Hästar är bäst!

Alla inlägg den 11 juni 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 11 juni 2013 22:57

Tänkte skriva om jag tycker det är att sitta på en häst som bockar,stegrar,hoppar till, skenar eller skyggar. 



  • Bockar.

Jag tycker att det är svårast att sitta kvar på en bockande häst, vet inte riktigt varför.

Det är väl för att bakdelen åker upp, eller det beror på hur högt den bockar men bockar den väldigt högt, så är det rätt svårt att sitta kvar ibland. 

 

 

  • Stegrar


Tycker det är rätt lätt att sitta kvar på en stegrande häst, men det gäller ju att inte dra i tyglarna då, för då kan den välta över, eller vad man brukar säga.

Har hört att hästen inte har så mycket kontroll när den stegrar heller. 

 

 

  • hoppar till


Ibland kan det vara svårt att sitta kvar på en häst som hoppar till, för den gör det helt plötsligt och det beror också på hur högt den hoppar till.

När Dreamy hoppade till för en hare, var jag nära på att ramla av. Har ramlat av några gånger när en häst hoppar till, men oftast är det så att jag är nära på att ramla av. 

 

 

  • Skenar.


Det är absolut lättast att sitta kvar på en skenande häst. Den bara springer ju.

Men det är läskigt att inte ha någon kontroll över hästen. 

 

 

  • Skyggar


Är oftast lätt att sitta kvar på en häst som skyggar. Fast det beror på om hästen skyggar mycket. Till exempel. För några år sedan red jag Ina på en stubåker. Och då flög det upp en fågel, hon blev rädd och skyggade väldigt mycket. Skulle jag inte haft sadel skulle jag ramlat av. Det var stigbygeln som gjorde så jag satt kvar. 

 

 


Skrev kanske inte så mycket, men det var i alla fall lite. 

 

-Ni får ännu ett smakprov från i söndags, visst kan hon gå riktigt fint ibland? 
 


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 11 juni 2013 22:31

Jag började på ridskola när jag var 6 år, så alltså för 6 år sedan. 


Men jag tror jag började rida lite på Teddy när jag var ungefär 1 år, jag började tidigt ;) 

Och så red jag både Teddy och Junior när jag var liten. Och jag började rida på dem för Åsa kände ju Annika då och jag ville följa med. Och blev helt förälskad i hästarna. 


Jag började på ridskola för att jag ville lära mig rida, kunde ju bara skritta. Var fpå ridskolan innan jag började rida, när jag kollade på hästarna så blev jag typ förälskad i Totte, jag tyckte han var så fin, eller så var det Happy Boy, kommer inte riktigt ihåg. (Magic var inte där då). 


Första dan så red vi inte, vi fick se hur man sadlade,tränsade och satte på benskydd. De visade på Totte. Sedan när jag skulle rida, så ville jag ha Totte, men jag fick Iris, och blev ganska sur. Men när jag hade ridit henne, så ville jag inte rida någon annan. Haha!  Jo, men det började somsagt med Teddy och Junior, sedan ville jag lära mig rida på ridskola. 


-En bild när jag red Junior nör jag var fyra år.




Av Freia Vahlsten Svennas - 11 juni 2013 22:15

Äntligen sommarlov, är så himla skoltrött så det är riktigt skönt. Men det ända är att jag blir lätt uttråkad om jag inte gör något... 


Jaja, ska inte sova bort detta sommarlov, ska vara mycket hos hästar har jag bestämt. I helgen ska jag till exempel till islandshästarna, tror jag, och kommer säkert åka fler gånger. Kommer vara hos Dreamy,Happy och Teddy, har bestämt en långritt på Dreamy. Ridläger. Os.v Kommer bli grymt, hoppas jag. Det ända är att jag inte har min lilla älskling, Norpan! Ville fira hans 3-årsdag, och så vill jag ha kvar honom! 


Var i alla fall i skolparken några år medans rektorn pratade. Men hon ska i alla fall sluta!!    

Och sedan skulle niorna få sin betyg, man bara "vem bryr sig??". Vi vill ha sommarlov så fort som möjligt!! Skulle vara lite intressangt om man fick veta vad de fick, så de sa te.x: "Bert Karlsson fick ett C". Men nädå vi ska sitta och vara uttråkade medans de bara ropar upp namn. 


Direkt efter skyndade jag,Vilma och Åsa till stallet. För Åsa skulle ju rida. HAde redan förberätt så jag hademed mig ridbyxor, för vem vill vara i stallet i en klänning och tygskor?? Direkt när vi kom dit i alla fall så bytte vi om och så sa Myran att jag och Vilma kunde få leda ut Pompe och Fideli till hagen. Jag tog Fideli och Vilma Pompe. Sedan fodrade Vilma och Myran, de flesta hästar var ute i hagen så alla skulle inte ha, så jag tyckte detvar onödigt att följa med. Efter så mockade vi hela stallet, snacka om att de hade bajsat mycket! 


Åsa hade Joppe så¨när hon hade ridit klart så ledde jag ut honom till hagen. 


-Jag och Joppe

 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 11 juni 2013 15:36

Först så samlades vi i klassrummet klockan 8.30 så lite sovmorgon fick man. Men i alla fall så var vi där en stund, gjorde the cup song med min pennvässare. 


Men sedan gick vi till skolparken, man fick gå själv, och jag gick med Vilma och Roxanna. Roxanna skulle vara med i kören så hon behövde gå direkt. Men jag och Vilma var med Amanda och Thinn, några i våran pararellklass. 

Det fanns  massa aktiviteter, men vi gick till en kyrkogård som ligger väldigt nära, på andra sidan gatan. Vi gick runt och kollade på gravar. Vi hittade en som hade dött när hon bara var ett år, stackarn!


Var mest på den där kyrkogården idag, men sedan kom en lärare och sa att vi måste fråga våran lärare om vi fick vara där. Så då gick vi och frågade, hon sa "ja". Men då sa våran svenska-och so lärare "nej". Så då hade vi jättetråkigt.


Klockan 17.30 ska vi till skolparken igen och ha självaste skolavslutningen. Efter ska jag till stallet.


 


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards