Hästar är bäst!

Alla inlägg den 5 augusti 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 5 augusti 2013 23:49

Rubriken säger allt, förlåt för den dåliga uppdateringen idag. Men jag får väl skylla på att jag inte riktigt haft tid.


Var ju som sagt hos Dreamy och typ direkt efter åkte jag till bresse, gjorde typ ingenting, simmade runt lite i vågorna. xD

Men när vi skulle åka hem så kom Vilma och dem och frågade om jag ville vara kvar och bada med dem, så det gjorde jag. Först fick Django bada lite, först bar Vilmas pappa i honom två gånger, först simmade han lite, riktigt duktig var han. Men efter ett tag sprang han upp, sen bar Vilma i honom och han gjorde samma sak.


Sen badade jag och Vilma lite, gjorde det vanliga, simmade ut tills vi inte bottnades längre och så. Sen när vi gick upp så satt vi på en typ gungbräda eller vad det heter och gungade lite, pratade om att vi ville ha häst, om Thessan, hon är verkligen perfekt (nästan) supersnäll, stor personlighet, lätt att få i form, pigg och lydig men ändå lite busig. Men hon är tyvärr förliten så både jag och Vilma önskar att hon var större eller att vi var kortare. Att alltid längden ska förstöra allting...! Och lite allt möjligt.


Jag och Zvante.


Av Freia Vahlsten Svennas - 5 augusti 2013 23:08

...maybe in distance, but never in heart ♥

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 5 augusti 2013 22:45

Vaknade, åt frukost, det fanns ett bröd som såg ut som munkar och det var verkligen supergott så jag tog ett par styckna. Saknar dem goda bröden!

Efter att vi ätit frukost hämtade vi hästarna i hagen, borstade Zvante och jag kom alltid sist med borstningen, när jag borstat klart hade typ alla andra satt på både benskydd och sadel. Antingen är jag riktigt seg på att borsta eller så är jag nogrann, hoppas på det sistnämda. Nej, men jag är väldigt nogrann med borstningen.


Första ridpasset hoppade vi terräng, man måste ju ha skitkorta stigläder då, lite småjobbigt faktiskt, hehe. Men det är ju bara för säkerhetens skull och att man ska kunna stå upp.

Började med att värma upp i skritt och trav på en volt, riktigt seg var han. Och man behövde stå upp i lätt sits också, blev riktigt jobbigt efter ett tag, så det var jätteskönt när man fick sätta sig igen.


När vi värmt upp så började vi hoppa. Hoppade först en liten stock, han var väldigt seg i början men när han såg hindret så blev han piggare och började galoppera. Vi hoppade det 2 gånger var, gick bra men han var som sagt seg. Sen hoppade vi den stocken igen och efter fanns det en liten och en lite större stock, man fick välja vilken man ville hoppa, fast hade man en dålig fart så behövde man hoppa den lilla. Han var seg och ville bara trava så jag fick lov att hoppa den lilla stocken.


Sen skulle vi hoppa ett hinder som var som en trippelbarr (kommer inte ihåg vad den hette), men det låg stockar på varandra och så låg den som en trippelbarr. Han blev mycket piggare helt plötligt så det var jättekul att hoppa den.

Sen fick man hoppa en stock om man ville och jag behövde bara göra galoppskänkeln så började han galoppera, sen hoppade han fint över stocken, så var jättenöjd över honom.


När alla hoppat stocken så gick vi till den andra terrängbanan och skulle hoppa graven (alltså det är som ett hål i marken bara), det fanns en som var ganska smal och en som var lite bredare. Skrittade först över den smala och sen fick man välja vilken man ville hoppa över och vilken gångart man skulle komma i.

Jag kom i galopp mot den breda och precis framför tog det tvärstopp, han hade så bra bjudning så jag var verkligen inte berädd och hamnade på halsen. Men jag höll mig kvar. När jag skulle hoppa den igen så skyggade han för den och ville gå till kompisarna, men tillslut fick jag honom att hoppa över.

Efter den så hoppade vi däckhindret, det var däck som låg på rad, ungefär 60 cm högt. Tyckte personligen att det var det roligaste hindret. Han kom i en jättebra galopp och så hoppade han fint över, och efter hindret skenade han. Så han verkade också tycka att hindret var roligt för öronen var spetsade hela tiden, men vi fick bara hoppa det 1 gång.. Därefter hoppade vi en liten bank, först upp, sen en plan yta och så ner igen. Hoppade den 2 gånger var, ville galoppera men jag fick inte fram honom så det blev bara i trav. Men han var duktig ändå.

Det sista vi gjorde var att gå genom vattengtraven, först skrittade vi igen, han stannade så jag fick driva på honom och då gick han i, och då berömde jag honom. Han gick och tryckte sig mot staketet, lite jobbigt men, han var duktig ändå. Sen gjorde vi det en gång till och man fick välja vilken gångart man skulle ta det i, försökte trava men precis innan vi skulle gå i så stannade han och så fick jag skritta igenom istället.


Efter ridpasset var det lunch och teori, kommer faktiskt inte ihåg vad vi gjorde på teorin, eller jo nu kom jag på. Vi pratade om varför det ska vara rent i stallet och lite så, och hur det skulle vara på tävlingen vi skulle ha på fredagen.


Efter teroin var det ridning igen och man fick rida barbacka om man ville, självklart gjorde jag det. För jag verkligen älskar att rida barbacka. Vi red i stohagen.

Det är en bit till den från stallet så det var typ som en framskrittning så nästan direkt när vi kom fram så började vi trava på en volt. Han var lite lite seg. Efter ett tag galopperade vi, eller ja, de som ville. Tog ett tag innan jag fick fram honom i galopp och då tyckte han att det var så kul, så han bockade en gång.

Fick driva på hela tiden annars skulle han sakta av, som han även gjorde ibland.


När vi galopperat en stund så gick vi in i en skog som finns i stohagen och först är det en ganska brant backe upp, man behövde verkligen hålla i manen annars hade man bergis glidit av. Han började även trava och då blev det lite svårare att försöka sitta kvar, men det gick bra. Skrittade lite i skogen, var väldigt mysigt. Sen skulle vi gå ner och då fanns det en brant nerförsbacke och en backe som inte var brant alls, man fick följa vilken man ville gå ner för och jag valde den branta. Han skrittade först en bit, sen började han galoppera och när vi precis kommit ner så började han bocka jättemycket, efter ett par bocksprång så hamnade jag på halsen och tänkte "nu kommer jag säket ramla av" men det gjorde jag inte. Kan bara tacka Ina! ;)


Sen red vi lite mer på volten i skritt, trav och galopp. Sen skrittade vi resten av biten hem.

Efter ridpasset var det mellis och därefter red vi till hagen, supermysigt verkligen! När vi kom tillbaka så putsade,mockade och sopade vi, sedan fick vi köra shettisarna.


Jag och Vilma körde en shettis vid namn Pepsi, riktigt duktig var hon. Vi körde runt paddocken,  i skritt och trav. Pepsi kunde trava riktigt fort, men var lite svår att stanna så jag och Vilma skämtade om att det behövdes två mannarkraft för att få stopp på henne.

Sen bytte vi så jag och Felicia körde henne. Hann bara köra dem i ungefär en halvtimme, men det var riktigt kul. Pepsi var riktigt duktig och rolig att köra. När jag blir stor så ska jag nog köpa en shettis som jag kan köra, och en storhäst.

Sen åt vi middag och gjorde inte så mycket, men ungefär vid 22.00 så hade lekledarna lovat att berätta spökhistorier, de var typ bara spökhistorier om huset vi sov i, det är liksom 200 år gammalt så det har hänt mycket i det.

Och den sista var ingen om huset och den var egentligen inte så läskig, så jag berättar den. "Det var en gång en familj som köpt ett hus och då sa polisen att man inte fick gå upp på vinden för på nionde trappsteget blev man galen, i familjen fanns det två systrar. Den ena var väldigt modig av sig och den andra var lite mesigare och den modiga systern trodde inte på det där. Och frågade om de skulle gå upp där och kolla vad som skulle hända. Men den andra systern vågade inte och sa "tänkt om det händer något" och då skrattade bara den andra systern och började gå upp. 1,2,3,4 sen vände sig systern om och skrattade åt sin syster. 5,6,7,8 sen vände hon sig om igen och skrattade. 9 och så vände hon sig om och sa "jag är inte GALEN". Sara som berättade den sa alltså ordet "galen" jättehögt och ingen var berädd på det så alla hoppade typ en halvmeter upp i luften och skrek. Haha! Det var superläskigt när hon sa det så högt. Och sen kunde man knappt sova sen, eftersom det var så många historier om  huset.


-Zvante

 




-Pepsi

pepsi






Av Freia Vahlsten Svennas - 5 augusti 2013 21:30

Åkte som sagt till Dreamy idag, och när jag borstade henne så såg jag att hon hade ett skavsår på manken, och då kunde hon inte ha sadel, så jag fick rida barbacka. Tvingade även Åsa att rida barbacka på Happy, då hon inte ridit barbacka på ett par år. Men hon tyckte att det var kul.


I alla fall så var det tydligen någon annan som ridit henne för ett tag sedan och det var antagligen då hon fick skavsåret...


Vi red en liten bit på energispåret och påvägen dit skrittade vi bara och när vi kom fram så ville jag testa trava själv och se hur skumpig hennes trav var, för den brukar vara ganska skumpig. Först taktade hon typ, så jag testade igen och den var lite skumpig men inte så skumpig som den brukar vara, eller såär det jag som fått bättre balans.

Så jag och Åsa travade en bit, det gick väldigt bra, lite skumpigt var det väl, men jag kunde i alla fall sitta ner bra.

Skulle egentligen rida runt hela energispåret, men istället så red vi in i skogen efter ett tag.


Först är det en jättefin gräsväg som leder in i skogen och där travade vi. Det gickjättebra först, hon travade i ett bra tempo och så. Men sen började Happy helt plötsligt galoppera och då började hon racertrava och man bara "Dreamy goes racerbil". Var lite skumpigt kan jag säga..! Så då saktade vi av till skritt och sen var vi framme vid skogen, red in en annan väg än vad vi gjorde förra gången och det låg grenar lite här och var så jag gav Dreamy länga tyglar så hon kunde gå vart hon ville och kolla vart hon gick, men hon snubblade ändå för hon kollade runt istället för att kolla vart hon gick. Men efter ett tag började hon  kolla vart hon gick och lyfte ordentligt på hovarna.


Jag gav henne som sagt långa tyglar och då gick hon in i en gren en gång och grenen fastnade i min tröja, så jag trodde typ att grenen skulle dra av mig från henne rygg så jag fick lite panik, men istället så gick man tröja sönder lite...! Men sen gick det bra, bara att hon ville börja trava en gång, men det var så dålig mark så jag lät henne inte göra det.


Men sen när vi kom ur skogen så travade vi lite på grusvägen (höll mig på gräset), det gick superbra!! Hon var jätteduktig och jag kunde sitta ner bra, var inte så jätteskumpigt då. Så i slutet gick det riktigt riktigt bra, superstolt över henne. Sen skrittade vi resten av biten hem, fixade iordning henne och släppte ut hästarna i hagen och putsade hennes träns. Det var lite smutsigt så jag ska börja putsa henne träns varje gång jag ridit henne. För på Säva måste man putsa både sadeln och tränset efter varje gång man ridit, fast när det är ridläger behöver man bara göra det efter andra ridpasset. Men i alla fall så är alla deras sadlar och träns jättefina och mjuka, då de putsas så ofta.


Juste, glömde säga att hennes rygg var inte lika skön som jag minns den, antagligen är det för att jag är van vid Zvantes mjuka,breda rygg.


Av Freia Vahlsten Svennas - 5 augusti 2013 13:12

Ny vecka, nya tag. Eller vad man brukar säga. Ville aldrig att förra veckan skulle ta slut, eller ja de 5 dagarna förra veckan. Eftersom jag hade Zvante, det var de bästa 5 dagarna på hela året. Det känns som att det var igår jag åkte till ridlägret och var nervös över vilken häst jag skulle få, så det är svårt att tro att det ´faktiskt var en vecka sen.

Saknar allt från ridlägret, särskilt Zvante,Helmut, Hannelle,Clara och Felicia!


Men den här veckan börjar i alla fall bra, ska åka till Dreamy om en stund så det blir väl kul! Men hon har fortfarande inte fått nya skor, så det blir en uteritt igen..

Inte för att det inte är kul att rida ut, men jag är lite sugen på att rida i paddocken nu.


Förresten, igår var statistiken väldigt bra! Hoppas den fortsätter vara det! :)

 



translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards