Hästar är bäst!

Alla inlägg den 4 juni 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 4 juni 2013 23:30

Vi börjar med Totte.


Gillar.


-Han är alltid så himla snäll och mysig.


- Han är jätteskön att rida barbacka på.


-Han gör alltid sitt bästa.


-Han är fortfarande väldigt busig för att vara så gammal.


-Han blir väldigt pigg i hoppning och hoppar bra tycker jag.


Finns mycket mer saker men jag hinner inte riktigt skriva allt, för jag måste gå och lägga mig snart.



Ogillar.


-Att han är ganska gammal.


Finns typ inget jag ogillar med älsklingen. '

 


Teddy.


Gillar.


-Han är jättesnäll i hanteringen.


-Väldigt pigg för sin ålder.


-Rolig att köra, och han älskar det!


-Han gnäggar alltid när man kommer, så sjukt gulligt!


Finns mer saker.


Ogillar.


-Att han är ganska gammal, 25 år.


-Han kan vara lite nafsig.


 


Pärla.


Gillar.

-Jättelätt att tränsa, hon tror typ att bettet är godis.


-Snäll i hanteringen, hon gör ingenting när man spänner sadelgjorden.


-Härlig galopp och är rolig att rioda ut på.


-Duktig på att hoppa, och ibland  kan hon bli pigg óch då får man beröm av Myran! ;)


Ogillar.


-Ofta väldigt seg.


-Väldigt matglad så man får passa sig så man inte får fingrarna uppätna om man ska ge henne en godis.


 

Joppe.


Gillar.

-Han lyssnar jättebra på hjälperna och gör precis som man vill.


-Gillar att hoppa.


-Lätt att sitta ner på i traven tycker jag. Det är det inte alla som tycker.


-Snäll och mysig.


-Man kan känna sig trygg på honom.


Ogillar.


-Han är inte så jättepersonlig, bara pytte lite. Men han är personlig mot sin uppfödare. Då skiner han upp som en sol.


-Han får inte hoppa så högt, för han har lite fle på benen.


-Ganska gammal.


-Gillar inte att bli sadlad, tar huvudet upp och ner. Och så. Måste ha hänt något när han blivit sadlad.


 


Magic.


Gillar.


-Han gnäggar alltid när jag kommer och han verkar bli glad när jag går in till honom.


-Jätterolig att rida, lyssnar jättebra, hoppar fint och går bra i dressyren. En riktig allroundponny.


-Väldigt "pussig".


-Känner mig väldigt trygg på honom.


Ogillar.


-Han kan lätt bli lite väl pigg och vill nästan galoppera hela tiden, i hoppning mest och uteritter.


-Han tuggar typ på allt som han kommer i närheten. Brukar alltid tycka att det är gulligt, men inte idag för han bet i min kamera. Blev jätterädd att han skulle ha sönder den, men den var inte god tyckte han.


 


Dreamy.


Gillar.


-Hon är väldigt snäll i ridningen, alltså hon bockar inte eller så. Det att hon ibland inte lyssnar eller kan lätt bli rädd eller nervös är en annan femma.


-Gillar att komma ut på ridturer, det känns positivt med en häst som vill.


-Hon gillar att hoppa och uteritter. Dressyr kanske inte är det roligaste tycker hon, men det funkar.


-Blir hon rädd för något, lugnar hon ner sig väldigt fort.


Ogillar.


-Kan lätt bli nervös.


-Är inte trafiksäker.


-Gillar inte att bli borstad blir ganska tjurig då. Gillar inte heller att kramas eller pussas, men hon är ändå personlig för hon kommer gåendes när man kommer till hagen.


 


Ina.


Gillar.


-Även fast hon bockar och alla möjliga saker, känner jag mig trygg på henne och jag litar på henne.


-Gillar att ridas i skogen, vilket jag också gillar.


-Knappt rädd för någonting, verkligen en trafiksäker häst.


-Gillar att bli ompysslad.


-När jag kom till henne stod hon vid grinden och väntade och såg jätteglad ut.


-Älskar att gå promenader.


Gillar inte.


-Ibland kan hon bocka jättemånga gånger på ett ridpass, det är rätt jobbigt. Men gör ho0n det typ 1-2 så gör det inget.


-Oftast väldigt seg i paddocken.


-Jobbig att longera.


 


Helmut.


Gillar.


-Så himla snäll, alltså seriöst.


-Jätterolig att rida. Pigg.


-En riktig allroundponny, bra på att hoppa och tycker det är roligt, duktig i dressyr, lätt att få i form. Älskar att ridas ut, blir superpigg då.


ogillar.


-Rymmarkung. Man måste verkligen vara noga med att stänga i för med två saker (kommer inte ihåg vad de heter). Och man måste skynda sig ut ur boxen, annars rymmer han.


-Stark som in i *pip*.

 

Skulle fatta galopp, det är därför jag tar fram skänkeln.


Men jjag pratade med Wilma (Brunnberg) på kik. Hon sa att det bara är 40% att Helmut blir frisk igen. Det har sjunkt! Förrut var det 50% chans...    Börjar bli riktigt orolig.



Av Freia Vahlsten Svennas - 4 juni 2013 22:51

* Hästar, klarar mig verkligen inte utan hästar. Utan häst är livet pest!


*Bloggen, skulle somsagt inte lämna bloggen en dag, eller jo, om det händer nåt speciellt så jag inte kan blogga. Men jag tror att min statistik ska sjunka till 0 om jag lämnar er en dag.


*Mina djur. Skulle aldrig klara  mig utan dem! De är bäst. Tycker så synd om de som inte har något djur alls.


*Datorn och mobilen, haha! Eftersom man kan blogga, vara inne på instagram, lyssna på musik os.v


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 4 juni 2013 22:10

Senare på kvällen så följde jag,Roxanna och Vilma med Åsa till stallet. Först gick vi upp till cafeterian, jag köpte en glass, för jag har godisförbud och Vilma och Roxanna köpte godis. Vi satt i cafeterian ett tag och käkade och så tog jag kort på de två, men de flesta blev väldigt rolig så jag behövde radera dem. Och så tog jag ett kort på mig själv.


Sedan när vi gick tillbaka till stallet så frågade Myran om vi kunde mocka, och självklart kunde vi det. När vi bara att lite kvar så frågade hon om vi ville hjälpa till och släppa ut några av hästarna. Och det ville vi. Vi bara tog av grimman så fick de springa ut. Magic hade jättebråttom och vet ni? Till och med Pärla travade. Totte gick först in i Lays box och ugglade lite, sen fick Vilma ut honom och jag vet faktiskt inte om han skrittade,travade eller galopperade då. Det var i alla fall jättekul att släppa ut dem. Sedan mockade vi det sista och sen sopade vi lite. På ponnysidan för jag får så ont i ryggen av att sopa. Roxanna med.


När vi hade fixat allt så gick vi till hagen och fotade lite. Och innan hästarna gick ut gosade jag såklart med världens bästa Totte och Magic.


Här kommer bilder.


 

Roxanna med en godisbit i munnen





 

jag



 

Magic




 

Simson



 

Totte

 

 

Roxanna och Totte

 



 

Jag och Totte



 

Roxanna och Magic

 



 

Jag och Magic

 



 

Affe




 

Åsa och Joppe



 

Magic

 



 

Totte,drömponnyn!

 



 

Caramia




 

Bonney



 

Maniana



 

Bogart



 

Pärla

 

 



 

Lady



 

Joppe



 

Joppe och Painter



 

Bono

 

 


 

En trött Bogart



 

Totte,Legolas,Lady,Bonney och Maniana



 

Magic och Totte




Av Freia Vahlsten Svennas - 4 juni 2013 22:01

Idag var det den sista riktiga skoldagen. I morgon har vi en fotbollsdag, på måndag, typ en städdag och på tisdag har vi skolavslutning.  Anyway. Vi hade ett prov idag (igen) gramatik i engelska. Gick väl bra, tror jag. Man fick 3 papper, ett papper på E-nivå, ett på C-nivå och ett på A-nivå. Jag gjorde alla tre papper. Men det var något på C-och A nivån som jag inte kunde. Men jaja. Hade även musik idag och lite annat. Är så pinsamt för jag och Lowisa vågar inte sjunga så högt, ifall någon säger att vi är dåliga. Men typ alla klagade på att vi sjäng för lågt.


Efter skolan så följde jag med Roxanna hem för jag skulle följa med henne till ridningen. Vi åt två mackor var och så kollade vi lite på youtube. Sen åkte vi till stallet. Hon fick Legolas. Hennes favorit, så det var ju kul för henne.


Det gick bra för henne först, men när de galopperade och sen skulle sakta av till trav så tappade Roxanna stigbygeln. Och så snurrade stiglädret in sig i hennes ben, och då tappade hon balansen och gled av. Men hon satt fast i stiglädret på andra sidan (hon ramlade mot väggen), så hon hängde upp och ner. Det såg superläskigt ut!!


-Roxanna och Legolas

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 4 juni 2013 07:00

Instagram.


Tror de flesta vet vad insagram är. Man lägger i alla fall upp bilder, kan följa andra, gilla och kommentera andras bilder. Få följare och så. Just nu har jag 52 följare, kanske inte så imponerande för er, men jag är jätteglad!



Bloggplatsen.

Jättebra att ha det på mobilen för o´m man bara ska skriva något litet inlägg så slipper man logga in på datorn. Eller om man inte har tillgång till datorn så är det bara att gå in på mobilen och skriva nåt/några inlägg. Jättebra, hissar verkligen!


Kik.

Man kan skicka gratis sms och bilder. Jättebra!


Facebook.

Är mest inne på datorn men ska man bara kolla nåt jättesnabbt så är det bra med appen nerladdad och så brukar jag vara inne lite på kvällen ibland.


Fotorus

Det är en app där man kan redigera bilder. Ett jättebra redigeringsprogram eller vad man ska kalla det. Bilderna kan bli riktigt fina och coola tycker jag.


Youtube.

Youtube använder jag varje dag på mobilen. På kvällen lyssnar jag på musik.



Det där är  apparna jag använder. Fotorus och facebook använder jag bara ibland, de andra använder jag dagligen.


 


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards