Hästar är bäst!

Alla inlägg den 3 juni 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 3 juni 2013 22:15

Läste de här tipsen i en tidning så´jag tänkte att jag kunde skriva de här också.


___________________________________________________________________________________________________


1. För hästens mellandel: använd en gobit, för den mellan hästens framben, så att hästen sträcker hela överlinjen och drar samman bukmuskulaturen, se till att hästen inte går bakåt eller böjer ett framben. Låt hästen stå så 5-10 sekunder, upprepa 2-3 gånger.

 


2. För mellandel samt öka ryggens böjlighet och elasticitet: Ny gobit, ställ dig med ryggen mot hästens sida, för gobiten åt sidan neråt, så hästen stetchar ut hela motsatta mellandel och halsmuskler, låt hästen "vila" i det läget i 5-10 sekunder, upprepa 2-3 gånger.

 



3. För hästens muskler och strukturer som den använder när den trampar under sig med bakbenen och bär upp ryttarens tungd: Låt hästen skritta in i en bra halt, få den att rygga genom ett tryck på bringan och grimmans tryck på nosryggen. Huvudet ska vara lågt att ryggen välver sig. Försök få hästen ta långa långsamma steg, nöj dig med 2-3 steg till att börja med och öka succenssivt.

 


4. För hästens rygg,höja,böja,böja höft-bog- och armbågslederna,bakknäet och hasen: Gör övningen för hand eller uppsuttet. Låt hästen skritta över en bom på marken i långsamt tempo, höj bommen efterhand som övningen går framåt tills den är höjd med framknäet. Försök få hästen att sänka huvudet. Tips. Lägg en bom på marken på vägen ut till hagen.

 


5. Samma som ovan men även för muskler som är inblandade i sidvärtsrörelser: Använd bommen igen, få hästen att skritta snett över bommen och minska succenssivt vinkeln och höj bommen efter hand. Gör övningen från bägge håll.

 


6. För att hästen ska böja hela kroppen samt föra det inre bakbenet in och förbi kroppens mittlinje: Stå med ansiktet mot hästen i sadelgjordstaden (där sadelgjorden sitter när hästen är sadlad). Få hästen att böja huvudet mot din vänstra arm i vänster varv och höger i höger varv. Låt hästen skritta på en liten volt och få den att trampa ordentligt under sig med inner bakben. Detta gör hästen mer lösgjord och smidig i sidorna och den får lättare att göra sidvärtsrörelser. Passa på att göra övning innan du sitter upp och börjar rida.

 



Av Freia Vahlsten Svennas - 3 juni 2013 20:55

Lånar denna från syrrornaenstrom.blogg.se



Två saker jag älskar:


♥ Djur, pälsdjur alltså. Inte ormar,spindlar os.v, för jag är rädd för dem.


♥ Att vara i stallet en hel dag, så himla kul alltså. Man hinner med så mycket och slipper tänka på annat. Blir som en ledig tid även fast man "jobbar".


 

Två saker jag hatar:


* Djurplågeri, de flesta har väl hört om hästplågeriet i Skåne när någon skär hästarna bl.a i underlivet


*Vintern, i början är det kul, men sen längtar man efter sommaren. För det är dels ibland ganska dålig mark så det går knappt att rida ute i rönna och så fryser man ihjäl.


 

Två saker jag önskar att jag hade:


♥ En häst och gärna flera, helst bo på en hästgård.


♥ Mer pengar så jag kunde köpa en häst, nej men jag kommer inte på något annat just nu.

 


Två saker jag är glad att jag har:


♥ Mina djur


♥ Världens bästa bloggläsare


 

Två saker jag inte tål:


*Människor som lägger sig i allting.


* När någon säger nåt dumt om mina favorithästar eller ja hästar överhuvudtaget så får jag lust att bara slå dem.


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 3 juni 2013 20:41

Hade somsagt prov idag, var väl ganska enkelt. Fast jag vet att jag inte kommer få alla rätt för jag fattade inte två tal.

Måndagarna går först jättesnabbt, men sista lektionen känns som 5 timmar, No. Hatar NO, så tråkigt.


Efter skolan så var jag med Roxanna, vi gick först till stan och köpte en varsin mjukglass, gott. Sedan kollade vi i lite affärer, sen gick vi hem till mig. Vi hoppade nästan bara studsmatta och så lärde Roxanna mig, the cup  song.


Finns inte så mycket mer att berätta.


-Helmut ¨får stå för bilden!

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 3 juni 2013 18:49

Drömhäst:



  • Snäll i hantering.

Såklart så ska den vara snäll i hanteringen och inte bitas eller sparkas mot en.

Helst ska den vara mysig och gillar uppmärksamhet, och att den är personlig är nästan ett måste. Helst att den gnäggar och kommer galopperandes eller nåt när man kommer. Eller bara att den kommer skrittandes när man kommer eller så. Bara att den åtminstonde är LITE personlig.

Lätt att lasta,sko os.v


  • Snäll att rida men ändå lite busig.

Jag gillar hästar som är snälla i ridningen men ändå att den inte lyder minsta vink för då lär man sig inte rida så bra. Det är kul om den busar lite ibland och kanske bockar lite eller så. Men den ska fortfarande ha respekt för en, även om den är busig. Och trafiksäker är ju bra om den är, annars kan det hända en olycka, fast det kan det ändå. Men ni fattar.


  • Gärna inkörd.

Det vore kul om hästen var inkörd så man kunde variera ännu mer. Och det är riktigt kul att köra och väldigt mysigt. Men det är absolut inget måste.


  • Lita på.

Jag skulle vilja ha en häst som jag kan lita på och känna mig trygg med. För det är inte så jättekul om man sitter och är rädd för sin häst. Fast nu har jag ju ingen häst, men jaja.

Ni kanske undrar om jag litar på Dreamy. Och det är väl lite både och, det är blandat med att jag litar på henne och att jag inte litar på henne. ´Dreamy är ingen trafiksäker häst, det är hon inte. Kan bli jättenervös bara om en bil åker förbi. Och hon kan springa iväg utan att jag får stopp på henne.

Men det är ändå nåt som gör att jag litar på henne litegrann, jo. Hon gör inget dumt såsom bocka eller stegra. Eller hon har bockat en gång med mig men hon bockar jättesnälla språng och så kan hon bli lite sur på Happy. Men det känns knappt när hon bockar. Så därför att hon är så snäll så litar jag lite på henne.


  • Lätt att få i form.

Det vore kul om hästen var lätt att få i form, så man kan komma in på dressyrbanan med en jättefin häst som går i form. Och jag är inte så här superduktig så jag kan få vilken häst som helst i form. Men detta är absolut inget måste, vore bara kul.


  • Lyssnar på en och inte bara kör sitt egna race

Så den lyssnar när man ska sakta av, detta är Dreamy inte så bra på. Det tar ett tag att sakta av från trav och ibland lyssnar hon knappt alls. Men att få henne att stanna är svårt kan jag säga. Då biter hon fast i bettet och bara går på.

Och om man vill få ut den i hörnen så tycker jag den ska lyssna, och inte bara genar (stav). Helt enkelt lydig, men somsagt ska den vara lite busig.


-Vet inte hur du är att köra (om du är inkörd) eller hur du skulle vara att rida eller ens hur du är i hanteringen, men personligheten är 10/10. Verkligen en personlig häst det här. När jag och Vilma

kom till honom för andra gången så kom han skrittandes fram till oss.

 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards