Hästar är bäst!

Alla inlägg den 6 augusti 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 6 augusti 2013 23:45

Om ungefär 2 veckor börjar skolan igen, så sommarlovet är ju snart slut... 

Känns som att jag typ inte gjort någonting på hela lovet, fast det har jag ju och det roligaste var ridlägret. 


Men jag börjar ju 6:an och då komer jag vekligen ta skolan seriöst, inte för att jag inte gjort det. Men när vi fått läxor så har jag hela tiden väntat och gjort dem sista dagen, men nu ska jag göra dem direkt när jag får dem och verkligen jobba på bra. Det går ju bra för mig i skolan, så jag hoppas ju på bra betyg. Men jag ska verkligen kämpa!

Längtar till betygen för jag är nyfiken på vad jag kommer få för nåt. 


Men jag längtar verkligen inte till skolan, det är så jobbigt att gå upp så tidigt och jobba. Sen få en massa läxor, lite fritid ska man väl få? Och nu kommer vi väl säkert gå till fyra någon dag, jobbigt!! 



Önskar att jag kunde vara i stallet varje dag och slippa skolan...!

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 6 augusti 2013 23:30

Behövde gå upp lite tidigare än vanligt, eftersom tävlingen skulle vara klockan 1.

Innan vi åt frukost så berättde Felicia spökhistorier för mig,Vilma,Hannele och Clara som hon kom på själv. De var väldigt bra faktiskt. 


Efter frukosten red alla en liten uteritt, kanske i 30 minuter. I skritt och trav.

Skrittade först en stund och så travade vi ett tag, Zvante var lagom pigg, lyssnade bra. Bara att när vi mötte andra hästar så stannade alla och då gick Zvante ner i diket och började käka gräs. Haha tjockis! 

Red lite i skogen och på vägarna. Vi skrittade bara i skogen för det var inte så bra mark så man kunde trava. Men på vägarna travade vi. Han var duktig, ingen tickande bomb då. ;) Men han var inte heller seg, så han var som sagt lagom pigg. 


Efter ridningen åt vi lunch och gick snabbt ut i stallet och fixade hästarna. Jag bytte till ett vitt schabrak och putsade hans saker, sen borstade jag honom noga och så. 


Ungefär 12.45 skrittade vi till paddocken och red fram i både skritt och trav. Han var JÄTTESEG!! Så det var jättejobbigt... Sen hoppade alla 1 kryss på 40 cm i trav,det gick väl bra men jag behövde driva på jättemycket. 


Sen hoppade de som skulle hoppa 60 cm, ett kryss på 60 cm i galopp. Fick först fram honom i galopp men precis innan hindret så saktade han av till trav. 


Sen började tävlingen, jag var den åttionde som tävlade. Vi tävlade 2 gånger var, för man skulle få så lika tid som möjligt de båda gångerna. 


Han var superseg och var ganska svår att få fram först och det blev typ bara trav hela banan. 

Det var 6 hinder, 2 rättuppstående och 3 oxrar. 

Kom i trav mot första hindret och fick lov att sitta ner hela rundan eftersom jag försökte få fram honom i galopp. 

Efter andra hindret så började han galoppera, men precis innan tredje hindret så saktade han av till trav. Över fjärde hindret så hoppade han högre än vad hindret var och efter hindret så började han galoppera men som vanligt så saktade han av (till trav) innan femte hindret och vägrade. Så jag gjorde en volt och hoppade det igen. Sen hoppade vi det första hindret igen. 

Har inget att säga om den rundan mer än att han var superseg och det kändes som att jag red som en kratta. 


Andra rundan så var han också seg och vägrade på första hindret och då gjorde jag en volt, fick knappt fram honom så var tvungen att använda spöt.. 

Gillar inte att använda spöt, men man lyssnar väl på sin ridlärare? 

Och sen när vi kom till andra hindret så hade han dålig fart men hoppade, efter blev han lite piggare. Efter fjärde hindret så började han galoppera men saktade av efter ett tag, och sen vägrade han på femte hindret. Sjätte hindret gick bra, lite seg bara. 

Eller ja, han var seg hela tiden. 


Men det var väldigt varmt och vi var ju i paddocken, han är mörkbrun och då blir det jättevarmt. Så det var nog därför han var så himla seg. 

Gick jättedåligt på tävlingen i alla fall, men han var duktig ändå. Eftersom det var så varmt. 


Sen fikade vi lite, tårta och saft. Därefter red vi till hagen, och innan vi skulle sitta av så kramade jag honom jättelänge. För att jag kanske inte skulle få träffa honom på länge. Var väldigt tråkigt att sitta av, höll på att börja gråta, så var det förra året också. Det är så tråkigt att veta att man kanske aldrig kommer få sitta på hästarnas rygg någon mer gång... 


Video, Vilma redigerade och det är lite bilder från ridlägret och video från tävlingen på både henne och mig. 

Och inga kommentarer om min ridning, vet att det inte såg bra ut, så ni behöver inte kommentera det. 

Usch, hatar att använda spöt. 

Av Freia Vahlsten Svennas - 6 augusti 2013 20:00

Fråga: Vad tycker du om ponnyakuten? Svara gärna i ett inlägg? :)

 


Svar: Jag tycker det är jättebra och roligt att kolla på. 

Dock tycker jag att de ibland filmar lite onödiga saker, som blommor,himlen osv. Det är hästarna vi vill se, inte blommor, eller i alla fall jag. 

 

Och vissa verkar söka in bara för att bli "kända", och typ har småproblem som att man inte kan sitta ner i traven. Det är väl inte nåt som går att lösa utan bara att försöka slappna av? Öva upp sin balans genom att rida mycket barbacka? För efter att jag ridit barbacka så mycket på Ina och  ridit henne överhuvudtaget så fick jag bättre balans och kunde sitta ner mycket bättre. Och sen är det ju olika också, vissa hästar är ju väldigt skumpiga och vissa mindre skumpiga. 

 

Det är som sagt roligt att kolla på, speciellt när problemen löser sig. Och så tycker jag att det är lite kul att se när folk ramlar av, bara de inte gör illa sig såklart.

 

'

 

 

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 6 augusti 2013 19:27

Av videorna jag och Vilma har lagt upp så är det blandannat den här: 

För hästarna är så duktiga och jag tycker det är kul att kolla på när hästar löshoppas. 




Men annars är det blandannat de här: 

Det är på Mandy (en ponny på säva). Tycker den är lite rolig. 



Tycker det är kul att kolla på vad Boppan har för saker. 


Det finns massa bra klipp, men det där var 2 av dem. 



Av Freia Vahlsten Svennas - 6 augusti 2013 17:34

Jag är med och tävlar om en header hos: http://emmacait.bloggplatsen.se/ .

Var med ni också!


emmacait
 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards