Hästar är bäst!

Direktlänk till inlägg 26 april 2013

hoppträningen-Totte

Av Freia Vahlsten Svennas - 26 april 2013 20:00

Hade då Totte som ni ser i rubriken, och jag kan säga att han var verkligen superduktig.


Först borstade jag och så, och när jag kratsade hovarna var det jätte mycket stenar och grus. De som hade honom innan hade alltså inte kratsat hovarna, blir så sur.

Men men, jag gjorde knoppar i manen, dem blev jätte fina eller INTE. Och Åsa gjorde en jättefin fläta i svansen och en knopp i pannluggen.


Men först skrittade vi fram, och han kändes väldigt pigg men han kanske visste att det var hoppning.   

Sedan travade vi lite och då var han jätteduktig men när Ester stannade blev han jättesur och försökte bita henne.


Sedan galopperade vi och han hade inte sådär jättebra bjudning då. Vi galopperade fler gånger, men jag hamnade bakom Ester och när vi skulle galoppera så stannade hon, och då försökte jag styra bort, och det var rätt svårt för Totte ville bita henne, men jag fick bort honom tillslut och då hade vi slutat galoppera. Men de andra gångerna hade han inte så bra bjudning men han var duktig endå.


När vi hade värmt upp i skritt,trav och galopp så skulle vi börja hoppa, vi räknade galoppsprång idag också. Det var då två hinder, först ett och en bit bort var det ett till. Först låg båda hindrerna på 50 cm, och det gick jättebra för Totte är så himla duktig på att hoppa och man känner verkligen att han älskar det också. Sedan höjde hon båda hindrerna till 60 cm, och hästarna skulle få 5 galoppsprång i mellen, men jag och Totte fick 6 i mellan. Ibland hoppade han högre en vad hindret var.

När vi hade hoppat på 60 cm två gånger tror jag, så höjde hon till 70 på det sista. Totte hoppade med bra flyt och han hade ett bra flyt på galoppen också.


När vi hade hoppat det en gång (70 cm) så bytte vi varv, och då hoppade vi det som var på andra sidan och där var det lite kortare avstånd mellan hindrerna, så där skulle man få in 3 språng.


Först låg hindret på 50 och sedan höjde hon till 70 i slutet.

De första gångerna fick jag in 4 språng, och näst sista fick jag 3 språng i mellan för han galopperade lite fortare, och sista hindret tog han med ett jättesprång och då låg det på 70 cm. Han var verkligen superduktig då och vi fick mycket beröm, jag och Totte alltså.


Sista gången gick inte lika bra för på första hindret trampade han av (kom för nära hindret) och tappade farten så vi fick in 4 galoppsprång då.

När vi hade hoppat klart så travade vi av dem och sen skrittade vi.


Är verkligen supernöjd med lilla underbara Totten, gick superbra idag.

Åsa filmade tyvärr inte den bästa gången, när vi fick in 3 galoppsprång men men.


 

Tottes svansfläta.



 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

.

Av Freia Vahlsten Svennas - 20 augusti 2013 22:14


Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 15:22

Den nya bloggen som jag ska dela med Ida och Vilma heter: http://enkopingsryttare.horseworld.se/ . Vi har inte hunnit fixa en design en, men Ida håller på med en nu tror jag.   Har bara kommit 2 inlägg just nu, men det kommer såklart fler.   ...

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 13:34


Ida har redan skapat en blogg som vi ska ha. Men jag och Vilma vet inte lösenordet än. Men när vi gjort nåt inlägg och fixat lite länkar jag den hit.   Där kommer jag lägga upp videon vi gjorde igår och skriva om ridpasset hos Dreamy. Hon var l...

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 00:08


Ville bara säga godnatt! Och ber verkligen om ursäkt för den dåliga uppdateringen, bara 3 inlägg!! Usch.. Lovar bättre uppdatering i morgon, har inte haft tid idag.     ...

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards