Hästar är bäst!

Alla inlägg den 16 juni 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 16 juni 2013 23:11

Jag har:


En egen häst ( )

En foderhäst ( )

En medryttarhäst ( )

ridit barbacka (+)

ridit utan stigbyglar (+)

ramlat av häst/ponny (+)

ramlat av häst/ponny på ett hinder (+)

ramlat av häst/ponny mer än 5 gånger (+)

gått omkull med en häst (+)

gått omkull och sedan blivit trampad av en häst ( )

ridit ut barbacka (+)

ridit ut utan stigbyglar (+)

ridit ut ensam (+)

tävlat hoppning (+)

tävlat dressyr ( )

hoppat clear round ( )


Vad väljer du?

Hoppning eller dressyr? Båda, hoppning är roligast, men dressyr är viktigast.

rida ut två eller i grupp? Beror på

Gymkana eller hopplektion? Hopplektion

A/B ponny eller C/D ponny? C/D

en häst som är 153 cm eller 160 cm? spelar ingen roll, men tar väl 153cm

en häst som är 160cm eller 170cm ? 160 cm


 

 



Av Freia Vahlsten Svennas - 16 juni 2013 22:05

...Fästingar. De är så himla äckliga! Tiger och Leopard har fått 6 stycken idag. USCH!


...När man kollar på film och så blir det väldigt spännande, reklam!



... Personer som lägger sig i! My life, my choices!


...när man får skulden för något man inte gjort.


...när det bara går dåliga program på tvn.


...att ha tråkigt.



-Finaste Barney, får stå för bilden. (gammal bild).

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 16 juni 2013 20:34

Orkar inte skriva om alla, men här är en blogg, där det står om alla hästar utom Bon Ami. Undra varför inte han (tror det är en valack i alla fall) är med.


http://akerbyryttargard.bloggplatsen.se/


Så det är bara att gå in där att läsa.


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 16 juni 2013 19:12

Dagens outfit: (skriver bara det jag vet var de kommer ifrån)

träns: hööks

vojlock: horsemeup

 

Dagens humör: glad

Dagens hiss: jag gick i form och fick jättemycket beröm

Dagens diss: började spöregna


Av Freia Vahlsten Svennas - 16 juni 2013 19:09

Dagens outfit:

 

Dagens humör: glad

Dagens hiss: blev riden

Dagens diss: började spöregna och fick inte hälsa på Thessan


Av Freia Vahlsten Svennas - 16 juni 2013 18:45

Idag åkte jag till Happy och Dreamy med Åsa, Vilma följde också med fast hon skulle rida Thessan.

Vi hade bestämt att vi först skulle rida i paddocken och sedan skulle vi rida ut.


Först tog jag in Teddy och han gnäggade flera gånger när jag kom,gullen. Medans Åsa mockade Happy och Dreamys box så borstade jag Teddy, för han var väldigt lerig, men när jag hade fått bort leran så var han jättedammig. Då tänkte jag ta en blöt svamp, men Åsa sa att det kanske var för kallt, för det finns bara kallt vatten där. Så då tog jag den torra svampen och "borstade" honom med den. Dammet försvann nästan, riktigt bra var det.

Hann inte ta bort allt, för då skulle Happy och Dreamy in. Jag borstade Happy för jag skulle rida honom först i paddocken. Han var rätt jobbig, sprakade på boxdörren typ hela tiden och så trampade han på mina tår en gång.. Han är så tung!! Och han var också lerig.


Men när vi hade borstat klart satt vi upp såklart, det gick riktigt bra till paddocken, när vi gick förbi en hage så gick han inte fram och hälsade som han brukar göra. Och det är ju bra, för det är riktigt jobbigt när han gör så. Han gick ganska sakta så när Dreamy svängde in till paddocken så såg han henne inte och började trava. Han ville inte stanna förän han var bakom henne. Han är riktigt larvig, han blir galen när han är själv i stallet, hagen eller om man rider och om han inte ser hästen framför..


Vilma var redan i paddocken med Thessan och det gick skit dåligt med Happy. Han ville bara gå fram till Thessan och hälsa, och han  är så stark. Och så började han "hoppa" med frambenen. Jag och Åsa red sedan på ena halvan på paddocken och Vilma red på andra halvan. Red på volten och han var rätt jobbig, ville balltid gå i samma varv som DReamy, eller så började han äta eller något annat. Och en gång "hoppade" han sådär med frambenen väldigt högt. Men han gick i form ibland, så det gick lite lite bra i alla fall. När jag travade så ville han springa mot Thessan igen, så det gick inte..


Efter ett tag så tänkyte jag och Åsa att Vilma skulle få rida klart, och så kunde vi två rida i paddocken sen, när inte Thessan var där. Så jag stannade med Happy, så han kunde äta gräs medans. Eller innan vi bestämde det så stannade jag med Happy och då stod han jättefint i form. Men sedan lät jag honom somsagt äta gräs.


Det var rätt tråkigt att bara stå där så jag frågade om jag kunde få rida Dreamy, för hon är inte lika jobbig. Red henne på volten och jag vet inte vad som hände men plötsligt ´hade jag en häst som gick i form. Hon var så fin. Hann bara skritta med henne en stund innan det började regna. Men fortsatte rida henne i form och hon fick i form hela tiden. Önskar att någon kunde fotat då, men hade ingen kamera eller mobil med mig. Sedan började det spöregna och då bestämde vi oss för att rida hem. Ville fortsätta, men man ska sluta när det går bra och så ville jag inte rida i regn och Dreamy ville inte ridas i regn. Hoppade av henne och gick med henne, för jag kände att annas skulle hon springa hela vägen hem, och man vill ju inte bli besviken och ledsen när det gått så bra. Travade lite med Dreamy också, hon var jättesnäll och lyssnade direkt när hon skulle stanna.


När vi kom hem var det jättefint väder, suck. Men vi visste ju inte hur länge det skulle regna. Men vi borstade av hästarna och släppte ut de i hagen. Sedan fikade vi lite och så kom Vilma. Och då borstade vi Teddy lite nogrannare och jag tog med svampen. Han blev jättefin och glänste. När vi var klara släppte vi ut honom i hagen och tog bort spindelnätet  Teddys box.


Red inte så jättelänge eftersom det började regna, är nöjd med Dreamy. Och Happy var både duktig och jobbig, för iblad så jobbade han i form och lyssnade på mig och biland blev han sådär jobbig och skulle hälsa på Thessan och så.


-Ni går 2 mobilbilder på dem i hagen, bättre än inget. Men jag önskar att någon fotade när Dreamy gick i form.

   


Av Freia Vahlsten Svennas - 16 juni 2013 10:41

  • Galopp i vänstervarv. 

När man ska fatta galopp i vänstervarv så travar hon bara mycket snabbare, och när jag gör halvhalter lyssnar hon inte. Har hittils bara fått in två galoppsprång i vänstervarv. Vill ju kunna galoppera i vänstervarvet också. Är det bara att fortsätta göra galoppfattningar och försöka få henne i galopp, eller ska man göra nåt speciellt? 

 

 

 

  • Nerförsbackar.


När jag red ut sist så skulle jag gå ner för en nerförsbacke och då började hon trava. Och hon ska ju skritta. Måste öva mer på det, så hon kan skritta ner och bygga muskler. 

 

 

  • Mjuka upp henne.


Hon är väldigt  stel. För när hon går på böjt spår känns det som att hon går på rakt spår. Behöver göra de här övningarna med henne. 

 

 

  • Få henne att lyssna mer på mig.


Ibland lyssnar hon, ibland inte. Det är främst när man rider ut, då kan hon bara gå sitt egna race, utan att lyssna på mig. Det är mest i början som hon inte riktigt lyssnar, men mot slutet börjar hon lyssna mer i alla fall. Och det är väldigt svårt att göra halt med henne, antingen fortsätter hon bara gå eller så börjar hon äta gräs. 

 


Det är väl det jag behöver öva på nu, kanske finns något mer. 


       

Förresten, förlåt för den jättedåliga uppdateringen igår. Ska försöka uppdatera bra idag. 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards