Hästar är bäst!

Alla inlägg den 19 juni 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 19 juni 2013 23:45

Idag fick jag veta att Bobbo har dött. Vet inte riktigt när han dog, såg honom inte sen i söndags då jag är hos Johan nu, men troligtvis igår. Han blev 2 år och 9 månader, så han dog för att han var gammal.


När vi köpte Bobbo kunde han bitas lite ibland, han var väl inte van med människor. Men efter ett tag blev han jättesnäll.


Blev såklart superledsen när jag fick veta det, har haft så kul med honom. Men jag åkte ändå till hästarna för det hjälper inte att sitta hemma och deppa, han kommer ju ändå inte tillbaks.


 saknar dig min värdefulla diamant! Hoppas du har det bra i himmlen.


RIP ♥   




Av Freia Vahlsten Svennas - 19 juni 2013 22:32

Dagens outfit:

träns: hööks

Dagens humör: glad

Dagens hiss: blev riden

Dagens diss: massa myggor och sånt


Av Freia Vahlsten Svennas - 19 juni 2013 22:00

Åsa frågade om jag ville följa med och rida Dreamy för hon skulle rida Happy medans Annika körde Teddy. Vi skulle bara skritta runt energispåret så jag tänkte "varför inte rida barbacka?".


Först borstade jag henne, hon var ovanligt ren, så det tog inte så jättelång tid. Tog en stund att komma upp på Dreamy för hon har ganska hög och Ville inte stå still vid en sten och så. Hon ser ut att passa mig som handen i handsken i storleken, det är bara för att hon är rätt smal.


Till min förvåning hade Dreamy riktigt skön rygg, trodde hon skulle ha rätt oskön rygg.


Gick jättebra, men hon började trava en gång men hennes trav var inte så skumpig som den brukar vara med sadel. Hon travade iförsig inte så jättesnabbt. När vi kom in på energispåret så åt hon väldigt mycket gräs, men var lugn och snäll. Bara att hon skyggade en gång. Det var väldigt mycket myggor och flugor och sånt. Blev bromsbiten och bara man rör på det så börjar det blöda. Fick också vifta bort flugor och sånt från Dreamy,  där hon inte nådde med svansen. En gång tänkte hon börja trava igen men hon lyssnade på mig när jag sa till henne, för det skulle bara vara en skrittrunda idag.


Gick riktigt bra, första gången jag red barbacka på Dreamy. Hon var så snäll och jag gillar henne mer och mer för varje gång jag är där.


Annika tog ett kort på energispåret på mig och Dreamy och Åsa och Happy. Sedan fotade Åsa lite på mig och Dreamy på gräsmattan hos Annika.


Jag filmade även lite när vi red.





Av Freia Vahlsten Svennas - 19 juni 2013 21:26

Dagens outfit: (Tar en bild på Vilma ochThessan, som är tagen för ett par veckor sedan)

 

Dagens humör: glad

Dagens hiss: blev riden

Dagens diss: var ganska varmt


Av Freia Vahlsten Svennas - 19 juni 2013 21:21

Dagens outfit:


 

Dagens humör: glad

Dagens hiss: blev riden

Dagens diss: vet ej


Av Freia Vahlsten Svennas - 19 juni 2013 20:50

Idag åkte jag och Viulma till Ginny och Thessan. Vi började med att hämta de från sommarhagen och så gick vi till stallet. Jag ledde Ginny och Vilma leddeThessan. Det gick jättebra, Ginny var så snäll så. Men när vi kom till stallet och skulle binda upp de utanför började Ginny snurra runt och var jobbig. Då gick vi in i stallet så de fick stå i boxarna istället. Jag borstade Ginny och hon var jättetrevlig i hanteringen.


Vi red i paddocken eftersom det var första gången vi hade Ginny själva, vi red Ginny med sadel och Thessan barbacka. Jag började rida Ginny. Började med att skritta fram henne, gick bra och hon kändes ganska pigg. När jkag hade skrittat fram så kortade jag tyglarna och gick in på volten och ställde henne, ibland gick hon i form. Men hon fokuserade mest på hästarna i hagen på andra sidan vägen först. Hon var ibland lite jobbig och skulle gå efter Thessan hela tiden och när man till exempel gick på volten så kunde hon bara bita tag i bettet och börja gå efter Thessan istället. Skrittade mest och så travade jag en liten stund. Efter ett tag började hon bli mjukare och gick i form.


Men när hon blev så där mjuk och fin så skulle jag och Vilma byta så han bara rida en liten stund när hon gick i en fin form. Men Thessan är nog den enklaste hästen jag vet att få i form. Jobbade väldigt mycket på volten i skritt och hon gick så fint i form. Duktiga pollen. Sedan började jag trava med henne, hon har inte så jättestudsig trav för att vara shettis faktiskt. Hon gick lite i form i traven.

Sedan galopperade jag och Vilma efter varandra. Ginny först och Thessan sist. Var superkul, fast Thessan galopp är typ lite framåtlutad, så man håller nästan på att ramla av ibland. Haha! Vi gjorde det några gånger. Thessan var riktigt duktig och hennes galopp är så gullig.


Sedan bytte vi tillbaka så jag hade Ginny. För jag ville testa att galoppera med henne, för jag hade aldirg gjort det.  Skrittade och travade först lite på volten och hon gick så fint i form. Duktig liten häst.

Sedan galopperade vi igen sådär efter varandra. Ginny var då först. Hon hade väldigt härlig galopp men man behövde driva på hela tiden  annars skulle hon sakta av. Galopperade några gånger sedan skrittade och travade vi av.

Och när vi gick ut ur paddocken sa jag och Vilma samtidigt "duktigt tjej" i precis samma tonfall. Det är lite konstigt för det har hänt väldigt många gånger. Red ungefär 1 timme.


Sedan borstade vi av dem och sedan gick vi mot sommarhagen. Vi travade först en bit med dem (vi ledde dem såklart). Gick jättebra ända tills hästarna i andra hagen började trava och galoppera för Ginny blev helt galen och ville dra iväg. Sedan skrittade vi en bit och när vi gick förbi en till hage skulle vi trava förbi den, för Thessan brunstar alltid vid den. Han bara trava en liten bit innan Thessan ställde sig och brunstade, hon kissade ner hela sitt ben, usch usch. När jag stod och kollade på Thessan så gick Ginny och hälsade på hästarna i hagen, var lite svårt att få bort henne för jag vet ju att man måste akta sig för hästarnba kan bli lite galna. Och de började skrika och så stegrade sig Ginny och fäktade med frambenen. Sedan tänkte de hälsa igen men då hann jag ta bort henne. När vi släppte de i sommarhagen sen, så galopperade alla hästar iväg. Vi gick även in dit och Vilma fotade lite, för jag hade min kamera i stallet och jag glömde bort att fota...

Sedan gick vi tillbaka till stallet och skrev i Thessan och Ginnys böcker.


Här är bilderna som Vilma fotade.


Bilder på Vilma och Thessan

          



Bilder på mig och Ginny

        


En bild på Pigge


   


 

Vilma och en frieser som finns i en hage i rönna

  



Jag och friesern

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 19 juni 2013 17:45

Rolf Göran Bengtsson. Vore så kul att hoppa jättehöga hinder, han hoppar ju banor på 160 cm! Vore så himla kul! Och häftigt. Tycker det känns som att flyga när jag hoppar 1 meter, då kan man ju tänka sig att hoppa 160.


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards