Hästar är bäst!

Alla inlägg under juni 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 30 juni 2013 22:30

En del lär sina hästar att stegra och själv tycker jag inte att det är så jättebra.

Dels så kan hästen välta omkull och bryta ryggen, det kan den ju ändå om den till exempel stegrar i hagen, men lär man den är det ju större chans.


Och skulle man någon gång sälja hästen till någon som inte vet och råkar göra tecknet för en stegring, så kan det bli riktigt farligt. Tänk om man står framför den och så råkar man bara göra tecknet, då kan man ju råka få en spark.

Det har faktiskt hänt någon jag känt, hon stod framför hästen och den stegrade, hon fick en spark på armen. Var inte så farligt, men det kan ju hända värre saker.


Lär man hästen stegra så kan hästen börja använda det som en lek med ryttaren. Och börjar hästen leka med ryttaren, kan det gå över styr så därför tycker jag inte att man ska lära hästen att stegra.

Det är skillnad om hästen stegrar  av sig själv när den leker i hagen, den måste ju få leka den också, men tycker inte den ska stegra med ryttare.


Visst, det kan vara lite coolt när man får en häst att stegra på kommando, men tycker ändå inte att man ska lära dem det. Det kan ju liksom hända att hästen springer över ryttaren. Och ja, jag vet att det kan hända ändå, men jajaja XD

Dessutom kan den börja stegra i ridningen också då, för då tror den att den är duktig, eftersom den brukar få beröm annars. Och det är inte direkt kul när hästen stegrar i ridningen tycker jag.






Vad tycker ni?



Av Freia Vahlsten Svennas - 30 juni 2013 21:14

Hoppfrågor:


Har du hoppat: ja


Har du hoppat oxer: japp


har du hoppat räcke: yes sir


Har du hoppat kombination: ja


Har du hoppat alla hindertyper: nej


Har du hoppat över 30 cm: ja


Har du hoppat över 50 cm: ja


Har du hoppat över 70 cm: ja


har du hoppat 90 cm: ja


Har du hoppat 100 cm: ja


Har du hoppat 105 cm: nej


Har du hoppat 110: nej


Har du hoppat 115: nej


har du hoppat 120: nej


 

Dressyrfrågor:

Har du ridit dressyr: ja


Har du fått en häst i form: ja


Har du gjort skänkelvikningar: japp


Har du gjort öppna: nej, det tror jag inte


Har du gjort en sluta: tror inte det


Har du gjort piaff: nej


Har du gjort galoppombyten: ja


Har du gjort framdelsvänding: ja


Har du gjort bakdelsvänding: japp, med Helmut


har du tävlat LC: Nej, men jag har ridit programet för Myran


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 30 juni 2013 20:12

Åkte ju till Teddy idag med Vilma, fast först var vi hos Charlotte och gav mat och vatten till djuren och så gosade jag med kattungarna, de var så söta.


Sedan traskade vi vidare till Teddy. Vi började med att mocka hans box, den var  väldigt kissig, men det är rätt kul att mocka, fast jobbigt att tömma kärran. Innan vi tog in honom så fotade Vilma honom och jag gav alla hästar en varsin morot.

Sedan tog vi in honom och borstade och gav lite havre. När vi var klara började vi gå till paddocken, för vi skulle löshoppa. På vägen dit skrittade,travade och galopperade vi.

När vi kom dit så¨började vi bygga fram och vi började på typ 30 cm tror jag det var, han var jätteduktig. Han fick hoppa det vå gånger och vi turades om att släppa honom.


Sedan höjde vi till typ 40-50 cm. Gick inte lika bra, för han hade svårt att komma över med bakbenen och då la vi ner ena sidan på bommen och så fick han hoppa det. Gick mycket bättre.  När vi hade löshoppat klart så fick han springa av sig lite, i galopp.

Sedan åt jag lite smultron, för det växer jättemycket där och jag är helt galen i smultron. Medans gjorde Vilma nåt med Teddy, vet inte vad hon gjorde för jag var så fokuserade på smultronen.


Vilma fotade som sagt men bilderna kommer upp någon annan gång för hon orkade inte ladda över dem nu.


-Ni får en bild från förra sommaren när han löshoppades så länge.

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 30 juni 2013 18:39

Låtsas för en liten stund att Dreamy är min häst.


-Dreamy blir verkligen jätteglad när man kommer och ska rida, hon rids ju inte så mycket, nästan bara jag som rider henne nu. Den här veckan har hon inte ridits en ända gång, men kanske rider i morgon.


-Hon gillar bara att borstas med mjuka borstar.


-När hon blivit rädd för någon, lugnar hon ner sig väldigt fort.


-Innan hon kom till Annika gick hon som travhäst. Men hon började galoppera i svängarna, och skulle därför slaktas, men Annika köpte henne istället. Och hon var ju inriden, så varför inte bára sälja henne som ridhäst istället för att slakta, men ja, skulle inte Annika köpt henne skulle hon blivit korv, eller nåt sånt.


-Om man låter henne äta gräs i början när man ska rida ut, så äter hon gräs typ hela tiden sen.


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 30 juni 2013 11:57

Godmorgon, ska snart gå hem till Vilma och träffa Django!   Senare idag så ska jag och Vilma åka ut till rönna och ge mat till Charlottes djur, för de är på husbilssemester. 

Sedan ska vigå till Teddy och pyssla lite med honom. 


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 29 juni 2013 23:45

Tack för tipset, Vilma! Har verkligen bloggtorka just nu, så tipsa gärna inlägg. 


Jag tycker att min kamera är väldigt bra och den har det mesta, fast det går inte att zooma in så jättemycket... 

Min kamera har en funktionsratt med olika funktioner, till exempel om man ska ta i rörelse, brukar ha den funktionen när en häst hoppar. Den tycker jag är typ livsviktig att ha, annars blir det inte lika bra bilder när man hoppar. 

(Kommer berätta lite om min åsikt om de olika funktionerna).


Finns också en som är till för att fota barn, tycker helt ärligt att den är lite onödig, barn som vuxna liksom. Man kan väl lika gärna fota med den "vanliga" funktionen. 


Naturfunktion. Som man hör på namnet så är den till attn fota naturen med, har faktiskt inte testat den så har ingen speciell åsikt om den. 


Porträtt. Har faktiskt aldrig testat den heller. 


"Vanlig". Tycker den är väldigt bra, bilden blir inte suddig eller nåt. Fotar mest med den eller "auto". 


Auto. Det blir blixt när det är mörk och bilderna blir jättebra. 


Guide. Tycker det är jättebra att den finns, för där kan man  tillexempel stänga av blixten och massa saker.


Nattporträtt. Har aldrig testat den, men den är säkert jättebra i mörkret. 


Närbild. Den använder jag när jag fotar blommar, oftast. Det blir jättebra, suddig bakrund och den fokuserar väldigt bra på blomman. 


Tycker det där ska finnas med, man kan även redigera videos på min tror jag det var, alltså typ klippa ihop dem bara. 



-Fotad med närbilds funktionen. 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 29 juni 2013 23:09

MINA bästavänner, kan inte välja bara en. Kan ni gissa vilka? 


 

 


Varför de är mina bästavänner? 

Det är för att de alltid finns för en när man är ledsen och man kan berätta allt för dem. Utan att de säger något till någon annan, coolt va? ;) Fast man kan ju berätta allt för  vilken häst som helst.  

Totte och Magic är alltid snälla och jag litar på dem till 100%. Även fast Magic kan vara lite fånig ibland, till exempel när jag tävlade med honom, blev han lite rädd för den röda flagan, de tog upp när vi skulle starta. Och Totte blir superpigg när man rider ut, rodeohästen Totte.   

Dessutom älskar jag deras personlighet. Båda gnäggar oftast när jag går in till dem, Magic har gjort det väldigt många gånger och Totte har bara gjort det 1 gång. Men de blir glada när man går in till dem, kommer fram till en i hagen. Verkligen älskar dem!   

My bestfriends forever. 




translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards