Hästar är bäst!

Alla inlägg den 8 juni 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 8 juni 2013 22:24



Såna här schabrak, finns så härliga färger och verkar vara bra passform. Hade jag en egen häst, hade jag lätt köpt något av de schabraken. Kanske ska göra det nu, så jag kan ha till ridskolehästarna?
 
 
Har de här schabraket, men det är borta nu. Är orolig, för jag älskar det här schabraket. Sjukt gulligt. Och det passar Magic som handen i handsken. Han är sjukt gullig i det är bra passform.
 
Såna här grimmor är så gulliga. Teddy har 3 såna grimmor, äppelgrön,marinblå och beige. Han är supersöt i dem. Passar bra på shettisar tycker jag. Just nu finns det bara storlek full på den svarta grimman, tycker det borde finnas full på alla färger. Och så borde det finnas x-full. Happy har det och hur söt skulle inte han varit i den svarta?
 
 
Det här tränset är så gulligt med små hjärtan. Kan bara tänka mig Totte i detta, och Ina och Helmut. Skimmlar skulle passa i detta träns tror jag.
 
 
Stigbyglar som inte har några gummiplattor i. Det blir så halt tycker jag. Dreamy har inga gummiplattor, måste köpa.
 
¨Pannband som går ner såhär i mitten, tycker inte att det är fint. Dessutom brukar de vara dyra.
 
 
Produktbild
Detta har jag dissat förut. Släta lädertyglar. Det glider jättemycket tycker jag. Annars är det inte något problem med dem.
 
 
 
Av Freia Vahlsten Svennas - 8 juni 2013 22:00

Orkade inte skriva om dagen med Nelson igår, så jag gör det nu.


Nelson kom klockan 9.00 och först var han lite blyg. Men väldigt snäll och han brydde sig inte så mycket om kattera men Tiger fräste ändå åt honom. Och när han skulle gå förbi Leopard gick han värsta omvägen. Så han var visst lite rädd för dem.


Gick en promenad nästan direkt och han blev så glad när jag tog fram kopplet. Viftade på svansen och hoppade på mig. Gick hem till Åsa, för jag tänkte att hon kanske ville hälsa på honom, men när jag hade gått halvvägs så kom jag på att hon skulle jobba. Men jag gick ändå dit. Sprang lite med honom och han är väldigt snabb kan jag säga. När jag kom hem till Åsa satte jag mig vid datorn en stund och så fick han vila lite.


Sedan började jag gå hem igen, när jag sprang med honom sprang han dubbelt så snabbt som innan. Verkligen en snabb rackare! När jag kom hem lekte jag,Robin och Erik med honom. Vi kastade en boll, och när han hade den i munnen, sprang han som en dåre. Han ägde ut tre styckna, så det var jättesvårt att få bollen igen. Lekte ganska länge, var verkligen kul. Och jag höll på att skratta ihjäl mig när han sprang så fort.


Innan jag skulle äta lunch så låg både jag och Nelson i min säng och myste. Och sen när jag gick därifrån så följde han efter. Efter maten så gick jag ut och lekte lite med honom igen, jag blev supertrött, men han är verkligen pigg! Men sedan la han sig ner och så fick jag klia honom på magen.


Bla bla bla, gjorde typ inget där i mellan. Sedan gick jag en kort promenad med honom, han stod i ett år och nosade i gräset, och jag är inte så bra tålamod, och blev ganska otålig. Men tillslut började han gå.


Sedan skulle jag ju åka och rida, och när jag var i stallet så åkte han hem...


Fotade honom med kameran men datorn vill inte ladda över bilderna just nu...


 



Av Freia Vahlsten Svennas - 8 juni 2013 20:39

Dagens outfit när vi löshoppade och longerade:

grimma:hööks

lånade bilden av Vilma



Dagens outfit i stallet:

 


Dagens outfit i hagen: naken



Dagens humör: pigg och glad


Dagens hiss: löshoppades


Dagens diss: det spöregnade



Av Freia Vahlsten Svennas - 8 juni 2013 20:13

Gjorde ju en "drömhäst för mig-åsikt" för ett tag sedan, så då tänkte jag, varför inte gör ett sånt här inlägg också? Så ja, då kör vi.



  • Elak i hantering

Skulle aldrig köpa en häst som är elak o hanteringen och bits och sprakas os.v Man ska inte behöva vara rädd för hästen och man måste ju ta hand om den. Och dessutom är det FARLIGT med en häst som är elak i hantering.

Och jag gillar att kunna stå och mysa med hästen.


  •  Jobbig att rida.

Har ju sagt att jag gillar hästar som är busiga och kanske bockar ibland. Men gör hästen det typ hela tiden blir det bara jobbigt.


  • Rädd för typ allting.

Det gör inget om den blir rädd ibland och för vissa saker. Men blir den rädd typ hela tiden och bara när det blåser lite, så är det lite jobbigt.


  • försöker sparkas när man longerar

Ina bockade ju och stegrade när man longerade, men hon siktade inte på den som longerade. Men liksom om den sparkar mot en, blir det läskigt. Och jag skulle i alla fall vilja kunna longera min häst om jag hade en.



Kommer faktiskt inte på fler punkter. Det var lite lättare att skriva om drömhästen.    


 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 8 juni 2013 19:15

1. Fideli


2. Vallmo


3. Legolas


4. Camilia


5. Sickla


Har ju inte ridit alla heller. Och jag tror min lista är sådär, för vissa hästar har jag inte ridit på länge och jag kommer inte riktigt ihåg hur alla är att rida.



Fideli

Fideli



Vallmo

  


Legolas

  


Camilia

  


Sickla

  




Av Freia Vahlsten Svennas - 8 juni 2013 17:18

Idag åkte jag och Vilma till Thessan.


Vi började med att ta in henne från hagen, det regnade så hon var väldigt blöt. Vi borstade bara igenom henne eftersom att hon var så blöt och så skulle vi ju ändå bara löshoppa och longera.


När vi hade borstat klart så gick jag och Vilma ner i paddocken och tog fram ett hinder och såå, medans Thessan stod i stallet och käkade hö.


När vi gick ner i paddocken alla tre så började Vilma med att gå runt med Thessan i skritt och trav, för att värma upp henne lite.

Sedan började vi löshoppa. Vi turades om med att släppa eller rättare sagt jaga. Jag fick börja släppa. Hindret låg ungefär på 40 då och hon var jätteduktig. Hon var duktig hela tiden och i slutet så höjde vi till ca 70 cm. Första gången när vi försökte så vägrade hon men andra gången hoppade hon fint över det. Vilma filmade då. Och jag filmade även de gånger hon släppte Thessan. Sedan sänkte vi hindret till ca 20-30 cm, hon trodde att hindret sklulle vara högt så hon hoppade högre än vad det var.


När vi hade löshoppat klart så longerade Vilma henne, gick superbra, Thessan var riktigt duktig. Fast i slutet så blev hon lite jobbig.

Men annars var hon superduktig.


När vi var klara gick vi upp till stallet och satte på henne ett fleecetäcke för det spöregnade när Vilma longerade henne. Sedan släppte vi ut henne i hagen och tog såklart av fleecetäcket och sen sopade vi lite noch så.


   

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards