Hästar är bäst!

Direktlänk till inlägg 5 maj 2013

rollkur-åsiktsinlägg

Av Freia Vahlsten Svennas - 5 maj 2013 21:19

När jag fick kommentaren så visste jag inte riktigt vad det var men jag hade hört talas om det och visste att det handlade om hästar.


Jag gick in på google och sökte på rollkur och då kom jag på att det var rollkur och inte graman vi pratade om på ridlägret eller jag vi pratade också om gramaner. Men det var rollkurer som var så dåliga.


Rollkurer är ju skadligt för hästen, men ändå är det tillåtet. Det är helt sjukt och att man vill rida med rollkur.

Vad jag har förstått så är rollkur ett bett som gör att hästen går i form så mycket att den kan bita sig i bringan. Vilket inte är så skönt i ryggen. Testa "gå i form" sådär mycket som hästarna som har rollkurer, det gör väldigt ont i ryggen.


Det är mest dressyrryttare på vm-nivå som rider med rollkur, vad jag har hört.

Då är det ju inte ryttaren som gör så att hästen går i form, dessutom är det inte världens snyggaste när hästen går sådär mycket i form.

Det är snyggare när hästen går lagom mycket i form.


Nu bryr jag mig inte riktigt om vad som är snyggast utan det är synd om hästen som får gå sådär.

Jag läste att det tar ett par år innan hästen verkligen känner smärta. Jag tror att det gör ont redan första gången, alltså inte att den får någon smärta bara att det gör lite ont.


Det är även några som verkar tycka att rollkur är helt okej (alltså nu pratar jag inte om dem som rider med rollkur). Och dem typ försvarar ryttarna som rider med rollkur och säger att man bara stretchar i  några minuter. BULLSHIT. Det var en tjej som hade sett en video som var 10 minuter lång när man red med rollkur.



Okej alla tycker inte likadant. Men jag tycker att rollkur ska förbjudas för det är djurplågeri.


Kolla liksom:

 


Kanske inte blev det bästa inlägget för jag är ingen expert på rollkur. Alla dem har sakerna har jag hört eller läst.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

.

Av Freia Vahlsten Svennas - 20 augusti 2013 22:14


Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 15:22

Den nya bloggen som jag ska dela med Ida och Vilma heter: http://enkopingsryttare.horseworld.se/ . Vi har inte hunnit fixa en design en, men Ida håller på med en nu tror jag.   Har bara kommit 2 inlägg just nu, men det kommer såklart fler.   ...

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 13:34


Ida har redan skapat en blogg som vi ska ha. Men jag och Vilma vet inte lösenordet än. Men när vi gjort nåt inlägg och fixat lite länkar jag den hit.   Där kommer jag lägga upp videon vi gjorde igår och skriva om ridpasset hos Dreamy. Hon var l...

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 00:08


Ville bara säga godnatt! Och ber verkligen om ursäkt för den dåliga uppdateringen, bara 3 inlägg!! Usch.. Lovar bättre uppdatering i morgon, har inte haft tid idag.     ...

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards