Hästar är bäst!

Alla inlägg den 14 juni 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 14 juni 2013 23:33

Finns säkert fler, men av de jag kommer på så är det denna på Totte, han ser ut som en sagoponny.


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 14 juni 2013 23:30

Dagens outfit:

 

Dagens humör: glad tror jag

Dagens hiss: kadriljen, tror faktiskt att hästarna tycker det är kul

Dagens diss: blev svettig


Av Freia Vahlsten Svennas - 14 juni 2013 23:28

Dagens outfit:

 

Dagens humör: pigg och glad

Dagens hiss: blev riden barbacka

Dagens diss: vet ej



Av Freia Vahlsten Svennas - 14 juni 2013 23:15

Först hjälpte jag Emma som vanligt. Hon fick Ester och Ester var riktigt duktig. 

De klättrade lite i backarna och red på ridbanan. 


Hade då Magic igen, vi hade dressyr idag också och jag red barbacka. Snacka om att han har skön rygg. 


Först skrittade vi ett varv runt ridhuset och sedan red vi i ridhuset. Skrittade ett tag i ridhuset också, sedan började vi trava en stund. Gick väldigt bra för han är inte skumpig. Sedan galopperade vi lite, gick också bra. Men jag fick honom inte i form, så det gick mycket bättre förra gången. 


Sedan skulle vi öva lite till på skänkelvikningar som vi gjorde förra gången. Först red vi bara vägen. Det gickinte så bra, han gick lite som en banan ibland, men sedan gick det bättre. När vi började med skänkelvikningarna så gick det mycket bättre. Han är riktigt duktig på skänkelvikningar. 


Sedan galopperade vi lite till och i slutet började han galoppera jättesnabbt. Fast det var rätt kul. 


När vi hade galopperat klart bytte vi varv och gjorde skänkelvikningar i andra varvet. Gick väldigt bra. 

Sedan travade och skrittade vi bara lite. Och då började han gå i form, men då hade Åsa gått till stallet.. Blir så galen!!! För han gick verkligen superfint en stund. Och hon hade vart och skrivit upp vilka hästar vi skulle ha på kadriljen. Och när hon kom tillbaka gick han inte i form längre. Kunde hon inte skrivit upp efter ridningen?? Önskar att Roxanna fotade istället.. 


Men i slutet travade och skrittade vi av. 

Gick väl bra men han gick inte i form då.


Han var inte lika fin idag som förra gången. Gick bara i form en liten stund idag. Och vi galopperade bara lite idag, varför vet jag inte. 


Jag och Magic

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Vilma och Loulou


 

 

 

 

 

 



På kadriljen fick jag Capena och Vilma fick Lapras. Önskar jag hade Lapras istället. 


Först gick jag runt med henne i ridhuset för man fick inte sitta upp än. Hon var lite seg då, men annars är hon väldigt snäll. 


Sedan gick vi till gamla ridhuset för det var där vi skulle rida. Gick runt med henne ett tag till sedan satt jag upp. Red fram i skritt,trav och galopp. Gick väl hyffsat bra i skritt och trav, men i galoppen gick det SKIT. Fick några galoppsteg, sedan började hon trava och var superskumpig då. 


Sedan började vi då med kadriljen, red bredvid Vilma. 

Förra gången sa Monique att vi skulle komma på 2 ridvägar,som vi skulle rida. Vi var sist och då skrittade vi bara. Kan berätta vägarna jag och Vilma red på vårat "program". Först när det var våran tur så skrittade vi på spåret en på varje sida, och vid B och E vände vi mot varandra och fortsatte ner mot C. Den första ridvägen var inte meningen, red bara den för att vi skulle komma i par igen. Sedan gick vi både till höger och så red vi cerpentiner med 3 bågar,volt. Då skulle man göra en volt på de två första cerpentinerna.Gick väldigt bra faktiskt. Sedan gick vi till höger igen, red rätt upp, sedan delade vi på oss, vid C. Vilma vände vid K och jag vände vid C, och så gjorde vi skänkelvikningar till varandra. Och så var det slut. Capena var väldigt duktig med skänkelvikningarna. 


Sedan travade vi nästan hela tiden och så sa Monique hur vi skulle rida. 

Gick sådär, Capena var seg och så är hon stel som en sten. Seriöst. Och SVÅR att få i form, innan jag red så frågade jag Åsa om Capena var lätt att få i form, och hon sa "nej". Och har aldrig sett någon rida Capena i form faktiskt. Så ni kan ju tänka er. Men hon är gammal. Hennes sadel var även hård så jag har ont i rumpan.. Men hon hade i alla fall mjuk trav, lyssnade bra (bara lite seg) och så var hon lugn och trygg. Galopperade även lite ibland, gick mycket bättre än innan och hon har rätt mjuk galopp också. 


Vilma red ju Lapras och ibland gick han riktigt fint, i form alltså. Hon sa att han gick av sig själv och man såg att han ville gå i form. Karro (http://karropetterssons.blogg.se/) är ju hyrryttare på honom, och hon har verkligen gjort ett bra jobb med honom. Nu går han typ i form självmant (sa Vilma), inte hela tiden men ibland. Karro är riktigt duktig!! Önskar jag var lika duktig som henne. 


Gick sådär på kadriljen, eftersom hon var både stel och lite seg. Men annars var hon snäll och vi skrittade av ute, runt ridhuset. Det var skönt, för jag var supersvettig. Men ibland kröckte (stav) Capena lite lite på nacken. Inte så ofta, men jaja. 


Roxanna fotade lite, och ni kommer se att Lapras går rätt fint på vissa bilder. 


Jag och Capena


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vilma och Lapras

 

 


 

 

 

 

 

 

Jag och Capena, Vilma och Lapras

 

 

  

 

 

 

 

 

Bild på alla. Jag-Capena, Vilma-Lapras, Jenny-Palle, Kristina-Painter, Louise-Skutt, Pelle-Mahjong, Åsa-Landora

 

 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 14 juni 2013 11:47

? hjälpa Emma på ridningen

? rida

? rida kadrilj, hoppas på Vallmo

? städa marsvinsburen

? blogga

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards