Hästar är bäst!

Alla inlägg den 13 augusti 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 13 augusti 2013 21:32

Dreamy är ju en fux, så  därför  tänkte jag skriva ett inlägg om vilka färger som passar en fux. Och vilka färger som inte passar. Enligt mig. 


Jag tycker fuxar passar bra i vitt,svart,brunt,beige, grått, lila (på vissa), marinblått,ljusblå och olika nyanser av grönt. 


Mina favoritfärger på Dreamy är ljusblått och äppelgrönt. Tycker hon passar som handen i handsken i dem färgerna. Speciellt äppelgrönt. Vet inte riktigt varför, hon lyser upp i dem färgerna. xD


Det jag inte tycker passar på fuxar är rosa. Rött kan passa på vissa och även gult är fint på vissa. Det beror på vad för sorts fux det är, svettfux,linfux och så. Så det är lite olika, vad som passar och inte passar.  Men oftast tycker jag inte att rött och gult är så fint på fuxar. 


 


Det är en sak jag gillar väldigt mycket med skimmlar, de passar i typ allting förutom vita schabrak utan färgstarka passpoaler. 





Av Freia Vahlsten Svennas - 13 augusti 2013 21:02

-Jag kan inte vara den ända som ÄLSKAR att julpynta stallet, det är så himla kul. Jag och Vilma brukar göra knäckebröd och skriva te.x "god jul Teddy" med glasyr. Förra året gjorde vi till Teddy,Dreamy,Happy,Ina,Menny,Chanell,Caramia,

Loulou,Totte,Magic,Joppe och Pärla. 


-Galoppera i snön, det är superkul. Gjorde det med Ina i vintras. 


-Rider man i djupsnö så bygger det muskler. 


-Jag ska antagligen hyra häst igen i vinter, vill gärna hyra Totte då igen. 


-Framför allt att det är så kallt. När jag red Ina i vintras och hoppade av för att Vilma skulle rida så kunde jag knappt gå för mina fötter hade frysit till is. Jag hade bara vanliga strumpor och mina vanliga ridskor, smart.se. 

Fingrarna och fötterna fryser man mest om tycker jag, och då var det så jobbigt att Ina hade typ 2 täcken på sig och det var lite svårt att sätta på dem med frysna fingrar som man knappt kunde röra på. Och Ina hade även en bok som man skrev i, om vad man gjort på ridpassen och hur länge man ridit, så det var lite svårt att skriva också. 


-Det blir mörkt så fort.. Fast snön lyser i alla fall upp lite och Ina kunde faktiskt ridas i mörker, hon brydde sig inte, och det finns även pannlampor där. Undra hur Dreamy skulle vara att rida i mörker.


-I rönna finns det inget ridhus, så ibland går det inte att rida överhuvudtaget. För ibland är snön så hård att det inte går att rida i paddocken och vägarna är isiga och hala.



Fel

Av Freia Vahlsten Svennas - 13 augusti 2013 19:31

Ni kanske har sett inlägget "3 saker ni kanske inte visste om Dreamy". Då skrev jag ju att hon var 25% fransk travare och 75% belgisk travare. Men det var tydligen fel hon är 25% fransk travare (så lite rätt hade jag) och 75% amerikanskt travare.

Jag har för mig att hon sa belgiskt men tydligen sa hon amerikanskt.

Ville bara säga det.

Av Freia Vahlsten Svennas - 13 augusti 2013 18:21

Igår orkade jag inte berätta om dagen så jag gör det nu. 


Jag var i alla fall med Roxanna en stund, vi hoppade studsmatta och så laddade vi ner en jätterolig app med massa roliga ljud. Vet inte vad appen heter,men det var som sagt massa roliga ljud, bl.a pruttljud,toalettljud och så. Så vi stod och gapskrattade medans vi lyssnade på dem. 


Det var verkligen jättekul! 


På kvällen så var jag med Vilma och kollade på film. Först kollade vi på scary movie 5, men efter 15 minuter så började det om. Och då försökte vi igen, men det blev bara så hela tiden. Men den lilla stunden vi kollade så v ar det kul. 


Eftersom vi inte kunde kolla på den, så kollade vi på bröllopsduellen. Det var samma sak där också, den började om efter ett tag. Så det var ju lite tråkigt. 

 

Idag har jag inte gjort mycket alls, hoppade lite hinder ute. För det är så tråkigt att inte ha något att göra. 


Av Freia Vahlsten Svennas - 13 augusti 2013 16:00

Iris. 


Iris är ett korsningssto (fjording/dartmoor) och hon var den första hästen jag red på åkerby. Och blev snabbt min favorithäst, hon var jättesnäll, men kunde se lite sur ut i spiltan. 

Jätterolig att rida också, pigg och så. 


Men förra året så flyttade hon till en av ridlärarna, för hon hade fått nåt trassel med ena bakbenet och flyttade dit för att få bli pensionär. Nåt sånt var det. 

 

  Bildkälla




Gazella. 


Gazella är ett svensk ridponnysto. Hon blev min favorithäst då jag fick rida henne väldigt mycket och jag trivdes väldigt bra med henne. Hon var även väldigt snäll, kunde precis som Iris se lite sur ut i spiltan, Men hon gjorde inget. 


Hon brukade ibland gå in mot mitten eller stanna när man red och det gjorde hon med mig också, fast de 2 sista gångerna när jag red henne gjorde hon inte det, utan lyssnade jättebra. 


Red två privatlektioner med henne också, första gången var hon jätteseg. Men andra gången var hon raka motsatsen. Hon var superpigg och skenade lite då och då. 


Men förra året tror jag, så såldes hon. Eftersom hon inte verkade trivas så bra. Blev självklart jätteledsen, men ändå glad för Gazellas skull och hon verkar trivas jättebra där hon är nu.   


Bildkälla



Flynn. 


Kommer faktiskt inte ihåg varför han var min favorithäst, men han var supersnäll och rolig att rida. 

Lite småseg. 



Men för ett par år sen blev han halt och behövde avlivas.. 

Saknar honom jättemycket. 


-Lånar en bild från http://stallviggeby.blogg.se/ då jag inte har någon  bild på honom. 

 

 


Snövit. 


Snövit var ungefär 17-18 år när hon kom till ridskolan och blev snabbt min favorithäst. 

Hon var jätterolig att rida, pigg och rolig att hoppa. En gång när vi skulle hoppa i trav så började hon galoppera och hoppade högt över hinderna över fast de typ var 30 cm. 


När man borstade henne kunde hon se lite tjurig ut, för han var väldigt kittlig. Så det var inte så mysigt att borsta henne, men annars var hon snäll. 


Men sen bröt hon benet i hagen, eller så blev hon bara halt, nåt sånt i alla fall. Kommer inte riktigt ihåg. Men hon behövde i alla fall avlivas, tråkigt nog. 


-Bilden är typ 3 år gammal. (Det hände för typ 3 år sen också). 


Happy Boy. 


Happy Boy var jättesnäll och rolig att rida , fast lite småseg. 

Supermysig att hantera verkligen. 


Men han var väldigt gammal, så tyvärr så dog han. Eller jag vet inte om det var att han blev gammal, som han dog. Men ja, nåt var det. 



Sen har jag ju Magic och Totte också. 

Behöver väl inte skriva så mycket om den, för de finns ju kvar och jag kommer börja skriva mer om dem när ridskolan drar igång igen. 


Men Magic är i alla fall en newforestvalack född -05. Superrolig att rida och jättemysig i hanteringen. Och Totte är en svensk ridponny född -94. Han är jätterolig att rida, men lite seg och hur mysig som helst i hanteringen. 


 

Magic

 

 


Totte




 

 

 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards