Hästar är bäst!

Alla inlägg den 6 juni 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 6 juni 2013 23:42

Dagens frisyr: utsläppt men uppsatt i stallet
Dagens smink: inget
Dagens hiss: red Rosti och red flygande pass för första gången.
dagens diss: vet ej

Dagens outfit:

Av Freia Vahlsten Svennas - 6 juni 2013 21:44

Hmmm, kan nog inte bara välja en. Men det är mina favorithästar: Totte,Magic,Joppe,Pärla,Ina,Teddy,Dreamy, Helmut och Rosti. Och mina djur. Är sån som typ aldrig kan bara välja en sak, I'm so sorry. Men jhag hoppas att det inte gör något.


 

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 6 juni 2013 21:24

Dagens outfit (kommer bara skriva om jag vet var det kommer ifrån):

Schabrak: hööks

Dagens humör: pigg och glad

Dagens hiss: blev riden

Dagens diss: myggor och sånt



Av Freia Vahlsten Svennas - 6 juni 2013 20:45

Först gick jag upp ungefär vid 7.00 och åt frukost, klädde på mig, gav djuren mat os.v Sedan ungefär klockan 8.00 så åkte vi till stallet.


Vi började med att släppa ut några av hästarna, de var väldigt pigga, i alla fall hästarna jag ledde. Och så gav vi hö till vissa hästar. Fanns väldigt många hästar, så vi höll på ett tag. Alla var islandshästar förrutom en, det var en "vanlig" d-ponny.


När vi var klara med allt så bestämde vi vilka hästar jag,Vilma och Åsa skulle rida för Anna skulle såklart rida sin egen. Jag fick rida Rosti, en femgångare. Alltså han har skritt,trav,galopp,tölt och flygande pass. Först började vi rykta det, Rosti var jättesnäll i hanteringen.

När vi hade ryktat klart sadlad  och tränsade  vi de. Han var jättesnäll att tränsa, öppnade munnen av sig själv.


Sedan började vi rida, vi red först in i skogen och då tyckte jag att han var väldigt jobbig. För han gick in i hästen framförs rumpa och så ville han inte stanna. Sen fick jag veta varför han gör så och det är för att han har eksem och då vill han söka skydd i någon annans rumpa. Det låg också trädstammar lite här och var och han gick över de så snällt. När vi kom ut på en gräsväg så blev det bättre och då övade jag på att få honom lite i form, ibland gick det, ibland inte. Han började även trava lite ibland och hans trav var så mjuk. Love it!

Vi skrittade ganska länge men sen skulle vi trava och innan sa Anna till mig att om jag ville tölta så skulle jag, luta mig bakåt lite och korta tyglarna. Han började tölta och det var jättemjukt och härligt! Sedan skrittade vi lite igen, men när vi kom ut på en äng travade och töltade vi lite till, jag töltade  mest. När vi kom till ängen på andra sidan så skulle vi galoppera lite, först galopperade han och hans galopp för jättehärlig! Men sen gick han över i flygande pass, och kan inte ens beskriva känslan, så härligt det var. Flyande pass är den snabbaste gångarten. Han passade ett tag (var verkligen superkul) sen saktade han av till trav. När jag hade travat en stund fattade jag galopp och shit vad snabb han var, han galopperade förbi alla andra. Tog ett tag innan jag kunde sakta av honom, han tyckte det var riktigt kul och han var pigg.

Sedan skrittade vi hela vägen hem, först red jag honom i form ett tag, sedan gav jag honom långa tyglar.

När vi kom tillbaka så skrittade jag och Vilma lite i paddocken så Åsa kunde fota. Gick in på en volt och så försökte jag få honom i form, men först gick det inte men tillslut så började han gå på tygln lite. Har kort på det. Han gick inte så mycket i form då, utan bara lite.


Sedan bortsade jag av honom och smorde på flugsalva på hans sår och så. Det verkade han tycka var skönt. Och så gosade jag med honom.


Nästa helg tror jag vi ska rida igen, måste ha Rosti då. Älskade hästen. Rosti är en av mina favorithästar nu, för han är både mysig i hanteringen och att rida.


Bilder på mig och Rosti eller bara på Rosti.


 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

en bild när han gick i form

 



Vilma och Stormur eller bara Stormur

 

 

 

 

 

 

 

 



Åsa och Baddie (tror jag den hette). Det var i alla fall hästen hon red.

  

 

 

 

 


Bilder på några andra hästar som stod där men jag vet inte vad de heter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 6 juni 2013 13:32

Hej!


Har nästan precis kommit hem från islandshästarna och glad är bara förnamnet! Var riktigt kul! Kommer skriva om ridturen senare, för just nu känns det som att jag inte hinner, för jag ska åka till miná kusiner snart och grilla. Men när jag kommer hem så skriver jag inlägget.



-Smakprov på sötisen jag red.

 


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards