Hästar är bäst!

Alla inlägg den 10 augusti 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 10 augusti 2013 22:30

Som ni kanske vet så läser jag http://baraelvira.se/ . Och för ett tag sen så skrev hon ett inlägg och visade några bilder som hon fotat på falsterbo. 

Länk till inlägget: http://baraelvira.se/2013/july/ar-det-detta-som-vi-kallar-samspel-2.html#comment . 


Har läst igenom kommentarerna och några har kommenterat "om inte hästen skulle vilja så skulle den inte göra det", ungefär nåt sånt i alla fall. Därav rubriken, jag tycker ju inte så. 


Men det handlar om tvång. Nu säger jag inte att allt handlar om tvång, för många hästar tycker ju att det är kul, men på bilderna ser man ju att hästen inte trivs. Ingen av hästarna på bilderna ser ut att trivas eller tycka att det är kul. De flesta går ju även i rollkur och jag tror inte att någon häst tycker det är kul att gå i rollkur. 


Sen det här med tvång, vill inte hästen hoppa och vägrar, eller om hästen inte lyssnar i dressyren och så, så får den oftast en rapp med spöt, sporrar intryckta i revbenen eller blir ryckt i munnen. 

Och då är det väl självklart att de lyssnar istället för att få det jag skrev ovan. 


Det skulle jag gjort i alla fall, för det är mindre smärtsamt att hoppa än att få en rapp med spöt, eller hur? 

Så det är väl därför den hoppar även om den inte vill. 


Fast som sagt så är det ju många hästar som tycker det är kul att ridas, och det är ju jättebra. För man ska ju lyssna på hästen och inte bara göra saker som man själv vill när inte hästen vill det. Och rollkur tycker jag att man aldrig ska rida, rid istället hästen i korrekt form. Det ser finare ut och mycket bättre för hästen. 


På bilderna ser man verkligen smärta. 


-Här är några av bilderna som Elvira fotade. 


Av Freia Vahlsten Svennas - 10 augusti 2013 20:50

 

Brun rotborste. 



 

Rosa rotborste. 




 

Brun huvudborste. 


 

Svamp. 


 

 

 

 

Magic brush. 


 

Blå hovkrats. 



 

Blå mankam


 

Blå/vit pannborste. 


 

Manborste. 


 

Svart skrapa. (Smutsig). 


 

Ryktborste. 


 

gummiskrapa.



 

piggborste. 


 

flätkam, eller vad det nu heter. xD



 

hovborste. 




Av Freia Vahlsten Svennas - 10 augusti 2013 19:51

Som ni kanske ser så är det en ny header, jag har gjort den. 


Den blev helt okej faktiskt, men jag skulle vilja klicka lite nya bilder, för jag skulle vilja ha en bild när jag står bredvid henne i headern, men har ingen fin sån bild. 


Så jag ska ha den här headern tills jag klickat lite nya bilder. 

 



Av Freia Vahlsten Svennas - 10 augusti 2013 17:57

 

 

 

 

 

 

 

Vet att min sits var dålig och så, så ni behöver inte kommentera något, för jag vet mina fel. 



 


Av Freia Vahlsten Svennas - 10 augusti 2013 14:18

*Åka och bada nu. 


*Skriva ett åsiktsinlägg, var ett tag sen känns det som. 


*Kanske göra en ny header, har lite planer. 


*Tvätta mina borstar. 


__________________________________________________________

Tror hovslagaren ska komma till hästarna idag, hoppas det i alla fall. Så man kan börja rida lite i paddocken och så ska det bli kul att inte bara rida runt enegispåret. 

Och främst så får ju hästarna nya fina skor. :) Fast Teddy får bara fina hovar för han använder inte skor.


-Måste bara lägga upp den här bilden på Dreamy igen, hon är ju så söt!

 


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards