Hästar är bäst!

Alla inlägg den 1 januari 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 1 januari 2013 22:57

Det är nog inte så kul att ha en liten blogg, typ ingen som kollar. Och typ inga kommentarer, inte för att jag har så mycket men jag får i alla fall oftast 1 per dag.


Och har man än stor blogg får man typ klago mål ifall man skriver något stavfel.Och så får man typ elaka kommentarer i varje inlägg. Så jag tror inte jag skulle klara av pressen med att ha en stor blogg. Fast det är nog kul att ha en stor blogg, massa kommentarer, och massa som kollar bloggen.


Men som det känns just nu skulle jag vilja ha en lagom stor blogg, med typ 1000 läsare per dag.


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 1 januari 2013 22:26

De flest vet nog vem Lisa Jonsson (misslisibell) är. Om ni inte vet det här är hennes blogg: http://misslisibell.se/


Hon sminkar sig ju, och hon är lika gammal som mig.

Många klagar på att hon är för ung och kommer förstöra sin hy och så.

Men hon får väl bestämma själv, och hon kastar ju inte på sig 5 kg smink. Och hon sminkar sig inte varje dag. Så jag tror inte att hon får ful hy.


Men jag tycker det är helt okej, att sminka sig!


Jag använder inte smink eller jo ibland men väldigt sällan. Men det är mest för:

1. Är skit dålig på att sminka.

2. Orkar inte sätta på mig smink.


Fast jag har fått mörka ringar under ögonen, så jag skulle vilja ha en concealer.

Måste köpa det snart, för det är ju lätt att lägga concealer.


Men som sagt, det är helt okej och man väljer själv tycker jag.

Tycker det är bra att Lisa inte lyssnar på de som säger att hon ska sluta,för hon äger på att sminka sig.


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 1 januari 2013 21:08

 

 

 

 


Jeans: vet inte var de är köpta men märket är i alla fall detroit

Linne: vet inte

luddiga tröjan: Kappahl



Av Freia Vahlsten Svennas - 1 januari 2013 21:06

Dagens outfit:

 


Dagens frisyr: utsläppt

Dagens smink: inget

Dagens humör: glad

Dagens hiss: Var hos Ina och har ramlat av 52 gånger,bara 48 gånger kvar

Dagens diss: var för  mörkt så att vi inte kunde filma


Dagens Iphone skal:

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 1 januari 2013 20:35

Jonna och Thessan!



Vilma fixar Thessans box



Jag fixar Mennys box.



Jonna fixar Inas box.



Jag,Menny och Ina



Jonna och Ina



Jag och Ina!



Ina,jag och Jonna



Vilma och Thessan



Vilma och Ina



Jag och Menny



Jag går först med Menny,Jonna kommer sen på Ina, sist kommer Vilma på Thessan.



Jag-Ina,Vilma-Thessan och Jonna-Menny



Jonna-Thessan och Vilma-Ina



Jag-Menny, Jonna-Thessan och Vilma-Ina!





Av Freia Vahlsten Svennas - 1 januari 2013 20:16

Tog alla bilder i stallet.


Dagens outfit i hagen:

 


Dagens outfit när vi red:

 


Dagens humör: Pigg och glad  (hon brukar bocka mkt när hon är glad)

Dagens hiss: Kastade av Freia

Dagens diss: Det var mörkt


Dagens sötnos: JAG!

 



Av Freia Vahlsten Svennas - 1 januari 2013 19:46

Idag var Ina på sitt bråk humör, fast hon såg ändå riktigt glad ut.


I skritten kändes hon jätte pigg.

Men sen när vi skulle trava, var hon ganska seg och stannade.

Ingenting hjälpte hur mkt jag än skänklade, så Vilma hämtade longeringsspöt, och viftade.

Då blev det fart på henne och hon började bocka väldigt mkt.

En gång när hon bockade väldigt högt, ramlade jag av. Men som vanligt började jag skratta.

Sedan hoppade jag upp igen. Och travade igen. Hon bockade. Sen backade hon mot Vilma och tänkte sparka henne.

Sen stannade hon och stegrade sig jätte högt, det brukar hon aldrig göra. Men hon såg skit glad ut.

Sen travade jag lite till, sen försökte jag få fram henne i galopp. Hon bockade bara.

Men till sist galopperade hon 1 steg tills hon började bocka igen!

Men då lät jag henne skritta lite, eftyersom att hon galopperade.

Sedan böt jag varv, och försökte få fram henne i galopp. Då bockade hon skit högt och jag höll NÄSTAN på att ramla av. Sen höll hon på att småstegra och skygga. Men till sist fick jag fram henne i galopp, 3 steg.

Sedan bytte jag varv igen och skrittade med henne, men sen skyggade hon mot Vilma och försökte sparka henne.

Sedan fick jag fram henne i galopp, nästan hela långsidan. Men hon bockade massor.

Sen höll hon på att bocka,skygga och småstegra.

Men i slutet när jag galopperade började hon skena. Sen tarvade jag av henne, först var hon jätte fin men sen började hon bocka.

Vilma fick skritta av henne, för hon ville inte rida idag.


Ina fyller ju år som alla andra hästar, 15 fyllde hon. Vi kunde ju inte göra någon tårta för hon får ju inte äta.

Så vi gav en liten bit av granriset. Fast egentligen får hon inte äta det,men hon dör inte om hon bara får en liten.

Grattis Ina och alla andra hästar!


 

kunde tyvärr inte filma eftersom att det var mörkt. Men vi hade en pannlampa som vi lyste upp vägen med.



Ina

Av Freia Vahlsten Svennas - 1 januari 2013 14:28

Hej! Nu tänkte jag prata lite om Ina, då jag kände henne alltså.

_______________________________________________________________________________________________________

År 2010 så träffade vi de.


Men det började med att vi körde vagn med Teddy, och då körde vi förbi Thessan och Inas hage.

Vi ville jätte gärna lära känna dem.


Och Vilmas mamma gick på dammiddag och där träffade hon Tazys mamma och Tazys foderhäst stod där ute så vi följde med henne ut dit.

Men när vi kom så var inte Ina där, hon skulle betäckas.

Så vi pysslade och red på Thessan, hon var väldigt bråkig och bockig för hon hade inte gått på länge.

Sedan åkte Vilma ut själv för det mesta, ibland följde jag med och red på Teddy och ibland fick jag följa med och rida Thessan.

De skulle vara där en hel dag och fixa i stallet,mocka hagen och sånt. (Jag följde inte med, men skulle gärna velat).

Men då kom Ina dit, och Vilma sa att hon hade massa skavsår. Men hon red ändå på Ina en kort stund.

När de skulle åka igen fick jag ÄNTLIGEN följa med. Eftersom Ina var där.

Första dan jag red, red vi ut. Ina var piggelin. Och bockade typ tusen gånger, och jätte höga språng.

Men det var kul!

Vi red mest ut.

Och vi åkte typ varje dag, för vi följde med Tazy.

Sedan hade Tazy och Ylva ridläger (Ylva var medryttare på Menny) då delade jag Ina med Jonna Inas och Thessan ägare. Hästarna var jätte duktiga. I slutade hade vi uppvisning,vi skulle hoppa, man fick välja höjd, jag tog ungefär 60 cm. Ina var skit pigg då. Och sen fick vi en prisrosett, Ina var jätte duktig, men Thessan  blev jätte rädd för rosetten.


När vi red på en stubbåker en gång så flög det upp en fågel och Ina blev skit rädd, och skyggade, jag höll nästan på att ramla av då. (Förut var Ina mkt räddare av sig).

Nu kan jag ta första gången jag ramlade av henne.

Jag red Ina,Vilma red Thessan,Åsa red Dreamy,Joanna(vilmas mamma) red Menny och Tazy red Katla.

Vilma och jag hade inte fått fram hästarna i galopp, så då sa Tazy och de att vi skulle galoppera upp för en backe och då galopperade Ina skit snällt upp för backen sen bockade hon jätte högt och man var verkligen inte berädd, så jag ramlade av. (På ridturen hade Ina vart lite jobbig och skyggat innan jag ramlade av).

Sen julen 2010 flyttade Tazy,Katla till ett stall lite närmare. Så vi kunde inte åka ut lika ofta...

Typ 1 gång i veckan åkte vi.


Sen år 2011 åkte vi ut, red ofta barbacka, och mest runt energiespåret och i paddocken.

En gång när vi red i paddocken så la sig Thessan ner, och tänkte rulla, precis när Vilma skulle hoppa av ställde hon sig och började bocka.

Och jag skulle hoppa barbacka med Ina för första gången, hindret låg kanske på 50 cm. Oc efter hindret ramlade jag av. Ina såg ganska förvånad ut.

Sedan en annan gång när jag hoppade barbacka, så var Åsa ute med oss. Ina var jätte duktig så hyon höjde sedan till 70 cm. Ina hoppade det väldigt fint. Det är det högsta jag har hoppat barbacka, men jag vill gärna hoppa högre och jag tror Ina klarar högre.


På sommaren var det ridläger där. Det var bara jag,Vilma och Jonna på det ridlägret. Vi turades om med Menny,Ina och Thessan. Det var bara  dem 3 som stod där då, nu står det 7 styckna där. Men i alla fall, jag brukade rida barbacka på Thessan och Menny, men Ina red jag med sadel.

Detta handlar inte om Ina men jag berättar ändå.

Sista dan på ridlägret var det uppvisning, jag red Menny då. Ina och Thessan fick hoppa. Men Menny kan inte hoppa hinder under 50 cm, han river dem bara. Så jag skulle få hoppa 1 meter i paddocken med honom, jag hade gjort det en gång innan. Men när jag travade med honom snubblade Menny i en grop och gick omkull, det var skit läskigt. Och Menny blev halt.


Men nu ska jag prata om Ina, en vinter blev hon sjuk,riktigt sjuk, fick ett fånganfall. Och var nära på att dö. Men hon klarade sig. Men hon fick bara äta ett speciellt hö. Och får aldrig äta godis eller gräs igen, så på sommaren får hon gå i en liten hage med munkorg.

Men nu får hon ialla fall äta vanligt hö.



Finns mycket mer att berätta men jag orkar inte, lat som jag är.


 

Hinner inte ta mer än en bild för om 10 min, ska jag och Vilma åka till Ina.




translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards