Hästar är bäst!

Alla inlägg den 12 april 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 12 april 2013 21:45

Dagens outfit:

Schabrak: agria

 

Dagens humör: glad

Dagens hiss: fick knäckebröd

Dagens diss: Magic hade smitit och ätit upp mitt krafftfoder, men som tur var gav Freia mig en skopa

Dagens andra sötnos:

Av Freia Vahlsten Svennas - 12 april 2013 21:44

Dagens outfit:

Schabrak: hööks

 

Dagens humör: glad

Dagens hiss: fick jätte mycket knäckebröd av Freia

Dagens diss: vet ej

Dagens sötnos:

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 12 april 2013 21:30

Emma fick Caramia. Och hon var såhääääääääääääääär pigg. Och ville dra iväg hela tiden, så jag fick väldigt ont i armen. Emma ville rida själv, men som tur var fick hon inte för ridläraren. För jag är rätt säker på att Caramia skulle börja galoppera och då kanske Emma skulle ramlat av. Och då kanske hon blir rädd och slutar rida. Man vet aldrig.

 


Nu till ridlektionen.


Jag fick Totte!!!   Vilma fick plutt Ester för er som undrar.


Vi hade dressyr, och vi övade på att göra framdelsvändningar och skänkelvikningar.


Först skrittade vi så klart fram och sedan började vi trava. Vi skulle ställa de i hörnen, och det gick sådär för mig. Ibland var han super fin och ibland så ginade (stav) han och gick inte att ställa.


Men annars var han fin och travade på bra.

Sedan skulle vi galoppera och då ginade han också och då kom han såklart för nära hästen framför och då gick det inte att galoppera och då flängtravade han istället. Så jag fick försöka hålla in och styra ut i hörnen, och det gick ett tag och han galopperade, sedan saktade han av till trav, och då började han flängtrava och komma för nära hästen framför. Så varje gång vi skulle galoppera idag så skrek det "NEJ" inom mig. Men vi galopperade ovanligt lite idag, som tur var.


Sedan skulle vi göra framdelsvändningar i jätte seg skritt, det gick faktiskt bra de första gångerna och han skrittade segt och var super duktig. Sista framdelsvändingen vi gjorde hade jag lite bråttom.


Sedan skulle vi börja med skänkelvikningarna, vi började i skritt. Han var såhääär duktig. Det kändes som att han jobbade med bakbenen också (i julas när jag hyrde honom, lurade han mig och gjorde bara skänkelvikningar med frambenen). Och så gjorde vi det några gånger.


Sedan galopperade vi lite och så. (Vi red typ halva lektionen utan stigbyglar). Och en gång fick jag honom att galoppera rätt så länge.


Sedan skulle vi göra skänkelvikningar i trav och det gick super bra, han lyssnade jätte bra och gick fint. Myran sa "fina skänkelvikningar", då blev jag glad.


Så det gick både bra och dåligt idag. Bra: skänkelvikningarna. Dåligt: galoppen.


Här kommer några ursöta bilder på honom.   

 

 

 


Nu till kadriljen, jag fick Kevin. (Kanske inte skriver så mycket om kadriljen för jag det finns inte såå jätte mycket att skriva).


Men först skrittade vi fram, och då ville Kevin först inte gå fram, och sedan skrittade han på bra. Och sedan började vi trava lite fritt, och sedan galoppera. Det gick väldigt bra då.


Sedan började kadriljen och då travade först lite och gjorde lite vägar (orkar inte skriva de) och sedan galopperade vi en lång sida, travade kortsidan och sedan galopp på långsidan. När Kevin ska börja trava resar han sig typ som att han tror att han ska börja galoppera. Och hans galopp är jätte stor och jätte mjuk. Hans trav är faktiskt också mjuk, förut var den skit skumpig.


Och så red vi hela kadriljprogrammet, vi travade mest. Jag red fel några gånger fast det gör de andra också.


Ja vet inte om jag vill fortsätta rida kadrilj, för typ hela lektionen satt jag och räknade hur många minuter det var kvar och jag ville bara att den skulle sluta. För det känns som att jag och Vilma är i vägen för alla, vi får inte så mycket beröm, det är väldigt svårt, hon säger typ bara vad vi gör för fel hon säger typ inget när de andra gör fel. Och hon måste tänka på att vi inte har ridit lika länge som de andra. Vore bra om det fanns något mer barn, det är bara jag och Vilma nu och resten är vuxna.


Sedan när vi gick tillbaka till stallet, ledde Kajsa runt Ester på stallplanen och Ester hade täcke på sig, och innan kadriljen la sig Ester ner och rullade och så. Och då kom jag på att Ester måste ha kolik. För de rullar sig då och man måste gå runt med de. Och Kajsa sa att hon tror att Ester har ont i magen (kolik alltså). Hoppas hon blir frisk.


Kevin



 

Ester



Av Freia Vahlsten Svennas - 12 april 2013 12:00

Dagens outfit: Samma som igår.

T-shirt: gina tricot

Jeans: Kappahl

 

Dagens frisyr: utsläppt

Dagens smink: inget

Dagens hiss: ska åka till stallet och slutar om ungefär 2 timmar, snart helg!

Dagens diss: vet ej

Dagens skal:

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 12 april 2013 08:15

Vad skulle du gjort om någon kom fram till dig och frågade "kan jag få din autograf, läser din blogg och den är jätte bra".


Jag skulle blivt sjukt glad och ganska förvånad.


Och jag skulle självklart gett autograf, och när hon/han gått skulle jag hoppat runt och skrikit. Och så skulle jag gått runt med ett leénde hela dan.   


Det finns inte så mycket mer att skriva om det, för jag vet inte exakt vad jag skulle gjort, skrev bara det jag verkligen vet att jag kommer göra!


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 12 april 2013 06:45

Godmorgon allihopa.


Ska snart gå till skolan, eller rättare sagt åka till skolan.


Idag har i musik sista timmen, men jag har redan blvit godkänd i gitarr, så jag slipper se Kari.


Och efter skolan, så ska jag vara i stallet, LÄÄÄNGE!


Först ska jag hjälpa Emma, sedan ridlektion, hoppas på antingen Totte eller Magic, är typ 1/100% chans att jag får Magic, typ alla vill ha honom och jag hade honom sist. Men det var ett tag sedan jag hade Totte, hoppas!! Efter ridningen är det kadrilj, hoppas på Vallmo. Hon är sjukt bra att ha till kadriljen, hon blir pigg då (har hört att hon brukar vara seg) och så har hon den mjukaste traven ever. Är som att sitta i en fotölj, och dessutom lyssnar hon på hjälperna.


Blir några timmar i stallet i dag, big like!


 

 

Vallmo

 


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards