Hästar är bäst!

Alla inlägg den 2 juni 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 2 juni 2013 22:08

I morgon är det skola igen, men går bara  3 dagar. Har matteprov i morgon men jag tror att det är det sista provet för terminen. Och på tisdag har vi musik för vi har missat många lektioner och har ändå ingen idrott. Men det gör inte så mycket, är ganska slappt just nu, fast det är pinsamt att sjunga.


Är skit taggad inför sommarlovet, Wilma Brunnberg ringde för några timmar sen och sa att hon skulle gå på samma ridläger som mig och Vilma. Det är dagläger så jag och Vilma ska få sova hos Wilma för hon bor jättenära säva.


Och jag,Vilma och Åsa har bestämt att vi ska rida en långritt på sommarlovet. Jag på Dreamy,Åsa på Happy och Vilma på Thessan. Tagga!


Och såklart mycker mer. Är bara några dagar kvar nu!


Jaja, ses i morgon.


-Jag och Pigge får stå för bilden.

 



Av Freia Vahlsten Svennas - 2 juni 2013 21:44

Måndag: vara med Roxanna


Tisdag: stallet


Onsdag: vet ej


Torsdag: Kanske åka och rida islandshäst


Fredag: Kanske vara hundvakt till Nelson och rida


Lördag och söndag: antagligen åka till någon häst



3 bilder på Nelson.

     




Av Freia Vahlsten Svennas - 2 juni 2013 17:20

Dagens outfit: 

vojlock: står längst ner var den kommer ifrån, men jag kommer inte ihåg vad det var och på bilden syns det ju inte.

Sadel: ingen aning

Träns: hööks

Ludd: granngården 

 

Dagens humör: pigg och glad

Dagens hiss: fick bli riden

Dagens diss: fick inte äta så mycket gräs som jag ville ha


Av Freia Vahlsten Svennas - 2 juni 2013 15:44

Idag red jag ut med Åsa och hon red Happy och jag red Dreamy. Vilma skulle egentligen följt med men hon behövde köpa kläder och skor. 


När vi kom dit stod Teddy i sin box och gnäggade när vi kom, så gulligt. Men det gör han alltid. Och Dreamy och Happy kom gåendes i hagen och såg jätteglada ut. Sen tog vi in dem. 

Jag borstade Happy och Åsa borstade Dreamy för Dreamy brukar vara så tjurig när man borstar. 


Men i alla fall vi red först in i skogen, det gick inte så jättebra där. Först så åt Dreamy gräs nästan hela tiden, men annars gick det bra bara att hon snubblade lite ibland. Men sen blev hon ganska jobbig. Hon gick förbi Happy för hon tyckte att han gick så sakta. Och jag visste inte riktigt vart vi skulle rida och då gick det inte så bra, och Happy kom nära så Dreamy tänkte sparka mot honom men hon lyfte bara på bakdelen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara. 

Men sen fick Happy gå först och jag lät Dreamy beta lite så hon intre kom i rumpan på Happy. 


Sedan skulle vi gå över ett litet dike, men Dreamy hoppade över och efter så började hon trava, men hon lyssnade i alla fall på mig efter och saktade av när jag sa till henne. Och när vi skulle gå ner för en backe så började hon trava, då vet jag vad jag ska öva på i allafall! :) 

Sen gick det väldigt bra, hon gick fint över en liten stock och var jättesnäll och duktig. 


När vi gick ut ur skogen så lät vi de beta lite, och det är en liten gräsväg efter skogen. Men när vi började skritta igen fick Dreamy syn på en hare och hoppade till samtidigt som hon skyggade, sen kändes hon väldigt nervös. Då lät jag henne beta lite och då blev hon lugnare. På gräsvägen övade jag på att göra halt med henne, hon bara drog upp huvudet eller så började hon äta gräs. Men tillslut fick jag henne att lyssna på mig och då travade jag en bit själv och det gick superbra. 


När vi kom ut på vägen så travade vi upp för backen, det gick också jätebra. Hon var så duktig. 

Sen gav jag mobilen till Åsa så att hon kunde filma lite, först råkade hon bara filma ner i Happys sadel och då raderade jag videon, för vem vill se det? Sedan trodde hon att hon filmade på mig och Dreamy men hon hade glömt att börja filma. Synd. Men hon fotade lite, och Annika tog ett kort på oss båda vid stallet. 


Sedan gick det bra ända hem bara att när vi gick förbi en hage så började hon gnägga jättemycket typ hela tiden och så ville hon inte gå, hon ville bara stå och kolla på hästarna. Så jag tror fröken börjar bli brunstig! ;)


När vi kom till stallet så borstade  vi av de och släppte ut Dreamy och Happy i gräshagen. Sen gosade jag med lilla Teddy och så släppte jag ut honom i hagen. 


Här kommer bilder från idag. 


Jag och Dreamy


 

 

 



Jag och Dreamy, Åsa och Happy

 

 

 

Teddy

 

 

 

 


Ps. Bilderna är inte fotade med kameran,för jag tog inte med den. De är fotade med Åsas mobil, men det är ju alltid nåt. 



Av Freia Vahlsten Svennas - 2 juni 2013 10:00

ÄGANDE

 

( ) ridstövlar

(+) ridskor

(+) skyddsväst

(+) helskodda ridbyxor

( ) vita ridbyxor

(+) chaps

(+) ridhjälm

(+) ridspö

( ) grimma

( ) grimskaft

(+) täcke

( ) sadel

(+) vojlock/schabrak

( ) träns

(+) ryktlåda

(+) ryktgrejer

 

TEORETISKT


(+) vet hur man sadlar

(+) vet hur man sätter på och av en grimma

(+) kan några sjukdomar

(+) vet hur man gör när hästen får en sjukdom

( ) vet hur man skor en häst

( ) vet hur man broddar av och på en häst

(+) kan olika tecken och färger

(+) kan några kroppsdelar på hästen

(+) kan och förstår hur det fungerar med mankhöjd

(+) vet vad hästens exteriör är

(+) kan en del om hästens exeriör

(+) kan mocka,rykta och fodra

(+) kan blanda foder med andra mineraler och vitaminer

(+) kan smörja sadel och träns

(/) kan lasta en häst samt kontrollera allting i en hästtransport-har faktiskt aldrig lastat en häst. 

(+) vet hur en korrekt sits ser ut

 

RIDERFARENHETER


(+) ridit barbacka

( ) ridit western

(+) hoppat med häst

(+) ridit dressyr

( ) utövat voltige

(+) åkt på ridläger

(+) ridit i sandpaddock

(+) ridit i ridhus

(+) ridit i skogen

(+) tävlat

(+) ramlat av och slagit dig

(+) ramlat av utan att skada sig

(+) suttit på en bockande häst

(+) suttit på en skenande häst

(+) suttit bak och fram

(+) fått rosett inom hoppning

( ) fått rosett inom dressyr-har aldrig tävlat dressyr

(+) ridit i över 3 år

(+) travat barbacka

(+) galopperat barbacka

(+) suttit barbacka på en skenande häst

(+) hoppat barbacka

(+) ramlat av barbacka

(+) galopperat över en sommaräng

(+) galopperat i snö

(+) ridit i uppförsbacke

(+) ridit  i nerförsbacke

(+) ridit två på samma häst-men bara en liten stund

(+) suttit på en stegrande häst

 

ERFARENHET MED HÄST

(+) Har/haft sköthäst

( ) har/haft egen häst

(+) ridit på ridskola

( ) badat med häst

(+) ryktat en häst

(+) kört en häst

( ) ridit/rider in en häst

(+) förlorat en häst- det kan man väl säga, jag har förlorat några av mina favvohästar till himmlen. 

(+) legat inne i en hästs box-bara en liten stund

( ) sovit i ett stall

(+) mockat en hel timme

(/) låtsas att du är häst tillsammans med andra hästar-kanske, kommer inte ihåg

(+) har en favorithäst

 

JAG HAR RIDIT


(+) en stor häst

(+) en liten häst

(+) en kittlig häst

(+) en busig häst

(+) en nyfiken häst

(+) en rädd häst

( ) en sjuk häst

(+) en lat häst

(+) en pigg häst

( ) en ledsen häst

(+) en glad häst

(/) en connemara-ingen aning

(+) en fjording

( ) en haflinger

( ) en arab-tror inte det

( ) ett fullblod

(+) ett russ

(+) en nordsvenk

( ) en ardenner

(+) en shettis

(+) en tinker

( ) en shire

(+) en korsning

(+) en new forest

 

Vad är det högsta du har hoppat? 100 cm

Vad är det högsta du har hoppat med a-ponny? 50 cm tror jag

Vad är det högsta du har hoppat med b-ponny? 70-80 cm

vad är det högsta du har hoppat med c-ponny? ca 60 cm

Vad är det högsta du har hoppat med d-ponny? 70 cm

Vad är det högsta du har hoppat med häst? 1 meter

Vad är det högsta du har hoppat barbacka? 60-70 cm

Vad är det högsta du har hoppat utan stigbyglar? ingen aning

 

Ramlat av häst/ponny? ja

ramlat av häst/ponny på ett hinder? japp

Ramlat av en häst/ponny mer än 5 gånger? ja, men inte på samma gång 

Gått omkull med en häst? ja, 1 gång med Menny

Gått omkull och sedan blivit trampad av en häst? nej

Brutit något i samband med att du har trillat av häst/ponny? nepp

Ridit ut ensam? ja

Tävlat hoppning? japp

Tävlat dressyr? nej

  


 Vad väljer du?

 

Hoppning eller dressyr? hoppning

rida ut ensam eller i grupp? beror på

Gymkana eller en hopplektion? hopplektion

A/B ponny eller C/D ponny? C/D ponny

 

Har du...

Ridit i skogen? japp

Hoppat? ja

Stegrat med häst? ja

Bockat? mm

Blivit sparkad? nej

Blivit trampad? ja..

Gått omkull med häst? japp

Hoppat en oxer? ja

Hoppat en trippelbarr? tror inte det

Tävlat i dressyr? nej

Tävlat i hoppning? ja

Tävlat i terräng? nej

ridit utomlands? nej

Haft foderhäst/medryttarhäst/sköthäst eller så? ja, medryttarhäst

Ridit en häst under 10 år? ja

Ridit en häst över 25 år? japp

Hoppat 50 cm? 

Hoppat 80 cm? ja

Första gången jag ramlade av? Det var på Teddy, när han busade lite ;)


 Hästen på bilden var 27 år där. Kommer inte ihåg vad hon hette. 



 





 

 

 

 

 

 

 

 

 



translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards