Hästar är bäst!

Alla inlägg den 19 april 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 19 april 2013 22:31

-Kanske sälja majblommor på en företagsmässa med Vilma.


-Gå på tivoli.



-blogga of course.



Förresten idag, hade vi ett prov i engelska, tror att det gick bra, för det var väldigt enkelt. 

musiken gick sådär, jag eller Vilma var på väg, vet inte vem han sa det till, kanske båda.


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 19 april 2013 22:28

Kollade mina sidvisningar idag och den 10 april så hade jag 471 sidvisningar!!!! Och jag hade bara 23 unika då. Trogna läsare, tack så sjukt mycket, love you all!


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 19 april 2013 22:24

Jag har ganska svårt att somna och igår lyssnade jag lite på musik bara, och då satte jag på be alright av Justin Bieber. 

Och den är rätt lugn och man blir väldigt trött när man lyssnar på den. I alla fall jag. Fast den är riktigt bra tycker jag! :)


Men det funkar i alla fall på mig, så om ni har svårt att somna, lyssna på någon lugn låt, för det kanske inte är det bästa att lyssna på en "rockig" låt. :)


Av Freia Vahlsten Svennas - 19 april 2013 21:13

skriv lite om dig själv och vad som gör dig irriterad.

 


Tja jag heter Freia och jag är 11 år och fyller 12 år om 10 dagar.

Jag delar en youtube kanal med Vilma och vi  heter ronna vf och vi har 10 premunanter, mycket va?? :P

Vi är typ de kändaste på youtube, eller inte...

 

Jag älskar hästar och rider 1 gång i veckan på ridskola, eller 1 gång i månaden rider jag 2 gånger på ridskolan. Och så rider jag Happy och Dreamy ibland. Och nu ska ju Thessan komma tillbaka, och då kanske vi kan rida henne lite och kanske att vi får rida Ginny lite också. ;) Teddy kanske är lite liten för oss, men varför inte liksom. Men jag rider honom bara på sommaren. Och då tar jag det lugnt. Skulle han tycka att det var för tungt skulle han sagt till. (alltså han skulle inte börja prata med mig, men ni fattar). Och när jag rider honom, vilket är rätt sällan, så rider jag bara ut. Fast snart ska vagnen fixas och då ska jag och Vilma köra honom (i alla fall jag) han ÄLSKAR att köras. 

Oj nu har jag typ bara snackat om Teddy.

Och juste jag och Vilma skulle också få rida Simon (en liten söt häst, kommer bild i slutet av inlägget) och kanske Praline och Lady också om vi har tur. Jag vill i alla fall, Vilma kommentera om du vill  eller inte.

 

Har också 9 djur. 

 


Jag blir irriterad:

-När man skriver ett inlägg och är precis klar och så stängs datorn av eller nått sånt.

-När katterna stökar ner i mitt rum.

- När en kompis inte klarar av att gå själv ibland.

-När någon tycker att man själv är bra på något. Det är ju bra att ha bra självförtroende men jag blir ändå lite irriterad, fast jag säger inget.

-Mycket saker.

 


Jag och Teddy i somras.



 

Lady





 

Praline




  Simon




Av Freia Vahlsten Svennas - 19 april 2013 21:10

Dagens outit: 

schabrak: hööks

 

Dagens humör: pigg och glad

Dagens hiss: vi hoppade lite

Dagens diss: vet ej

Dagens sötnos:

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 19 april 2013 20:48

Hade Totte igen. Och vi hade bommar och så hoppade vi småhinder.


Först skrittade vi såklart fram och han kändes jätte pigg och när vi skulle trava lyssnade han direkt på skänkeln. Idag hade jag en pigg Totte. 


Vi var i nya ridhuset och det är större  eller gamla är egentligen större men vi delar det på hälften. Men i alla fall det är lättare att få fram hästarna i galopp i nya ridhuset eftersom att det finns större utrymme. 

När vi skulle galoppera så travade Totte ett tag, men sedan fick jag fram honom i galopp, då hade han inte så mycket bjuding, men de andra gångerna hade han bra bjudning.


Sedan började vi med bommarna. 


Vi travade först, och då låg det först en bom sedan skulle man in på en volt och där låg det bommar, och sedan skulle man till en till bom, som var i slutet av "banan". Man behövde vara väldigt uppmärksam eftersom tillexempel man ska rida ut ur volten och då kommer det oftast en ryttare, och då måste man antingen hålla igen eller öka, hoppas ni fattar, är inge bra på att förklara. Och Totte lyssnade jätte bra på mig då. Fast han gick ibland förbi bommarna på volten eftersom att jag inte alltid styrde mitt på. 


Sedan skulle vi göra samma sak, fast i slutet var det ett hinder på 40-50 cm som man skulle trava in på och sedan landa i galopp. Jag kände att Totte blev jättepigg när vi skulle mot hindret, och han hoppade mycket högre än var det var, och så landade han i galopp. Duktiga pollen. Sedan gjorde vi den övningen några gånger. 


Sedan bytte vi varv och första gången när vi skulle hoppa, vägrade Totte, och jag visste inte var jag skulle ta vägen för det var hästar överallt typ. Så jag kom i vägen för en tjej, woopsi.. Sedan styrde jag in på volten och kom på hindret igen och då hoppade han, och då galopperade 1-2 steg efter innan han började trava. 


Sedan ställde vi oss i rad för vi skulle räkna galoppsteg, i början och på slutet låg det ett hinder och i mitten låg det en bom och i mellen hindrerna skulle vi räkna hur många galoppsprång det blev. Vi gjorde det 2 gånger var. 

Första gången, så direkt när jag fattade galopp, började han galoppera, och han hoppade fint och så. Och då fick han 13 galoppsprång i mellen. Eller heter det galoppsteg? 

Andra gången skulle vi först trava på en volt ett varv, och sedan skulle vi fatta galopp, och han var superduktig då också. Då fick  han 12 galoppsprång i mellen. 


Men han var i alla fall jätte duktig och jag är jätte stolt över honom. Min prins. 



Jag och Totte

       






Vilma och Ester.

 



Landora.

 

 



Och Emma fick Bogart.

 


:(

Av Freia Vahlsten Svennas - 19 april 2013 20:46

Hade skrivit klart om ridningen, men då stängdes internet ner.. Bajs.. Så jag får lov att srkiva om....



translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards