Hästar är bäst!

Alla inlägg den 11 juli 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 11 juli 2013 23:30

*Hålla tummarna för Lars, han ska dit kl 9 om jag kommer ihåg rätt. 


*Åka till Dreamy, Happy och Teddy tidigt  i morgon, eller ja, vi är väl där vid 10. Tanken är väl att jag ska rida Happy då. 


*Åka till veterinären med Hoppe. 


*Hålla tummarna för Hoppe


*Antingen vara superledsen eller superglad-superledsen ifall han måste avlivas, superglad om han klarar sig. 


-Finaste Hoppe!   

 


Och finaste Lars !  

Image



Av Freia Vahlsten Svennas - 11 juli 2013 23:15

Idag var jag med Roxanna, men innan så kom Vilma hit med Django, så han och Nelson fick träffas. 


Först var Django lite smårädd och la sig i Vilma knä och tryckte sig mot henne. Och Nelson kollade om det var en tjej eller kille, men när han insåg att det var en kille så var han inte så intresserad längre. xD Och då gick han iväg och la sig. Efter ett tag gick han och sniffade igen, han hoppades fortfarande på att Django var en tjej (han är ju okastrerad) och så höll han på lite så. 


Men helt plötligt blev Django lekfull och försökte vara tuff, så han började småbita Nelson, men när Nelson försökte småbita Django (dem lekte ju bara) så backade han undan och tryckte sig mot mig. Vilken tuffing. ;)


Sen när jag sprang med Nelson så sprang Django efter, och båda verkade ha väldigt kul och så lekte dem lite till, hoppade på varandra lite, småbet, så som hundar brukar göra när dem leker. Och de verkar i alla fall gilla varandra, så de kommer antagligen träffas igen, men om ett par år, är det nog Nelson som aktar sig lite. (Nelson är bara lite större än vad Django är just nu). För om ett par år kommer Django vara stor och muskulös. 


När Vilma gick hem så kom Roxanna och först så hoppade vi studsmatta och sen gick vi en promenad med Nelson, vi plingade på Vilma och frågade om hon ville följa med, med Django och det ville hon. Men Django orkade inte, för han var för trött, men hon följde med ändå. Gick först i skogen och sedan lekte vi lite på en "äng". Sedan gick vi hem till mig, alla 3. Och så kollade vi på scary movie 1, den är bara för rolig alltså! Sen kom vi inte på så mycket att göra och efter ett tag så skulle Vilma hem. Jag och Roxanna visste först inte heller vad vi skulle göra, men sedan kom vi på att vi skulle spionera lite på Robin och hans kompis, vi filmade även. Och så började vi gapskratta flera gånger! Riktigt kul att spionera lite, men det är mindre kul att bli spionerad, eller säger man så? 


Sedan kollade vi på scary movie 2, kan säga att 1:an och 3:an är mycket bättre, för det var ingen som dog i 2:an, tror jag i alla fall. Den var lite rörig tycker jag. 

Efter så hoppade vi studsmatta och sen åkte hon hem. 


För en stund sedan så var jag hos mina kaniner väldigt länge, myste lite med alla 3 och jag håller tummar och tår att både Hoppe och Lars klarar sig i morgon. Vilmas kanin Lars ska också till veterinären i morgon, pga hans tänder, så både kaninerna ska dit av samma orsak, så vi både håller tummarna att båda klarar sig. 



-Nelle Nelle Nelson!

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 11 juli 2013 18:58

Måste med handen på hjärtat säga att jag tycker att ponnysar som lyssnar på allt man gör är lite tråkiga. När dem liksom är som robotar. Men ibland är det ganska skönt, att rida en ponny som gör nästan allt man ber om. 


Men det är mycket roligare (ibland) att rida ponnysar som kan vara lite jobbiga och inte alltid lyssnar på en, busiga och kanske bockar iväg och så. Men den ska såklart lyssna ibland och inte alltid vara jobbig, nej nej nej, då är det inte ens kul att rida den. Det är det jag gillar med Dreamy-hon har sina dagar, ibland är hon typ världens mysigaste att rida och ibland är hon hemsk, nejdå men fruktansvärt jobbig! För det är inte kul om det blir framgång efter framgång, man måste ha lite motgångar också. Och det är inte heller kul om det blir motgång efter motgång och det är ju inte bra heller, för jag i alla fall tappar självförtroendet. 

Det Dreamy gör när hon blir riktigt jobbig det är att mest backa hela tiden, lyssnar inte ett skit på mig, hon kan bocka, men det har hon bara gjort 2 gånger med mig. Det tycker jag är "lagom", hästen får ju inte gå över gränsen och bli helt galen. Haha. 


En riktigt Freia ponny är en som är lydig för det mesta men kan busa lite och inte alltid lyssna. Älskar såna hästar! 

Det är också kul att få kämpa lite, för när det sen går så blir det ännu roligare än vad det skulle vart om hästen lyssnade direkt. 


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 11 juli 2013 13:15

huvor


pannband


schabrak


ländtäcke


ridbyxor


1 par ridstrumpor


hjälm


väst


ridspön


par ridskor


par chaps


ridhandskar


2 ryktlådor, 3 rotborstar, 2 piggborstar, 2 hovkratsar, hade 3 men gav bort en till åkerby för de har lite ont om hovkratsar, 2 ryktskrapor, 2 ryktborstar, 2 mankammar, 1 man och svansborste.


ridjacka


Tror det var allt, kanske glömt något. Men jag ska i alla fall köpa fler grejer snart, hade jag tänkt, eftersom det är sommarrea. 


En del av sakerna, nu kanske ni undrar varför jag ska köpa en huva till Dreamy när jag redan har två, och det är för att båda är i storlek ponny. 


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards