Hästar är bäst!

Alla inlägg den 8 augusti 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 8 augusti 2013 22:16

Jag vill köpa en fårskinnspadd till Dreamy. För jag tycker att hon behöver en padd, för ibland så åker sadeln upp där vid bakvalvet. För hon behöver bygga mer ryggmuskler, och medans kan man använda en padd. Anna (som vi hade som ridlärare på ridlägret) berättade det. 


Och fårskinnspaddar har jag hört är väldigt bra, fast de är ganska dyra.. Men  Tyra Sjöstedt har en bloppis på sin blogg och där säljer hon en fårskinnspadd för endast 350 kr och det är ju väldigt billigt för en fårskinnspadd. Jag har skickat ett mail, så jag får hoppas att ingen annan skickat ett mail om att de vill ha fårskinnspadden, för det är först till kvarn. För jag behöver verkligen en, nej men jag vill ha en. Annars får jag väl köpa en billigare. 


Länk till bloppisen: http://www.tyrashastar.se/?p=39639#comments


Av Freia Vahlsten Svennas - 8 augusti 2013 20:30

På frågestunden, så fick jag en fråga om hur Happy är att rida. Svarade ju på det lite snabbt, men sa även att jag kunde skriva det i ett enskilt inlägg också. So let's do it!


I paddocken är han i princip alltid seg. Men man får ända fram honom, i både skritt och trav väldigt lätt. Bara att i traven så kan han "hoppa" med frambenen för att försöka skrämmas, men oftast gör han inte så höga, så jag i alla fall blir inte speciellt rädd. 

Det är ganska svårt att få honom i galopp tycker jag. Han är så seg, så man får verkligen driva på innan han börjar galoppera, och ibland får man inte ens fram honom, utan han fortsätter bara trava. Väl i galoppen, så får man skänkla hela tiden annars saktar han av. Även i galoppen kan han börja "hoppa". 


Personligen tycker jag att han är ganska lätt att få i form, eller bara om han är något arbetsvillig. För ibland försöker han bara gå in mot mitten och biter tag i bettet och går vart han vill. Och han är ju stark som attsingen, så det kan vara lite svårt ibland, när han bara vill gå som han själv vill. 


Har aldrig hoppat honom, för varje gång jag försökt så saktar han av innan hindret och går över det. Lat.se. Innan hindret kan han ibland börja "hoppa" med frambenen, men som sagt innan hindret saktar han av. Så han hoppar mer när det inte är hinder. xD


Fast Vilma har faktiskt hoppat honom, fast då har hon haft draghjälp från mig och Dreamy, eller så har Åsa viftat med ett spö. Fast inte alltid, så ibland har hon fått över honom själv. Men hindret får inte vara högre än 20 cm för då river Happy. OS-hopphäst nästa? ;) 

Så jag kan inte säga hur han är att hoppa. 


När man rider ut så är han mycket piggare. Har bara ridit ut på honom 2 gånger och då har jag ridit barbacka. Han verkar verkligen trivas att ridas barbacka då han blir mycket piggare och gladare då. 


Första gången så var han verkligen, verkligen pigg, han brukade smita iväg i galopp till och med. Det var verkligen kul att han bjöd fram. 

Kan säga att han är supermysig att rida ut på, han är inte rädd av sig, kan vara lite busig men han har inte den bästa konditionen så, om han sticker iväg så behöver man inte vara rädd för att han ska springa så länge. Utan han brukar sakta av efter ett tag. Och han är så himla bred och skön rygg så han är skön att rida barbacka på. 


Kan även säga att han inte kan vara själv, så man kan inte rida själv, måste ha sällskap. Till och med om man rider med någon och så hamnar han lite på efterkälk och så ser han inte de andra och då börjar han trava/galoppera ända tills han kommer fram till de andra. Då får man verkligen inte stopp på honom. I stallet kan han inte heller stå själv, då skulle han bergis haft sönder hela stallet. xD Och såklart inte i hagen heller. 


Men det var i alla fall lite om hur Happy är att rida, så hoppas ni blev nöjda. 


       

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 8 augusti 2013 18:38

Hade inget att göra, så jag spelade in en video. 


Av Freia Vahlsten Svennas - 8 augusti 2013 17:15

Det måste vara när jag gick omkull med Menny. 


År 2011 var jag och Vilma på ett ridläger hos Charlotte och Jonna (de som har Thessan,Ina,Ginny och Menny) och då turades jag,Vilma och Jonna om med hästarna. 


Sista dagen hade vi (som man brukar ha) uppvisning. Jag hade Menny då, och vi red först i en hage och där hoppade Vilma och Jonna lite med Ina och Thessan, de hoppade ganska låga hinder och Menny kan inte hoppa hinder under 50 cm, då blir han typ stressad och hoppar konstigt eller river (eller vad det ni var). Så jag skulle få hoppa efter dem. 


Så medans jag väntade på dem, red jag runt lite där i hagen i skritt och trav. När jag travade så gjorde jag det några varv, och sen helt plötligt gick han omkull. Han ramlade först ner på knä och då ramlade jag över halsen på honom och sen åkte han på ner på sidan,och hamnade skitnära mig så jag tänkte "nu kommer jag dö", för jag trodde att han skulle hamna på mig. xD 


Men jag gjorde inte direkt illa mig, eller jag fick ont i huvudet för jag hamnade på det när jag ramlade över halsen. Och Menny blev bara lite halt, så det var som tur var inte så farligt. 


Först fick jag rida lite på Ina (eftersom Menny var halt), skrittade,travade,galopperade och hoppade lite. För man ska ju alltid hoppa upp när man ramlat av. Sen red jag barbacka på Menny upp till stallet. 


Det var i alla fall sjukt läskigt när han bara gick omkull, fast vi kollade lite i hagen sen och det var en grop ungefär där han ramlade. 


-Lite bilder från ridlägret, jag och Menny. 


Av Freia Vahlsten Svennas - 8 augusti 2013 15:34

Jag och Zvante. 


 

 

 

 


Jag och Helmut

 

 

Fisken, Freia. Haha, jag vet inte varför jag gör sådär. xD



 

 

 


Vilma och Stina. 

 

 

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 8 augusti 2013 12:46

Fråga: Varför ser du så sur ut på alla bilderna ? ;)

 

 


Svar: Jag var helt enkelt inte beredd på att Åsa skulle fota just då. Och även fast jag är glad går jag inte runt och ler hela tiden, för jag var ju såklart glad. Fast lite ledsen var jag ju, eftersom Helmut fortfarande är sjuk. När jag var där så kände jag verkligen hur mycket jag saknade honom, ville bara gå och hälsa honom direkt, men det kunde jag inte. 


Det kommer mer bilder idag och där ser jag gladare ut. :) ;)

 


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards