Hästar är bäst!

Alla inlägg den 15 augusti 2013

:D

Av Freia Vahlsten Svennas - 15 augusti 2013 22:02

Fick för en stund sen veta att vi slutar klockan 12.00 på både måndag och tisdag nästa vecka, skööönt!


Önskar att vi kunde sluta så tidigt varje måndag och tisdag, men bättre än inget. Och jag känner mig faktiskt lite taggad till skolan.  Det kan ju vara rätt kul ibland.


Det är i alla fall skönt att de kan ge oss något mer än läxor de två första dagarna. :P

Haha!

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 15 augusti 2013 20:57

La ju bara upp lite bilder då, på henne och Happy. Men nu kommer resten.

_________________________________________________________________

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 15 augusti 2013 20:14

Det blev tyvärr ingen bild där Billie gick hyffsat fint. (as always). Nej men, Billie var riktigt rolig att rida.

Barney också men jag har ju ridit honom massa gånger förut.


ps. Jag vet att jag ser sur ut på en del bilder, men det var jag inte. Men jag brukar se sur ut när jag rider som ni kanske märkt?

Min sits var även ganska illa på några bilder, så det behöver ni inte kommentera.

__________________________________________________________________________

Jag och Billie.




Jag och Barney


Av Freia Vahlsten Svennas - 15 augusti 2013 19:11

-Massa stavfel och särskrivningar. T.ex Jätte kul istället för jättekul, super snabb istället för supersnabb. Ni fattar, stör mig otroligt mycket på särskrivningar men ändå läser jag rätt många bloggar med det.


-Bara mobilinlägg. Jag tror inte man får en sån stor blogg och man bara gör korta mobilinlägg. Man måste skriva lite ordenliga inlägg också.

För om det bara är korta, exakt hela tiden är bloggen bara tråkig att läsa.


-Inlägg utan bilder. Något jag stör mig på ännu mer än särskrivningar är inlägg utan bilder. Det är riktigt tråkigt att läsa inlägg utan bild. Bloggen blir så tråkig då.

Bilder ska det vara!!

Fast på såna här novellbloggar behövs det faktiskt inte bild tycker jag.


-"Asso/aså". Något jag står mig otroligt mycket på är när man skriver "asso/aså" istället för alltså. Asså funkar, men allra helst alltså! Samma sak om man skriver pöss istället för puss.


-Mycket upprepning av samma ord. Det är sjukt irriterande, de ordet som använda mest i en blogg och som upprepas väldigt mycket är "sen/sedan". Det brukar kunna se ut såhär: Idag red jag på Magic. Skrittade, sen travade vi. Sen galopperade vi. Sen hoppade vi ett litet hinder, det gick jättebra, sedan höjde vi. Lite överdrivet kanske men ni förstår.


-När man inte sätter in punkt. Det är väldigt jobbigt att läsa en blogg där man inte sätter in en punkt. Det blir väldigt rörigt.

Tycker även att man ska sätta in kommatecken där det behövs, det är väldigt irriterande när man sätter in på ett olämpligt ställe. Sen tycker jag att man även ska använda utropstecken eller frgetecken.


-Spämma. Alltså om man typ ska sätta in utropstecken så man inte gör massa i rad, det känns bara oseriöst.

Typ såhär: Hej idag har jag ridit! Gick jättebra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!


Det var i alla fall lite saker som jag tycker ska undvikas och saker jag stör mig på.

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 15 augusti 2013 17:01

Idag åkte jag och Vilm som sagt till Myran och innan så frågade Ida om hon fick följa med så det gjorde hon.


Myran hämtade oss på tågstatitionen och sen åkte vi till mc donalds och köpte mat, vad annars liksom?

Sen åt vi mat hemma hos Myran och hon hade ett väldigt fint hus, en jättefin trädgård och en jättesöt hund som heter Gro eller hur det stavas.

Medans berättade jag och Vilma lite om säva.


Efter maten gick vi till stallet och boxarna är verkligen stora, lyxigt för hästarna. Jag och Ida gjorde iordning Barney och Vilma gjorde iordning Billie.


Vilma började rida Billie och Ida började rida Barney och vi började rida i paddocken. Jag fotade lite med Vilmas mobil då. När de ridit ett tag fick jag rida Billie, hon är verkligen stor så det var lite svårt att komma upp, men tillslut gick det.


Skrittade lite på långa tyglar först, och sen testade jag göra halt och hon lyssnar jättebra på rösten.

Sen kortade vi tyglarna och fortsatte skritta, efter ett tag började vi trava. Och som alltid när jag rider nya hästar så känns det konstigt att rida lätt de första stegen.. Men vi travade i alla fall lite på fyrkantsspåret.


Sen gick vi in på en volt och skulle galoppera, travade först och sen fattade vi galopp. Det tog ett tag att få fram henne, men efter ett tag gick det och hennes galopp var väldigt härlig och hon gick nästan i form.

Travade ett par varv och sen saktade vi av till skritt och skrittade ut på spåret och gjorde en framdelsvändning, hon var väldigt duktig.


Sen gick vi in  på volten och galopperade i andra varvet, vänstervarv alltså. Hon är lite stelare där, så hon  var lite svårare att få fram och hennes galopp var nlite "stötig", men det gick ändå att sitta ner. Juste, ibland kan hon typ "hoppa till" innan hon börjar galoppera.

Men det gick bra och hon gick även ganska fint i det varvet också. Tror jag, hon gick i alla fall inte med huvudet i vädret.


Sen bytte Vilma och Ida så Vilma fick rida Barney och jag fortsatte då med Billie.

Gjorde ungefär samma sak som jag skrev ovan. Först skrittade vi lite på långa tyglar och gjorde halt och så kortade vi tyglarna efter halten. Sen travade vi lite och efter ett tag satte vi oss ner, hon har väldigt mjuk trav. Men vi skulle i alla fall fatta galopp, det gick faktiskt bra, hon lyssnade nästan direkt.

Så det var kul!


Sen var vi lite på volten i alla gångarter och hon var riktigt duktig. I alla fall, jag tycker hon blir mycket "mjukare" i galoppen, alltså inte lika stel (hon är inte så jättestel men lite, fast man får ju tänka på att hon är 21 år). Och hon går som finast i galoppen.


Men sen bytte vi lite, jag red Barney och Ida red Billie. Vi skrittade ut på vägen som avskrittning. Det var kul att sitta på Barney igen, även fast jag bara skrittade honom. Han käkade gräs lite då och då, men var jättesnäll. Red inte så länge på vägen, bara en liten avskrittning.


Sen fixade vi hästarna och släppte ut dem i hagen. Sen putsade jag både Barneys och Billies träns och Ida och Vilma putsade sadlarna.



-Ida och Billie och jag och Barney. Haha, fint leénde Billie.

Resten av bilderna kommer sen.



Av Freia Vahlsten Svennas - 15 augusti 2013 09:44

..Även fast jag inte vaknade nu. Satte mobilen på 05.45 för jag försöker vänja mig med att vakna tidigt. Och så gick jag upp aå ridigt för att jag skulle ringa till Åsa och fråga om min ridtröja var där, men hon svarade inte så jag gick och la mig igen och gick upp 07.45


Dagens planer är som sagt att jag och Vilma ska åka hem till Myran och rida och ikväll så ska jag åka till Dreamy och dem. Och hålla på med Teddy, eftersom Åsa och Annika rider.


Foto: Freia :)


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards