Hästar är bäst!

Alla inlägg den 4 april 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 4 april 2013 23:25

Godnatt, ses i morgon! 


Ps. Kolla in de här bloggarna, super bra!


http://salluo.bloggplatsen.se/


http://idaochsallysnovellblogg.bloggplatsen.se/


 

 

 

Min älskling, saknar dig!!!   

Av Freia Vahlsten Svennas - 4 april 2013 22:20

Jag och Vilma gick till stallet igen och påvägen pratade vi om vad vi skulle gjort om det kom en mördare, om det kom en mördare så vet jag ju inte riktigt vad jag skulle gjort, för man kanske inte tänker så bra om man blir jagad av en mördare. Men jag tror att jag skulle sprungit, och om han eller hon fick tag på mig så skulle jag bett för mitt liv. 

Sedan skrämde jag Vilma och tittade bakåt och skrek och hon blev faktiskt väldigt rädd. Eftersom att vi pratade om mördare så kändes det som att en mördare gick bakom oss.


Men typ direkt när vi kom till stallet mockade vi och sedan gjorde jag rent Magics och Tottes krubba och vattenkopp och Vilma gjorde rent Loulous och Caramias. Började med Magics och hans krubba var jätte skitig och medans jag gjorde rent hans saker så var han super kelig och pussades och ville vara med hela tiden. 


Sedan gick jag till Totte och gjorde rent hans saker och han var lite kelig och hans saker var inte lika smutsiga som Magics. Magic är en skitgris.    När vi var klara så borstade jag Magic och Totte och Vilma borstade Caramia och Loulou. När jag skulle kratsa hovarna på Totte, först ville han inte ta upp hoven så jag stod där super länge och försökte få upp hoven, han kan vara riktigt envis ibland.   Men då tänkte jag att han kanske vill at man ska börja med andra hoven och då gick det direkt. Haha!   


Magic och Totte är så speciella och deras ögon är så himla fina! 

   


Av Freia Vahlsten Svennas - 4 april 2013 16:45

Skrev minnen med Ina för ganska länga sedan och jag hann ju få fler minnen innan hon flyttade men jag komer skriva gamla minnen också. Men då kör vi.



-Sista gången jag red henne så red jag ut. Och när Åsa och Dreamy började trava så började Ina galoppera och jag var jätte beredd på at hon skulle börja bocka för hon brukar bocka i galoppen. Men det gjorde hon inte och hon var verkligen superfin! Sedan saktade jag av till skritt och efter ett tag började vi trava och hon travade först en bit innan hon började galoppera, och hon galopperade jättensnällt först men sedan bockade hon och då åkte sadel fram och jag tänkte "hur länge kan hon stå i luften" och hon galopperade ju fortfarande så det kändes som att hon gick vi händer (hovar). Men var ändå nöjd över henne och det var sista gången jag träffade henne, för det verkar inte som att de kommer åka och hälsa på Ina. Och i stallet stod vi och myste en stund, älskar henne och jag saknar henne så.

 


-År 2010 så hoppade jag barbacka på henne för första gången, hindret var inte högt alls. Hon var jätte pigg och galopperade nästan hela tiden och hon hoppade fint över. 


-En gång hoppade jag barbacka på henne och det var kanske år 2011 och då hoppade jag 70 med henne och hon bara flög över. 

 


-År 2010 var jag på ridläger där och då hade jag Ina, och sista dagen så hade vi en liten tävling och då hoppade jag ungefär 60-70 cm. Men första gången när jag skulle hoppa det (övade första dagen) så vägrade hon och hela hindret ramlade men jag testade igen och då hoppade hon hela banan och allt flöt på. Så på tävlingen så gick det jätte bra och när vi gjorde ärevarv så var hon super pigg och började skena och kråma sig. 


-Absolut första gången jag red henne så red vi ut. Och när vi galopperade så började hon bocka och det var jätte kul då. Och eftersom att jag inte blev rädd när hon bockade och bara skrattade så fick jag bli medryttare på henne. 

 


-En gång när hon stod i stallgången så skulle de få mat ur en burk och när jag skulle ge så var hon så ivrig så hon klämde in mig i vägen men sedan fick jag såklart bort henne. Det var när hon fick äta mat för som ni säkert vet så fick hon ju allvarlig fång och hon fick inte äta någonting mer än hö utan kolhydrater, så hon blev ju väldigt smal. Men nu har hon blivit bättre men hon får bara äta vanligt hö nu. INGET ANNAT! Stackarn!


-Första gången som jag ramlade av så red vi ut och hon fick galoppera upp för en backe och hon galopperade så fint, och det var så himla kul och sedan gjorde hon sitt berömda bocksprång och jag var verkligen inte beredd och då ramlade jag av. 

 


-En gång när jag hoppade henne barbacka så ramlade jag av efter ett hinder och hon stod bredvid mig och det såg ut som att hon undrade varför jag log på marken och inte satt på hennes rygg. Och typ varje gång när jag ramlar av så börjar jag skratta även om det gör ont, fast om det gör super super ont så skrattar jag dock inte.


-När vi ändå är inne på avramlingar så en gång när vi red ut så red jag barbacka och hon började bocka och då ramlade jag av och då ställde hon sig på min fot och stod där ett tag och det gjorde verkligen jätte ont. Har ramlat av 56 gånger tror jag och de flesta avramlingar är från Ina och Teddy, mest från Ina.

 


-En gång när jag red på en stubbåker så flög det upp en fågel och Ina blev super rädd och skyggade och skena en stund och när hon skyggade höll jag på att ramla av, men som tur var hade jag sadel och det var stigbygeln som gjorde att jag inte ramlade av så hade jag ridit barbacka så hade jag flygit av. 


-För kanske 5 månader sedan så red jag Ina in paddocken och då var hon på sitt bråkhumör och hon bockade, skyggade, skenade och stegrade sig. En gång då stegrade hon sig jätte högt och en gång när hon bockade högt så ramlade jag av och efter så blev hon värsta rodeo hästen, men jag fick henne i galopp och i slutet så skenade hon och det var lite halt där så hon var jätte nära på att gå omkull. 

 


-När jag gick en promenad med henne så var hon så himla pigg och öronen var spetsade hela tiden, och jag fick henne i galopp och när hon skulle stanna lyssnade hon direkt. En gång när hon fick galoppera så bockade hon lika högt som jag är lång, och hon tog i så hon pruttade. Och nästa gång när jag kom så stod hon vid stängslet och såg jätte glad ut att jag kom, för hon trodde säkert att hon skulle få gå en promenad, men det var uteritt som gällde och det tyckte hon var kul också, då bockade och skyggade hon hade super kul.


Har massa mer minnen men jag kommer inte skriva alla. Men där var några.

 

 

 



Av Freia Vahlsten Svennas - 4 april 2013 15:58

Var ju på teori idag också och vi fick massa papper som vi skulle ta hem och plugga på till provet, fast vi ska inte ha provet i morgon för det gick inte att använda det provet vi skulle ha så Myran ska göra ett eget och så för man göra det när man vill. Och så pratade vi lite om det som stod på pappret.


Det låg massa strö i de flesta boxar och spiltor, så jag blev jätte sugen på att mocka och strö ut ströet för de lägger massa strö i ett hörn och så är det meningen att hästarna ska strö ut själva. Fast jag tycker att det är jätte kul att strö ut. Så jag ska kanske åka dit ikväll och mocka.


 

Och så hälsade jag såklart på Totte och Magic.

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 4 april 2013 13:23

Det är stek hett här inne, jag dör nästan! 


Måste ha öppet fönster och det är fortfarande varmt, det känns som att jag sitter i eld..

Jag säger bara en sak, om jag hade en häst skulle jag INTE haft täcke på den idag, men det har väl säkert de flesta hästar idag, antar jag....


Det är bara 8 grader ute (plusgrader alltså) så det kommer bli varmare, fast då skulle det nog inte se konstigt ut om man gick runt i shorts. (fast det gör jag såklart inte just nu). 


Av Freia Vahlsten Svennas - 4 april 2013 10:02

  • Gå till stallet, vi har ju teori.

  • städa mitt rum.

  • Blogga såklart

 

Det är väl typ det jag ska göra, så woop woop!

 

 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards