Hästar är bäst!

Direktlänk till inlägg 3 augusti 2013

säva, dag 2

Av Freia Vahlsten Svennas - 3 augusti 2013 20:00

Glömde berätta att jag och Vilma blev kompisar med 3 tjejer, Hannelle, Felicia och Clara i måndags. Så innan vi gick och la oss, spelade vi finns i sjön med dem.

Ville bara säga det.

___________________________________________________________________________________

Sängarna är ganska hårda men ändå sköna, så jag sov väl ganska bra.

Fick låna Vilmas mobil och lyssnade på musik, så det var ju snällt av henne.


Jaja i alla fall, gick upp vid 9-tiden och åt frukost. Och när alla ätit klart så hämtade vi hästarna i hagen. Fixade iordning dem och så. Gruppen jag var i började med att rida ut igen. Red i skogen så hästarna fick lyfta ordenligt på benen för det var stenar och rötter lite här och var. På ett ställe var det massa stenar så vi fick låta hästarna gå på långa tyglar så de fick bestämma vägen själva och så.


Travade även där det var finare väg och när det var uppförsbackar och vi travade så började han hela tiden galoppera och jag lät honom göra det. För vi skulle egentligen bara skritta och trava då också, ifall Quattro skulle börja bocka i galoppen. Så eftersom han ville galoppera så fick han göra det. När vi kom ut ur skogen travade vi lite på en äng och det var riktigt kul, fast han började racertrava en gång.

Sen skrittade vi restan av vägen hem, bara att jag behövde trava ifatt några gånger.


Efter ridningen var det lunch, det var riktigt skönt att dricka något. Under hela lägret tror jag att vi drack mer än 1000 liter saft, det gick åt mycket i alla fall. 1000 liter är bara nåt jag gissar på. Det kan ju vara mer eller mindre.


Efter lunchen var det teori och vi gick igenom sadelns och tränsets delar. Jag sa typ hela tiden vad det var jag bara "bakvalv, framvalv,vulster,kåpa m.m", och då sa Anna (våran ridlärare): Nu får du inte svara något mer, du är ju proffs på det här. Så det var lite kul.


Efter teorin red vi igen, och då hade vi markarbete. Vi var i paddocken då, började med att skritta fram en liten stund, det är ju en bit till paddocken/ridhuset från stallet så det blir ju som en liten framskrittning på vägen dit. Sedan travade vi, han var lite seg. Så man fick skänkla typ hela tiden, och trots det så travade han väldigt segt. ´När vi skulle galoppera, så var han jättesvår att få fram så man blev lite trött i benen.. Men tillslut började han galoppera och även då fick jag driva på typ hela tiden. När vi galopperat lite började vi skritta och trava över bommar. Man red ungefär halvt igenom från C och där låg det bommar, sen när man kom mot B gjorde man en halv igenom igen och gick över bommarna. Svårt att förklara, vet inte ens om det var halvt igenom men något liknande i alla fall. Och på andra långsidan låg det 3 bommar tror jag. Gjorde det i skritt och trav och det gick väldigt bra. Han blev piggare och gick fint över dem. Dock började det regna, tänkte gå in i ridhuset efter ett tag, men eftersom vi redan var blöta så var vi kvar där ute. I slutet skulle man galoppera över 3 bommar som låg på varandra som en pyramid och sen ett litet hinder på 20 cm. Först var han lite seg och lyssnade inte på galoppskänkeln men när han såg "hinderna" började han galoppera och över 20 cm hindret hoppade han av jättelångt innan. Vi gjorde det två gånger var och andra gången hoppade han också av långt innan. Men han var i alla fall riktigt duktig.

När alla gjort det två gånger skrittade och travade vi av.


Sen åt vi mellanmål och medans bytte jag om till shorts för jag ville rida i dem påvägen till hagen. Det spöregnade när vi red dit, men det var mysigt att rida barbacka i shorts. Fast det var mindre mysigt att bli dyblöt. När vi kom tillbaka till stallet så putsade,mockade och sopade vi, för det måste man ju göra.


Efter det skulle vi egentligen köra shettisarna, men eftersom det regnade struntade vi i det och hade femkamp med dem istället. Hade med Pepsi,Darky,Polo och Qulan. Först släppte vi dem lösa i ridhuset och de sprang runt och bockade och busade. Särskilt Polo och han hoppade även över några små hinder som vi skulle använda till femkampen. De var verkligen glada och det var kul att se.


Sen började vi med femkampen, vi hade först stafett och sprang med shettisarna fram och tillbaka. Sen skulle man springa och snurra 10 varv medans vi kollade ner i marken och hade ett spö i pannan. Vet inte hur jag ska förklara men jag tror ni fattar, blev skitsnurrig först och ramlade när jag var på 8, me när jag var klar gick det snabbt över och jag kunde springa normalt. Efter det skulle man doppa huvudet i vatten och ta upp ett äpple, men det ville inte jag (och ett gäng andra) vara med på, för jag tycker att det är obehagligt och jag är inte bra på det. Därefter skulle man springa fram och tillbaka med shettisarna och så skulle man dansa i 5 sekunder och det laget som dansade roligast vann, och mitt lag vann. Sen skulle man typ köra 1,2,3 röda lyktan stopp med shettisarna, man körde som vanligt, så både en själv och hästarna skulle stå still. Hästarna var faktiskt rätt duktiga.


Efter det gjorde vi det vanliga, åt middag, kollade på film, kvällsfika och sen körde jag,Hannelle,Clara,Felicia och Vilma finns i sjön.


-Jag och Zvante från i år på tävlingen.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

.

Av Freia Vahlsten Svennas - 20 augusti 2013 22:14


Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 15:22

Den nya bloggen som jag ska dela med Ida och Vilma heter: http://enkopingsryttare.horseworld.se/ . Vi har inte hunnit fixa en design en, men Ida håller på med en nu tror jag.   Har bara kommit 2 inlägg just nu, men det kommer såklart fler.   ...

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 13:34


Ida har redan skapat en blogg som vi ska ha. Men jag och Vilma vet inte lösenordet än. Men när vi gjort nåt inlägg och fixat lite länkar jag den hit.   Där kommer jag lägga upp videon vi gjorde igår och skriva om ridpasset hos Dreamy. Hon var l...

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 00:08


Ville bara säga godnatt! Och ber verkligen om ursäkt för den dåliga uppdateringen, bara 3 inlägg!! Usch.. Lovar bättre uppdatering i morgon, har inte haft tid idag.     ...

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards