Hästar är bäst!

Direktlänk till inlägg 17 april 2013

spön,sporrar, bett och gummisnodd/gramaner-åsiktsinlägg.

Av Freia Vahlsten Svennas - 17 april 2013 20:57

Jag är inte så jätteduktig på att skriva åsiktsinläg, de blir oftast rätt korta och så, men jag ska försöka i alla fall.


Jag tycker att det är okej att ha sporrar och spön om man använder det i en vis mängd. Man ska absolut inte slå med spöt ofta och inte heller superhårt.Man får varna hästen lite, och göra rätt löst först, sedan hårdare. Men inte får hårt.

Jag gillar verkligen  inte att använda spö och jag har aldrig använt sporrar, för jag är rädd att man ska glömma bort och råka trycka för hårt. Har sett allt för många bilder på blodiga bukar (magar)  av sporrar. Sedan finns det ju ryttare som använder i lagom mängd, och vet precis hur sporrar ska användas.


Jag brukar göra såhär: Jag  skänklar först, lyssnar den inte så smackar jag också. Och jag tryckar bara med benen hela tiden, jag sparkar inte. För tänk om någon skulle sparka er i magen. Inte så skönt.

Lyssnar den inte kanske man trycker lite hårdare med skänklarna, och tillslut får man ju lov att lägga till spöt. Jag gör jätte löst först, sedan blir det ju hårdare om den inte lyssnar, man jag gör inte så hårt att man hör att jag lägger till spöt.


Det är väl ungefär så jag gör.


Så jag tycker att man får använda spö och sporrar, bara man använder det på rätt sätt.


Man ska också ta det lugnt om hästen har bett i munnen, inte dra för hårt!

På Hannas (min kompis)  ridskola så har alla hästar hackamore (utan bett), det är faktiskt mycket bättre till ridskolehästar. För då kan inga barn eller vuxna förstöra hästarnas munnar.


Sedan tänkte jag ta om gummisnoddar och gramaner.(Hjälpmedel).

Tycker att snodd är mycket bättre, för hästen känner inte att den sitter där, när den går rätt, och i form.

Och då ska man ju inte sätta för hårt.

Gramaner hatar jag rent ut sagt. Vissa spänner  jätte hårt, vilket inte är bra, och man måste verkligen vara noga med att inte spänna för hårt. För gör man gör det ont för hästen. Det känns fortfarande för hästen att den sitter där även om den går i form. (Vad jag har hört i alla fall).

Har sett en ridskolelärare rida med graman och hon spände den så hårt så att hästen gick med nosen i marken. USCH.

Fick lära oss om gramaner på ridlägret i somras, och om man använde det på fel sätt, eller ja, spände för hårt och så, så kunde man förstöra hästen.


Såhär kan det se ut om spön,sporrar och gramaner hamnar i fel händer.

Och såhär kan det se ut om man drar hästen för mycket i munnen:



 
 
jacquline

jacquline

17 april 2013 21:56

grymt bra inlägg :D

http://starsjumpiiing.blogg.se

Freia Vahlsten Svennas

17 april 2013 22:03

tack :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

.

Av Freia Vahlsten Svennas - 20 augusti 2013 22:14


Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 15:22

Den nya bloggen som jag ska dela med Ida och Vilma heter: http://enkopingsryttare.horseworld.se/ . Vi har inte hunnit fixa en design en, men Ida håller på med en nu tror jag.   Har bara kommit 2 inlägg just nu, men det kommer såklart fler.   ...

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 13:34


Ida har redan skapat en blogg som vi ska ha. Men jag och Vilma vet inte lösenordet än. Men när vi gjort nåt inlägg och fixat lite länkar jag den hit.   Där kommer jag lägga upp videon vi gjorde igår och skriva om ridpasset hos Dreamy. Hon var l...

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 00:08


Ville bara säga godnatt! Och ber verkligen om ursäkt för den dåliga uppdateringen, bara 3 inlägg!! Usch.. Lovar bättre uppdatering i morgon, har inte haft tid idag.     ...

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards