns fel, och då fikade vi lite medans vi gick igenom vilka hästar vi skulle ha. Jag satt med dunkade hjärta, för jag var så himla nervös på vilken häst jag skulle få.

Men jag fick i alla fall Zvante, en mörkbrun connemaravalack. Maxad d-ponny, 148 cm hög. Egentligen heter han Rovald’s Zantique men kallas då Zvante. Blev faktiskt väldigt nöjd, för han verkade snäll och så.


När alla fått veta vilka hästar vi skulle få så hämtade vi dem i hagen och fixade iordning dem.

Första ridpasset red vi ut (vi var indelade i grupper, så andra gruppen red dressyr då). På uteritten kändes han pigg och när jag hamnade efter och travade i fatt så testade jag sitta ner och hans trav är väldigt mjuk.


Vi skrittade och travade bara det passet, för det var första passet de gått på 3 veckor och då tog vi det lite lugnt. Det var väldigt kul för han var pigg och framåt. Travade inte så jättemycket just det passet, men lite. Och han var mysig att rida ut på.

Men sen när vi skrittade hem, så gick vi förbi en hage och där stod det en fjording i ett buskage så man såg den knappt och han blev lite rädd. Gick åt sidan och kollade på den som att den var ett spöke.


Sen borstade jag honom, svampade av osv. Sedan var det lunch och därefter teori. Tror vi hade teori om hoppning, om hästens taxering, sprången, hindertyper som oxer,trippelbarr osv.


Efter teorin var det ridning igen, och det var dressyr. Fixade iordning Zvante, han är så mysig. Jättesnäll.

Vi red i ridhuset eftersom att det är svalare där, än vad det är i paddocken.

Han var mycket segare i ridhuset, men jag försökte jobba ner honom i form och ibland gick han faktiskt rätt fint, tycker jag. Höll oss mest på spåret i början, gjorde lite volta och bytte varv. När vi skulle trava så var han ganska seg så man fick skänkla ganska mycket innan han började trava. Men annars var han duktig, lyssnade bra när vi skulle sakta av. :P Det är ju jobbigt att springa sa Zvante.


Men när vi helt enkelt ridit fram i både skritt och trav så gick vi in på volten och galopperade lite. Han var väldigt seg så det tog ett tag innan han började galoppera och man fick skänkla för varje steg, annars skulle han bryta av. Men sen helt plötsligt så började Quattro bocka, och då ville tjejen som red honom inte rida honom just då och då frågade våran ridlärare oss andra om det var någon som var bra på att sitta kvar på bockande hästar. Jag sa att jag tror att jag är ganska bra, eftersom jag vart medryttare på Ina i ett par år, och hon är världsmästare på att bocka.

Men hursom helst så fick jag rida honom restan av lektionen medans hon red Zvante. Fick första testa galoppera på volten. Han var lite piggare än Zvante men lite bråkigare. Först bockade han ett par gånger, men jag drev bara på då och då slutade han såklart och så kunde jag galoppera ett par varv. Fick som sagt fortsätta rida honom resten av ridpasset, för jag ville inte byta helt. Vi gjorde lite cerpentinbågar i både skritt och trav och han var lite hård i munnen så man fick vara tydlig med vad man ville.

Sen skrittade vi av och red mot stallet, fixade iordning Quattro. Dock var han lite rädd för svampen så man fïck låta honom lukta på svampen och se vad det var, innan man kunde svampa av.


Efter ridningen var det mellanmål, fast jag tog bara saft för jag var inte sugen på mackor, så lite hungrig var man nog allt sen. Efter mellanmålet skulle vi rida ner till hagen, eller man fick leda men jag red varända gång. Och precis som jag trodde hade han jätteskön rygg för den är så bred. Tycker att det är riktigt mysigt att rida barbacka ner till hagen.

När vi kom tillbaka putsade vi tränsen och sadlarna för man måste göra det varje dag, sen mockade vi och sopade utanför våra hästars boxar.


Efter det skulle vi typ leka, vi lekte flaggleken, eller i detta fall, grimmleken. För vi hade grimmor istället. Den leken är riktigt kul tycker jag, men just den gången stod typ alla still så då var det inte så kul.

Sen var det middag, film,kvällsfika m.m


Hälsade även på Helmut såklart, bästaste ponnyn! Love him!


-Två bilder Åsa fotade när jag hämtade Zvante från hagen. Började seriöst stortjuta när jag såg dem, saknar honom så himla mycket!! Och det var därför jag började gråta.



-Quattro


Av Freia Vahlsten Svennas - 2 augusti 2013 19:45

Tror det var Teddy, faktiskt. Eller någon ponnyridningsponny, det var så länge sen, så minns inte. Men jag gissar på Teddy.


-Gammal bild på mig och Teddy 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 2 augusti 2013 17:45

Nu är jag tillbaka från ridlägret och det känns sjukt tråkigt!

Har varit så kul att rida varje dag och vara i stallet varje dag, känns lite som att man har en egen häst, på ridlägret tycker jag.

Och sen är det så himla tråkigt att veta att man kanske aldrig kommer få rida den hästen igen, så innan jag hoppade av min lilla ponny så kramade jag honom länge. Och när man kommer hem är det så tråkigt för innan kunde man gå till stallet när man ville, det var liksom bara några meter ifrån huset vi sov i.


Har även vart ganska skönt att slippa blogga, ta ett litet break från datorn och mobilen. Så jag har haft som en liten bloggpaus, men nu är jag tillbaka. Skrev ju lite tidinställda men man märker ju att läsarna tycker det är roligare med lite livebloggning också, då statistiken sjunker lite när man är borta. Men tyvärr har jag varken hunnit eller orkat blogga. Hade inte heller internet på min mobil, så i så fall skulle jag behövt låna Vilmas och det äår ju inte säkert hon vill låna ut in mobil.

På tal om mobiler. Så la jag min mobil i min ponnys ryktpåse, och sen glömde jag den.. Så den ligger där just nu och jag måste verkligen åka dit snart igen annars kanske den försvinner. Men faktiskt så var det inte mitt fel, utan Åsa tjatade hela tiden på att vi skulle åka hem.. Saknar den lite nu..


Nu kanske ni undrar varföpr jag skriver "min ponnys" och inte namnet, men jag ska avslöja vem jag fick i nästa inlägg. För jag kommer skriva om dagarna i olika inlägg.



-Finaste Helmut! Det var så himla skönt att träffa honom igen, saknat honom så mycket. Och idag när jag sa hejdå till honom så gjorde han mig så himla glad!! Höll på att spricka av glädje, men det får ni veta i ett annat inlägg som kanske kommer om ett par dagar. Älskar den här ponnyn så sjukt mycket, kan inte ens beskriva, han är helt underbar.


Av Freia Vahlsten Svennas - 2 augusti 2013 17:45

 

 

Hittade de här bilderna och kom på att Teddy hade ögonbryn förra sommaren. Så sjukt charmigt och snygg form han hade på dem. xD


Av Freia Vahlsten Svennas - 2 augusti 2013 15:45

-När man rider barbacka på Dreamy, på sommaren. Så kan man ibland få en spark på skon när hon ska få bort flugorna som sitter på magen. Känns lite awkward, men hon sparkar som tur är inte så hårt. Så var det när jag och Vilma red barbacka på Thessan också, kom jag på nu.


-När jag rider ut brukar jag komma på en massa ideér om vad jag ska blogga om, det bara ploppar upp massa ideér. Så det är också därför jag älskar att rida ut. Fast detta gäller bara när jag rider på Dreamy, konstigt jag vet. Så det var jättebra när jag red ut sist, för då kom det upp ideér till de här tidinställda.


-Jag tycker personligen att Dreamy ser lite ut som en westernhäst när hon galopperar, vet faktiskt inte varför. Bara tycker det.


-När jag rider ut på Dreamy och det är högt ljud precis där vi ska rida förbi eller i närheten, så åker min hand atomatiskt till hennes hals och både klappar och kliar henne. För hon lugnar ner sig då.


-Ibland när jag ska hoppa Dreamy så kan jag vara lite nerövs, för man vet aldrig vilka spårng hon gör, helt plöligt kan hon hoppa jättehögt över.


-I början när man ska börja hoppa, så brukar hon smita förbi hindret, för hon vill testa ryttaren, men efter ett tag börjar hon hoppa.

 

Kolla vad litet hindret är, men ändå tar hon i så mycket.



Av Freia Vahlsten Svennas - 2 augusti 2013 13:45

Ska försöka skriva en nogrann förklaring, men jag är lite hlavdålig på att förklara saker så inlägget kanske inte blir så jättebra. Men ska försöka så gott det går.


Som jag tror de flesta vet så tycker jag att Karro, http://karropetterssons.blogg.se/ , rider riktigt bra, hon är superduktig på att få hästarna i form och det är en av de stora anledningarna till att jag vill rida lika bra som henne.

Hon skrev själv på sin blogg att hon har lätt för att hitta knapparna på nya hästar och det är ju en bra egenskap när man vill få hästen i form. Så är väl lite smått avundsjuk.  Särskilt när man rider på ridskola och får rida massa olika hästar, främst när man inte är hyrryttare, alla hästar är ju så olika så då är det svårt att få hästarna i form, då jag inte får rida en och samma häst så ofta, för har man en häst man rider mycket lär man sig ju hur den funkar och så.  Men vill verkligen vara så duktig som Karro att få hästarna i form, och sen rider hon ju sjukt bra också. Jättefin sits och ger bra eftergift över hinderna, jag behöver till exempel ta fram handen mer över hindret tycker jag.


Okej, inte så jättenogrann förklaring, men är som sagt dålig på att förklara saker, som ni säkert märkt nu.


-Måste bara visa en riktigt "snygg" bild på mig som Vilma fotade i våras.  

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 2 augusti 2013 11:45

Franska forskare har tittat på hur unghästar som tränas med eller utan belöning reagerar på träningen och på människor. Målet var att hästarna skulle stå stilla på kommando, utan att behöva bindas fast eller hållas i, för att sedan hanteras på olika sätt.

Text: Sara Slottner
Foto: Anki Yngve
  
23 hästar omkring ett år gamla delades upp i två grupper. Hästarna i den ena gruppen fick positiv förstärkning (belöning) i form av några pellets ur handen när de gjorde rätt. När hästarna i den andra gruppen gjorde rätt fick de inte pellets utan tränaren gick helt enkelt vidare med nästa steg i träningen. Bestraffning användes inte alls.
Träningsprogrammet bestod av totalt 41 steg. Steg 1 var att hästen skulle stå stilla i 5 sekunder. Tiden ökades sedan gradvis upp till en minut i steg 5. I steg 6 skulle hästen stå stilla i en minut helt fritt och i steg 7 och framåt började tränaren göra olika saker som att borsta, lyfta hovar, sätta på skydd, ta tempen eller spreja på kroppen. När träningsprogrammet var avslutat fick hästarna "vara ifred" igen och de testades efter sex och åtta månader utan träning, för att se om de kom ihåg.
  
Lärde sig fortare
Hästarna som fick belöning visade fler positiva beteenden under träningen, negativa beteenden sågs i stort sett bara hos hästarna i kontrollgruppen. Hästarna i kontrollgruppen bajsade också betydligt oftare än hästarna i belöningsgruppen under träningspasset. 
Belöningen gjorde att hästarna lärde sig de olika momenten fortare och nästan alla kom ihåg det sex månader senare, jämfört med knappt hälften av hästarna i kontrollgruppen. Speciellt tydligt var det när det gällde att lyfta hovarna - där nio av de elva hästarna i belöningsgruppen stod stilla och lyfte sina hovar efter sex månaders uppehåll, något som ingen i kontrollgruppen gjorde.
För att undersöka hur de olika träningsmetoderna påverkade hästarnas förhållande till människor fick hästarna göra två test med okända personer. Ett där personen bara står stilla och hästen får söka kontakt och ett där personen rör sig mot hästen. Det här testet gjordes om fyra gånger; precis innan träningen påbörjades, när träningen avslutades och efter sex respektive åtta månader. Hästarna som tränats med belöning spenderade 78 procent av tiden nära testpersonen när de själva fick välja. Motsvarande siffra för kontrollgruppen var 27 procent av tiden. Båda grupperna höll sig nära personen i större utsträckning än vad de hade gjort innan träningen påbörjades. 
  
Underlättade hanteringen
Under försökets gång skulle hästarna avmaskas och forskarna tog tillfället i akt och gjorde det till en del av studien. En okänd person genomförde den vanliga proceduren med hästarna - de skulle stå stilla på kommando utan att någon höll i dem - och gav sedan avmaskningsmedlet med spruta i munnen. Det tog mer än dubbelt så lång tid med kontrollgruppen som med de som var vana att få belöning.
Forskarna skriver i sin slutsats att "Creating a positive learning situation appeared to benefit both learning and behaviour during the training sessions."

Källa: Hippson.se


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards