Hästar är bäst!

Alla inlägg den 5 juni 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 5 juni 2013 22:51

I morgon klockan 8 ska jag åka till några islandshästar med Vilma,Åsa och Anna (hon som känner de som har islandshästarna och hon har en egen häst också). Hon ska fodra och det är därför vi åker så tidigt, hoppas jag och Vilma också får hjälpa till att fodra. Sedan ska vi rida, undra vilken häst jag får? Så spännande. Funderar på att rida barbacka, islandshästar brukar ju oftast ha rätt sköna ryggar. Men vi får se hur jag gör. 


Så ingen sovmorgon för mig inte. Men det är det värt!


 



Av Freia Vahlsten Svennas - 5 juni 2013 22:15

Kanske är lite sent att snacka om täcken på sommaren eftersom det är sommar och typ ingen har täcken på sina hästar, förutom flugtäcken såklart. 

 

Men i alla fall. Om man själv fryser brukar man sätta på hästarna massor av täcken, för man tror att de också fryser. De har päls! Fast såklart om hästar är rakad så måste man ju ersätta med täcken men man behöver inte direkt ha 80 täcken på för det. 

Och vissa sätter på massa täcken på hästar som inte är rakade heller. Tycker inte att man ska sätta på täcke då, eller ja bara om den är gammal. 

 På en rakad häst kan man ha typ två täcken tycker jag eller det beror hur varma täckerna är. 

 

Men visste ni att när det är kallt ställer sig hästens päls upp,vilket ger en isolerande effekt med den varma luften samlad nära huden. Lägger man sen ett täcke på så försvinner isoleringen för täcket plattar till hårstråna. Och då kan hästen frysa mer än vad den skulle gjort utan täcke.

Och har man täcke när det är för varmt så kan hästen få svamp. 

 

Men det kan vara bra att sätta på en gammal häst ett täcke för gammla hästar har oftast svårare att hålla värmen och slipper bli av med så mycket energi till att hålla värmen. 

 

Men om det regnar kan även hästar med tjock päls mista sin värmande förmåga. Och då är det bra att lägga på ett täcke. 

 

När det är kallt är det också bra att ge lite extra foder för hästen blir varm av att äta. 

 

Men jag tycker det är okej att ha täcken på rakade hästar, gamla hästar, hästar med väldigt kort päls och när det regnar. 

 

Och såklart flugtäcke och det borde egentligen alla hästar ha och så eksem täcke om hästen har eksem. 

Och om man ska tävla så kan man ju sätta på hästen ett tunt stalltäcke. Så den inte blir smutsig om man fixar dagen innan. 

 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 5 juni 2013 18:19

Everyone knows it! En häst såklart!


Men jag tror alla som läser min blogg vet om det, för alla som rider vill väl ha en egen häst? De flesta i alla fall.

Jag vill ha en egen häst för då får man bestäma över den helt själv, rida,träna,tävla,sköta om den, bli bästavänner, åka till stallet när man vill och mysa med den och det är bara en själv som rider och sköter om den. Finns såklart fler anledningar.

 

____________________________________________________________________________________________


Jag vill ha något att göra!    Har supertråkigt! Ännu en anlednin g varför jag vill ha en häst, man kan bara åka/gå/cykla till den när man har tråkigt.

Har nästan aldrig tråkigt i stallet.

 

 

 

 

 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 5 juni 2013 16:10

Hade sovmorgon till 08.45 Hade mentorstid först och då läste jag bänkbok, läste en jättebra bok som heter "glasbarnen". Den är riktigt spännande. Tipsar den till er som gillar att läsa.


Sedan gick vi till gräsplanen vi skulle ha fotbollsturnering, kubbturnering eller tipspromenad. Jag körde först kubb, vårt lag förlorade... Blä,blä. När vi hade spelat klart så läste jag och Vilma bänkbok. Boken är så himla bra alltså!! Men jag läste ut den, jag blir väldigt ledsen när jag läser ut en bra bok.. Man vill liksom aldrig att den ska ta slut. Jag är en sån som läser väldigt snabbt, vilket är både bra och dåligt, tycker jag. Läste ut en 239 sidors bok på två dagar i skolan. 4 lektioner och jag läste såklart inte på hela lektionen, bara lite på engelska lektionen, lite på svenska lektionen, mentorstiden och lite på gräsplan. Om man får skryta lite. Haha. Fast jag vill läsa lite segare i alla fall.


Sedan låg jag och solade och i slutet spelade jag och Vilma frisbee.  När vi kom tillbaka till skolan så åt vi lunch eller inte direkt jag. Fanns bara äckliga mat, men som tur var fick man en glass, så jag fick i alla fall ner något i magen.

Vi var i klassrummet sista kvarten och bara pratade lite. Sen slutade vi klockan 13.00



Efter skolan var jag en liten stund med Roxanna, vi hoppade studsmatta och gick till skolparken där det var fullt med studenter.


-Världens bästa bok!

Av Freia Vahlsten Svennas - 5 juni 2013 07:00

   Stallet.


*Byter om till ridkläder.


*Oftast så äter jag något innan.


 

skolan.


*Tittar bloggar och kanske bloggar.


*Äter frukost os.v

 

innan en hpptävling.


* Putsar all utrustning.


*Borstar hästen och om jag ska ha knoppar så knoppar jag.



translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards