Hästar är bäst!

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2013

Säva- dag 1

Av Freia Vahlsten Svennas - 2 augusti 2013 23:00

Ridlägret börjae vid 9.30, om jag inte minns fel, och då fikade vi lite medans vi gick igenom vilka hästar vi skulle ha. Jag satt med dunkade hjärta, för jag var så himla nervös på vilken häst jag skulle få.

Men jag fick i alla fall Zvante, en mörkbrun connemaravalack. Maxad d-ponny, 148 cm hög. Egentligen heter han Rovald’s Zantique men kallas då Zvante. Blev faktiskt väldigt nöjd, för han verkade snäll och så.


När alla fått veta vilka hästar vi skulle få så hämtade vi dem i hagen och fixade iordning dem.

Första ridpasset red vi ut (vi var indelade i grupper, så andra gruppen red dressyr då). På uteritten kändes han pigg och när jag hamnade efter och travade i fatt så testade jag sitta ner och hans trav är väldigt mjuk.


Vi skrittade och travade bara det passet, för det var första passet de gått på 3 veckor och då tog vi det lite lugnt. Det var väldigt kul för han var pigg och framåt. Travade inte så jättemycket just det passet, men lite. Och han var mysig att rida ut på.

Men sen när vi skrittade hem, så gick vi förbi en hage och där stod det en fjording i ett buskage så man såg den knappt och han blev lite rädd. Gick åt sidan och kollade på den som att den var ett spöke.


Sen borstade jag honom, svampade av osv. Sedan var det lunch och därefter teori. Tror vi hade teori om hoppning, om hästens taxering, sprången, hindertyper som oxer,trippelbarr osv.


Efter teorin var det ridning igen, och det var dressyr. Fixade iordning Zvante, han är så mysig. Jättesnäll.

Vi red i ridhuset eftersom att det är svalare där, än vad det är i paddocken.

Han var mycket segare i ridhuset, men jag försökte jobba ner honom i form och ibland gick han faktiskt rätt fint, tycker jag. Höll oss mest på spåret i början, gjorde lite volta och bytte varv. När vi skulle trava så var han ganska seg så man fick skänkla ganska mycket innan han började trava. Men annars var han duktig, lyssnade bra när vi skulle sakta av. :P Det är ju jobbigt att springa sa Zvante.


Men när vi helt enkelt ridit fram i både skritt och trav så gick vi in på volten och galopperade lite. Han var väldigt seg så det tog ett tag innan han började galoppera och man fick skänkla för varje steg, annars skulle han bryta av. Men sen helt plötsligt så började Quattro bocka, och då ville tjejen som red honom inte rida honom just då och då frågade våran ridlärare oss andra om det var någon som var bra på att sitta kvar på bockande hästar. Jag sa att jag tror att jag är ganska bra, eftersom jag vart medryttare på Ina i ett par år, och hon är världsmästare på att bocka.

Men hursom helst så fick jag rida honom restan av lektionen medans hon red Zvante. Fick första testa galoppera på volten. Han var lite piggare än Zvante men lite bråkigare. Först bockade han ett par gånger, men jag drev bara på då och då slutade han såklart och så kunde jag galoppera ett par varv. Fick som sagt fortsätta rida honom resten av ridpasset, för jag ville inte byta helt. Vi gjorde lite cerpentinbågar i både skritt och trav och han var lite hård i munnen så man fick vara tydlig med vad man ville.

Sen skrittade vi av och red mot stallet, fixade iordning Quattro. Dock var han lite rädd för svampen så man fïck låta honom lukta på svampen och se vad det var, innan man kunde svampa av.


Efter ridningen var det mellanmål, fast jag tog bara saft för jag var inte sugen på mackor, så lite hungrig var man nog allt sen. Efter mellanmålet skulle vi rida ner till hagen, eller man fick leda men jag red varända gång. Och precis som jag trodde hade han jätteskön rygg för den är så bred. Tycker att det är riktigt mysigt att rida barbacka ner till hagen.

När vi kom tillbaka putsade vi tränsen och sadlarna för man måste göra det varje dag, sen mockade vi och sopade utanför våra hästars boxar.


Efter det skulle vi typ leka, vi lekte flaggleken, eller i detta fall, grimmleken. För vi hade grimmor istället. Den leken är riktigt kul tycker jag, men just den gången stod typ alla still så då var det inte så kul.

Sen var det middag, film,kvällsfika m.m


Hälsade även på Helmut såklart, bästaste ponnyn! Love him!


-Två bilder Åsa fotade när jag hämtade Zvante från hagen. Började seriöst stortjuta när jag såg dem, saknar honom så himla mycket!! Och det var därför jag började gråta.



-Quattro


 
 
Ingen bild

Selma

2 augusti 2013 23:23

Finns det någon som heter Filip där? ett c-ponny fux valack ca 136!?
Kan du ta bilder på honom då :)

Freia Vahlsten Svennas

3 augusti 2013 16:49

Nej, tyvärr. Eller menar du Fille? För han är c-ponny fux valack. :)

 
Ingen bild

Selma

3 augusti 2013 17:01

Han heter Finest fable, kallas filip eller fille.
Ja jag sa ju det??

Freia Vahlsten Svennas

3 augusti 2013 18:08

Aa,jag har bara hört att han kallas Fille.
Mm, men eftersom jag frågade om du menade Fille så skrev jag bara att han var en fuxvalack.

 
Ingen bild

Selma

3 augusti 2013 17:01

Jaha nu fattar jag, ja han är fux valack

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

.

Av Freia Vahlsten Svennas - 20 augusti 2013 22:14


Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 15:22

Den nya bloggen som jag ska dela med Ida och Vilma heter: http://enkopingsryttare.horseworld.se/ . Vi har inte hunnit fixa en design en, men Ida håller på med en nu tror jag.   Har bara kommit 2 inlägg just nu, men det kommer såklart fler.   ...

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 13:34


Ida har redan skapat en blogg som vi ska ha. Men jag och Vilma vet inte lösenordet än. Men när vi gjort nåt inlägg och fixat lite länkar jag den hit.   Där kommer jag lägga upp videon vi gjorde igår och skriva om ridpasset hos Dreamy. Hon var l...

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 00:08


Ville bara säga godnatt! Och ber verkligen om ursäkt för den dåliga uppdateringen, bara 3 inlägg!! Usch.. Lovar bättre uppdatering i morgon, har inte haft tid idag.     ...

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards