Hästar är bäst!

Alla inlägg den 23 februari 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 23 februari 2013 22:25

  • Världens, nu kända, äldsta häst blev hela 62år gammal, den kallades "Old Billy".
  • När det gäller ponny så blev den äldsta 54år.
  • Den äldsta häst som fölat var 42 år.
  • Världens minsta ponny, "Little Pumpkin", blev endast 35.5cm hög.
  • Världens största häst var en shire som hette Sampson, han blev ungefär 220cm hög
  • När man talar med en häst så reagerar den mer på tonfall än på ord
  • Hästar har två blinda punkter, en rakt bakom och en rakt framför dom.
  • Ett hästhjärta väger ungefär 4,5kg
  • I gamla svartvita filmer när dom sköt en häst så var detta inte trickfilmat utan dom sköt verkligen hästen. stackars hästar :(

  • Nästan alla föl föds under natten för att inte rovdjur ska se dom.
  • En häst kan dricka upp till 40 liter vatten på en dag.
  • Hästar gör åt med mer energi när dom ligger ner än när dom står upp.
  • Kaniner är inte gnagare, dom är Lagomorpher. Dom är alltså närmare besläktade med hästar än dom är med råttor och möss.
  • Med sina långa ben, sitt stora hjärta och sina stora lungor så är hästen skapad för att galoppera. Att hoppa är inte nåt naturligt för en häst utan dom går hellre runt hindret.
  • Det finns inga vita hästar. De hästar som kallas vita har lite svarta och lite vita hårstrån och ser vita ut. Om en häst är helt vit så har den även rosa hud runt ögonen, rosa öron och rosa mule. Den kallas då albino.
  • Hästar kan inte spy.
  • Hästar kan inte andas genom munnen, därför ser man aldrig en häst flåsa som en hund.
  • Hästar har ganska bra minne, om du länge varit med en häst så kommer den ihåg dig hur länge som helst. Detta gäller dock inte om du varit med hästen under en kort period.

 

 

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 23 februari 2013 22:20

Här är ett recept på hästgodis.


Det här behöver du
1/2 kg havregryn
1/2 kg rågmjöl eller annat grovt mjöl
1/2 kg melass (har du inte melass, fungerar även sirap) 

Så här gör du
Rör ingredienser i en stor bunke. Knåda ihop allt till en klibbig deg. Forma godisbitarna, rulla som centimeterstora kulor eller varför inte göra hästkex. Godisbitarna bör inte vara tjockare än 1,5 centimeter.

Lägg bakplåtspapper på en plåt, sätt på ugnen på 180 grader. Lägg godisbitarna på plåten och grädda ca 10 - 15 minuter. De är färdiga när de fått lite färg och går att bryta sönder.

 

Jag och Vilma gjorde det förut, hästarna verkade tycka att det var jätte gott och det tyckte jag också. 

 

visst är Tottes öga fint   

Av Freia Vahlsten Svennas - 23 februari 2013 21:58

Tänkte skriva ett åsikts inlägg om findus lasagne,kanske inte blir så långt men ska försöka skriva så mycket jag kan.


Jag tycker det är dumt att ljuga och säga att det är nötkött när det är häst kött. Jag såg på lilla aktuelt skola och då pratade dem om det och dem sa att de säkert gör så för att häst kött är billigare. Och att det är arbetshästar från något annat land som blir slaktade. Men om dem inte har råd med nötkött kan de väl åtminstonde skriva att det är hästkött. För vissa kanske inte vill äta häst kött, och om man kan äta häst kött så vill man väl i alla fall veta vad man äter. Det vill i alla fall jag, men som tur är så har jag ALDRIG ätit findus lasagne gör alltid egen.Men somsagt så tycker jag det är idiotiskt att skriva att det är något som det inte är.


lögnare!!!



Av Freia Vahlsten Svennas - 23 februari 2013 21:52

Har varit hos Vilmas kaniner nu. Gav nytt vatten, mat, äppelbitar och gosade med dem. Doris var jätte snäll, hon brukar vara lite tjurig och morrig. Hon slickade mig till och med. 

Tog bara en bild på Doris.

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 23 februari 2013 19:40

Förlåt att jag knappt bloggat något idag, har typ inte gjort någonting idag, men nu ska jag ta in kaninerna och fixa åt Vilmas kaniner, för hon är borta nu i helgen.


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 23 februari 2013 16:58

Sitter och äter frusna bär och kollar på tv nedans jag tänker på vad jag kan skriva för inlägg idag.

Av Freia Vahlsten Svennas - 23 februari 2013 14:55

vilken profilbild och omslagsbild jag har på facebook just nu.

 

 


profilbild:



omslagsbild:

 


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards