Hästar är bäst!

Alla inlägg under juli 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 31 juli 2013 18:30

 

Ina ville nosa lite på kameran.

Hon bara: "det kanske är en morot utlädd till en mobil,man vet aldrig och jag vill ju vara på den säkra sidan".


Av Freia Vahlsten Svennas - 31 juli 2013 16:00

Outfiten på hästen:

Vitt schabrak ska det vara, tycker jag. Blir mer tävlingslikt. Eller vad man ska säga. Även på skimmlar tycker jag att man ska ha vitt schabrak på, men inte ett helt vitt då hästen ser smutsig ut då. Utan helst färgstarka passpoaler.Eller bara det är någon passpoal som är någon annan färg en vit och självklart ett schabrak som har passpoaler.


Sen om hästen ska ha huva tycker jag att man ska matcha den med schabraket. Så man inte har vitt schabrak och en grön huva.

Ja som sagt, tycker man ska försöka matcha så bra man kan.


Outfit på ryttaren:

Om det bara är någon liten tävling behöver man inte ha värsta kavajen eller vita ridbyxor tycker jag. Men helst ska man ju försöka ha vita ridbyxor, men kavaj nej absolut inte. Det är när man kommer upp till lite högre nivåer som ridbyxor är ett måste och även kavaj, enligt mig. Tänk er en ryttare på os-nivå rida in på banan med jeansridbyxor och en fleecetröja. xD Haha!


 

Jag vet, kanske inte den bästa matchningen, men det var ju bara en blåbärshoppning och då hade jag inga vita ridbyxor, men det har jag nu. För jag kom på att vi hade ett par som låg och samlade damm någonstans. Så det är ju bra.

Men Magic hade åtminstonde vitt schabrak. :P



Av Freia Vahlsten Svennas - 31 juli 2013 14:15

 

Måste faktiskt dissa detta schabrak, det är alldeles för mycket färger tycker jag. Svårt att matcha, och enligt mig rörigt och fult med för mycket färger.

Inget jag skulle ha i alla fall.

Skulle det typ vart rött med vita hjärtan, hade det vart en annan sak och då skulle det kanske vara något jag skulle kunna köpa. För jag tycker rött och vitt ihop passar riktigt bra.


Av Freia Vahlsten Svennas - 31 juli 2013 12:00

Oj, den var svår att svara på, finns så sjukt många bra bloggar jag läser! Har flera favoritbloggar, men får väl ta en av dem, och det är nog http://baraelvira.se/ , för som sagt så har hon så bra och kloka åsikter och inlägg. Riktigt läsvärd blogg.



-Finaste Helmut får stå för bilden.

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 30 juli 2013 20:15

 

Snygg stil Bono!


Av Freia Vahlsten Svennas - 30 juli 2013 19:00

The love for a horse is never as great as the moment you have to be separated from the horse. ♥

 

Så var det när Ina skulle säljas..


Av Freia Vahlsten Svennas - 30 juli 2013 17:00

Har ingen speciell favoritras, ras som ras liksom. För mig spelar personligheten en roll, det är ju inte typ som "jag har hört att new forest brukar vara bra på att hoppa, nu är det min favvoras". Alla new forest behöver inte heller vara bra på att hoppa, den där islandshästen kanske är mycket bättre på att hoppa.


Och om jag ska välja mellan en new forest som är jätteduktig på att hoppa, men dum i hanteringen och ingen personlighet  och en knabstruper som inte är så duktig på att hoppa, men har världens härligaste temprament och stor personlighet så väljer jag istället knabstrupern. För vem vill vara rädd för sin häst och inte kunna mysa något med den? Inte jag i alla fall.

För jag gillar inte Magic för att han är en new forest, utan jag gillar honom för att han är han, inte för hans ras.


Men som jag skrev i inlägget innan detta, så gillar jag travhästar mycket, men bara för det är dem inte min favvoras, eftersom jag inte har någon speciell favvoras.


Kanske lite rörigt inlägg, jag vet.

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 30 juli 2013 15:00

Har sett att månag skrivit, "synd att det är en travhäst", "travhästar är ju inget att ha" osv osv.

Blir så sjukt förbannad, som den travhästs-älskare jag är. Jag har nog alltid haft förkärlek för travhästar, uatn att jag riktigt vetat varför. Men ni vet jag, de är så sjukt underbara, både i ridning och hantering. De flesta i alla fall. Min kärlek till travhästar har växt enormt sen jag började rida Dreamy, och när jag träffade Stronghold, travhästen i travstallet jag och Vilma var på någon gång i maj. Så himla underbar häst det där, så sjukt stor personlighet, mysig. Hoppas han blir världsstjärna, han är ju bara 2 år nu, så man vet aldrig. ;) Och då känns det lite coolt att pussats med en värdsstjärna.


Hur som helst så ska jag säga att travhästar visst är något att ha.

Med tanke på att jag träffat flera hundra travhästar så kan jag säga att de är väldigt snälla, har ju vart i ett travstall och travstuteri.


Sen kan en travhäst bli riktigt duktig i både hoppning och dressyr. Men att dirket omskola en travare till ridhäst som kommer direkt från travbanan kan dock vara lite svårt, ifall man ska rida in den då. Så tycker det är bra att man rider in den medans den går på travbanorna. Men annars tycker jag att travhästar oftast är rätt lättlärda, eller jag vet inte, men Dreamy är det i alla fall. xD

Som sagt så kan en travare bli duktigt i både hoppning och dressyr. De har ju oftast väldigt musklade bakar, så de flesta travare brukar kunna hoppa ganska högt.

Och vissa verkar tro att bara för att det är en travhäst så kan den inte göra annat än att trava, men den kan ju galoppera, som ni ser i videon jag la upp igår. Den kan hoppa, kan ridas i form. Och travare är helt underbara.

En nackdel är dock att om man rider barbacka och den börjar racertrava så blir det lite skumpigt. xD


Så travhästar är verkligen INTE skit, blir så himla arg på alla som säger så.

Blev kanske ett lite rörigt inlägg, men tror ni fattar ändå, vart jag vill komma.

 

Jag och finaste Stronghold.



En travare.



translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards