Hästar är bäst!

Alla inlägg den 29 juli 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 29 juli 2013 17:15

Tänkte börja med 10 dagars nu, bara så ni vet. För jag vill hålla i gång uppdateringen lite medans jag är borta för jag ska ju försöka ha 3-5 tidinställda varje dag. Även lite livebloggningen. 

 


Magic:

Magic är en new forest valack född -o5. 

Han är väldigt populär på ridskolan, antar att det är för att han är så bra att rida. Han är en riktig allroundponny, duktig i både hoppning och dressyr och pigg nästan hela tiden. I dressyr, är han lätt att ställa på volten, men kan lätt bli lite för mycket. Så han blir lite som en banan, men då får man ha ett stöd på yttertygeln som jag skrev igår. Han är även mjuk att sitta på i både trav och galopp. Och har en ganska bred rygg så är skön att rida barbacka på. 

I hoppningen så blir han som sagt pigg och kommer man i trav mot ett hinder så måste man hålla emot så han inte börjar galoppera. Och han har både viljan och teknikenn så är rolig att hoppa och lätt att följa med i sprången med. 

När man rider ut så blir han riktigt pigg och vill börja galoppera typ hela tiden när man travar och när vi galopperar så är det jättehärlig. Han är supermysig att rida ut på. 

I hanteringen är han en av de mysigaste hästar jag någonsin träffat. Man kan gå in och stå och mysa med honom länge och sätter man sig på huk så brukar han ta ner huvudet och mysa. Även när man pussar honom så brukar han pussas tillbaka. Riktigt mysigt! 

Han har även stor personlighet och har gnäggat till mig flera gånger och jag blir alltid lika glad när han gör det och visar att han känner igen mig. 

  

vet inte varför jag gör så där med händerna.

 

       

 

 


Totte: 


Han är en svensk ridponny valack född -94. 

Totte är en ponny med en väldigt stor och underbar personlighet. Han har även gnäggat till mig flera gånger. Och är så himla mysig att hantera, han njuter verkligen av uppmärksamheten. Och precis som Magic brukar han ta ner huvudet när jag sätter mig på huk och är också mysig och mysa med. 

Och sen är han rolig att rida, i dressyren är han dock lite seg och när man ska fatta galopp brukar han ibland börja slängtrava, så man brukar få göra mycket halvhalter då. Men han har riktigt härlig galopp och är skön att sitta på. 

På volten är han ganska lätt att ställa, dock lite stel, men man får ju tänka på att han är gammal. Han är även riktigt duktig på skänkelvikningar, fick mycket beröm av Myran när jag gjorde dem med honom. 

I hoppningen blir han som sagt riktigt pigg och duktig på att hoppa. Man hänger med bra i sprången. Och brukar ibladn hoppa högre än vad hindret är. 

Han älskar att ridas ut och blir verkligen pigg. Har som sagt bockat av mig en gång,då vi inte kunnat rida ut så mycket. 

Älskar denna ponny så sjukt mycket!

       

 


Dreamy: 


Dreamy är ett travsto född -98. 

Förr gick hon i travet men brukade börja galoppera i svöngarna så därför skulle hon slaktas, men Annika köpte henne som tur var. Och jag fattar inte varför de skulle slakta henne, hon var ju liksom inriden. Och en travhäst kan bli en riktigt bra ridhäst. 

Innan man lär känna Dreamy så brukar hon inte vilja gosa eller så, men lär man känna henne så är hon jättemysig. Jag har ju lärt känna henne litegrann nu och nu kan jag stå och mysa med henne och hon brukar gnägga massa gånger när jag kommer. 

Dock är hon lite kittlig så hon kan sparka i luften ibland när man borstar, men hon gillar mjuka bortsar. Och sen kanske det är kul att veta att hon smaskar jättehögt när hon äter hö. :P 

I dressyren är hon lite stel på volterna och så, men hon har blivit lite mjukare i alla fall. Det går ganska bra på volten i skritt, då brukar jag ibland kunna jobba ner henne i form och så har hon blivit ganska lätt att ställa också. Men när man travar på volten känns det inte så bra, hon känns skitstel då, på volten alltså. Inte annars. Och jag tycker hon har fått en mjukare trav nu också, men börjar hon racertrava så är den såklart skumpig. Så det känns lite awkward att rida barbacka ifall hon skulle börja racertrava helt plötligt. Hehe. Att hoppa gillar hon väldigt mycket och duktig är hon också, tror hon skulle kunna hoppa högt om hon bara fick chansen att ridas mer och så. För tyvärr kan jag inte komma ut lika ofta som jag vill. Men hon har viljan, men kanske inte direkt tekniken, men har de viljan kan de oftast hoppa högt. Och hon brukar hoppa högt över hindrerna, så man hänger inte riktigt med i sprången och brukar även komma i trav, för de är lättare för henne att komma in i trav mot hindret än när hon kommer i galopp. Men hon är ju inte så jättevan att galoppera, men galoppen är härlig ändå. Prävade till exempel att hoppa 90 cm i både trav och galopp och jag kände att det var lättare för henne i trav. Hon gillar att ridas ut och är riktigt härlig. 

Här ni förresten sett hennes bakmuskler, eller jag rumpmuskler. Det är bara jag och Åsa som ridit henne på länge+Roxanna och Ida en liten stund, men i alla fall. I vintras reds hon knappt och tappade lite muskler så de syndes inte på rumpan, men det gör det nu, så det är kul attb jag och Åsa har byggt muskler på henne. Främst jag, för jag rider henne mest. Ska nog även testa longera henne någon gång då det bygger mycket muskler,så vi får väl se hur det går. 

           

 


Ina: 

Ina är ett welsh mountainsto född-98. 

Hon är mysig att hantera och njuter verkligen av att hållas på med. 

Är dock lite svår att tränsa och där upp huvdet och vill inte öppna munnen ibland, men det blev mycket bättre sen. 

Hon är även inkörd och lätt att lasta och sko. 

Förra året fick hon akutfång och var nära på att dö. Hovslagren sa att det bara var att ta bort henne och at hon aldrig skulle klara sig, men det gjorde hon visst. Fast först fick hon bara äta hö utan kolhydrater och blev väldigt smal men efter ett tag fick hon börja äta vanligt hö igen och det är det ända hon får äta. Men hon är pigg och glad 'ändå. 

I paddocken brukar hon ibland stanna och vägrar gå och ibland är hon pigg och helt underbar. Och ibland, är hon hemsk. En gång i vintras var en av de värsta gångerna, hon bockade 1 miljard gånger och en gång bockade hon av mig. Stegrade sig jättehögt en gång, och småstegrade lite ibland. Skyggade en massa och i slutet skenade hon och höll nästan på att halka. Hon brukar verkligen inte stegra, vilket är bra, så hon var inte direkt på humör då. Men när man rider ut brukar hon också bocka, men det är för att hon är så glad. Hon verkligen älskar att ridas ut på. Och absolut sista gången jag red henne, så red jag ut med Åsa och Dreamy. Hon var pigg och glad, i galoppen brukar hon oftast bocka. Men det gjorde hon inte  första gången, men andra gången när jag galopperade bockade hon så sadeln åkte fram och jag tänkte "hur länge kan hon vara i luften, går hon på händer eller?" för det kändes som att hon fortfarande bockade. Så jag fick lov att hoppa av och rätta till sadeln, men ridturen var mysig ändå. Men jag visste inte att det skulle vara sista gången jag satt på hennes rygg.. Annars skulle jag aldrig velat hoppa av. För hon hade nämligen flyttat, när jag skulle ut sen.. Trodde verkligen hon blivit såld, men sen för ett par månader fick jag veta att hon bara var ute på foder. Blev så himla glad. 

Hon gillar inte att longeras, då stegrar hon jättehögt, bockar och försöker sprämmas genom att springa mot mig och sen precis framför viker hon av. Men dermot tycker om om att gå promenader, hon var verkligen glad och lydig när jag gick ut med henne. Sen bockade hon skithögt av glädje, hon tog i så hon pruttade och kunde verkligen inte hålla mig för skratt. 

               

 

 

Teddy: 


Teddy är en shetlandsvalack född -88. 

Han är ganska personlig och brukar gnägga mycket när jag och Vilma kommer. Vi brukar bara borsta honom, gå promenader,löshoppa,köra honom,longera eller tömköra honom nu. Då vi blivit för långa. 

Men han är pigg för att vara så gammal och hoppar väldigt bra. När man longerar så brukar han försöka smita utåt eller så går han in mot mitten.. När man promenerar så är han lite seg, men i en speciell hage är han riktigt pigg! 

Han har alltid älskat att köras, blir hur pigg som helst då. 

Vet inte riktigt vad jag ska berätta. 

     

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 29 juli 2013 15:00

Den här videon är från april när jag red Dreamy för första gången det här året. Och jag älskar slutet, för då galopperade jag med henne och det var så kul. Allt gick så bra den gången. Sen kan man bara ignorera att jag har utsläppt hår.

Förresten, visst ser jag liten ut på Happy då? 



Av Freia Vahlsten Svennas - 29 juli 2013 13:15

Om man har en stark häst så tycker jag att man kan sätta på ett lite skarpare bett, så man slipper sitta och rycka hästen i munnen om man till exempel har vanligt tredelat. 

För det är väl bättre med ett skarpare bett  och bara ta försiktigt i tyglarna? Istället för att sitta och slita. För bettet är aldrig skarpare än handen som håller det. 


Men om hästen funkar bra på vanligt tränsbett så tycker jag inte att man ska sätta in en massa skarpa bett i munnen. För jag tycker att man ska försöka bettsla med så snälla bett som möjligt. 


 Dressyrryttare som rider på hög nivå, brukar ha kandarbett  på dressyrtävlingar, men sen annars brukar de ha vanligt tredelat.  Så det tycker jag känns lite konstigt, hästens mun är ju inte gjord för att ha ens ett bett i munnen men när man har kandarbett så är det som att man stoppar in 2 bett. Fast läste att med den där stången så samlar/bromsar man och med bridongbettet så ställer/svänger man. Så det är väl därför, men ändå liksom, tycker det är mycket med 2 bett. 

Men har såklart inget emot dem som rider med det. :) Man får ju rida med vilket bett man vill, men jag försöker hålla mig till tredelat, eller något annat oskarpt bett. Fast hade jag en stark häst som man "behövder" ha skarpare bett på så skulle jag självklart ha det, så man slipper sitta och rycka. För jag vill ju försöka rida med en mjuk hand. 


Sen finns det ju också hackamore, som inte är något bett, utan bettlöst. Den har två skänklar som ger hävstångseffekt och en kedja/rem under käken. Desto längre skänklar desto mer hävstångs effekt.

Hackamoret lägger stort tryck på nosen på hästen och det har alltså hävstångs effekt. Därför ska bara detta "bett" användas av erfarna ryttare, då nosbenet kan gå av om man drar för hårt i tyglarna. Det är därför det är viktigt att inte sätta hacket för långt ner, då nosbenet är tunnare ju längre ner och då är det lättare att det bryts av. 


Kandarbett. 

 

 

 


Hackamore. 



Av Freia Vahlsten Svennas - 29 juli 2013 11:00

     

Painter gjorde sådär i onsdags för han ville bli kliad. Så söt! Men han såg ganska rolig ut IRL. 

 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards