Hästar är bäst!

Alla inlägg den 5 juli 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 5 juli 2013 22:14

...Folk som sitter och försöker hitta massa fel.


...När det inte blir som planerat.


...När det går dåligt på ett ridpass, man blir liksom arg,ledsen och ibland orolig då, jag blev det i onsdags när det gick så dåligt med Dreamy i slutet. Jag blev ledsen och lite arg för att det gick så dåligt och orolig för att hon höll på som hon gjorde, är verkligen inte likt henne. Och det visade sig ju att hon var torr i öronen och att det kliade, stackars "min" lilla häst.


...att kolla på skräckfilmer men samtidigt älskar jag det. Tycker det är jättekul och spännande att kolla först, men ångrar mig alltid sen. Har till exempel fobi för badkar, just då jag kollat på både the ring och the grudge.



 

 

Magic drar i min dragkedja. xD





Av Freia Vahlsten Svennas - 5 juli 2013 21:15

Någon gång under 2012 kom det en lag på att man inte får använda spö för att få fram hästen, utan blir bara tillåtet för att "korrigera hästen för att undvika olyckor".


Vad tycker ni om den lagen?


Själv tycker jag att den är både bra och dålig. Det beror ju på vad de menar men jag tycker att man ska få använda spöt om hästen inte går fram, så som Pärla. Använder man inte spöt på henne kommer man antagligen  stå still hela passet, vilket inte är så roligt.  Dessutom är det inte bättre att använda spöt lite, än att sitta och sparka hästen jättemycket i magen. Och då menar jag inte att man ska spöa skiten ur sina hästar, men vissa hästar går ju fram bara man nuddar lite med spöt.

Så det är bara då jag tycker det är tillåtet med spöt, om hästen inte går fram, för hästen kan ju inte stå still hela passet och som sagt så tycker jag att det är bättre att använda spöt lite så man slipper sparka hästen i magen. Men även när jag rider Pärla så börjar jag såklart med att skänkla.


MEN, man ska inte använda spöt om hästen stannar på ett hinder, för det är ju oftast ryttaren som rider fel mot hindret, eller så kan det vara någon färg hästen inte gillar/är rädd för os.v Det är bara att rida mot hindret igen, fattar inte varför man ska piska hästen, det blir ju inte bättre. Det är det jag hatar med att kolla på tävlingar, det finns typ alltid någon som piskar sin häst bara för att den stannar.

Så hoppas den här lagen gör så ingen piskar till sin häst bara för att den stannar på ett hinder!




-Fattar inte varför han slår till sin häst, den hoppar jättefint och allt.


Skriv gärna eran åsikt.


Av Freia Vahlsten Svennas - 5 juli 2013 19:00

Bra:   


-Alla hästar är snälla. Och de finns många olika sortes hästar, och det är bra att kunna rida olika hästar. Pigga, sega, busiga, lydiga os.v


-Snälla och duktiga ridlärare, dock är de flesta lite snåla med höjderna på hindrerna. ;) Nej, jag bara skoja. :)


-Man kan hyra häst både på sommaren och vintern, det är riktigt bra så man får testa lite att ha som en egen häst.


-Man kan vara hyrryttare  och det är typ som att vara medryttare.


-Totte och Magic står där, mina älsklingar!  ♥


Finns jättemånga bra saker och orkar inte riktigt säga allt.


Dåligt:   


-Som på de flesta ridskolor så måste man ha väst, i alla fall i min ridgrupp. Tycker man ska få välja själv, och att man får för föräldrarna såklart. Det är mycket skönare att rida utan väst, och en gång när jag ramlade av Ina så var det västen som gjorde att jag fick ont. Rider i princip aldrig med väst på Dreamy eller någon annan privathäst.


Kommer faktiskt inte på något mer, då åkerby är en väldigt bra ridskola.


 

På bilder är ovan så hade jag satt upp håret först, men snodden hade åkt ut.


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 5 juli 2013 18:00

Rida med utsläppthår, usch! Gjorde det förut men det var bara för att jag glömde ta med en hårsnodd, men nu har jag lagt ner en i min hjälmpåse, så nu kan jag inte glömma längre! :D


 

Usch,dessutom är det inte skönt att ha håret framför ögonen.



   

uppsatt hår=  



Helt omatchat på tävling. Man kan ju försöka matcha lite i alla fall. Skulle aldrig komma med till exempel: turkost schabrak, röda benskydd, rosa huva och ljugrönt pannband.

Hyffsat bra i alla fall. Men jag skulle vilja ha riktiga tävlingskläder, men ska köpa, en vacker dag.


Rida med västen innanför tröjan. Man ser så klumpig ut och jag brukar alltid rida med västen utanför.


För långa svansar. Ser så konstigt ut om svansen släpar i marken. Dessutom kan ju hästen trampa på svansen och kanske till och med snubbla på den. Den ska vara lagom lång.

 

Magics svans=lagom längd.



Förstora eller för små schabrak. Om schabraket är för stort så ser det ut som ett täcke på hästen och det ser ju bara konstigt ut. Samma sak om schabraket är så litet att det knappt syns. Schabraket ska vara lagom stort, punkt.

 



Av Freia Vahlsten Svennas - 5 juli 2013 14:45

Kan du skriva ett inlägg om hur Dreamy är att rida? :)



Jadu, är ganska dålig på att förklara, men får försöka så gott det går. :)


Dressyren. I dressyren brukar jag jobba väldigt mycket på volten för att få henne lite mjukare. Brukar oftast gå väldigt bra och hon har blivit mycket mjukare, och ibland går hon även i form. Men när man sen ska trava på volten blir det kaos, nej men det känns som att hon travar på raktspår och att hon ska gå omkull. Hon är rätt stel i traven. Men för det mesta är hon lydig, lyssnar bra på skänkeln men om man travar och ska sakta av till skritt brukar hon trava 3 steg extra. Men i onsdags så travade hon ett halvt varv innan jag fick stopp på henne, vilket inte är likt henne.

Hon är inte så van att galoppera, så när man ska fatta galopp, så antingen börjar hon galoppera eller så travar hon jättesnabbt, men annars har hon en jättehärlig galopp.

Det som stör mest i dressyren nu är att det finns massa gräs i paddocken, och hon käkar typ hela tiden, så till exempel när jag fått en bra form så kan hon bara ta ner huvudet och börja käka helt plötligt och då förstör ju det.




Hoppningen. Brukar för det mesta hoppa i trav, då hon hamnar mycket bättre på hindret, men det är svårare för mig att hänga med i sprången. I början brukar hon försöka springa på sidan av hindret, för hon vill testa ryttaren, men efter ett tag börjar hon hoppa. Hon brukar oftast hoppa högre än vad hindret är, och då kan det vara ännu svårare att hänga med tycker jag. Men hon är faktiskt riktigt rolig att hoppa ändå, eftersom att hon har den där viljan och det är inte så ofta hon vägrar på hindret. Hittils har hon hoppade 110 (med en annan ryttare) men jag tror att hon kan hoppa högre. I alla fall så är hon som sagt jätterolig att hoppa.


Uteritt. För det mesta är hon jättesnäll att rida ut på och jättemysig. Det är sällan hon bockar eller gör något dumt men hon kan hoppa till/skygga om hon till exempel ser en hare. Men ja, hon är oftast snäll. Men när vi rider i en speciell skog kan hon vara lite jobbig. Där lyssnar hon inte alls på mig. Happy brukar oftast gå först och när hon tycker att han går för segt så brukar hon gå förbi och lyssnar inte när jag vill att hon ska stanna. När vi kommer ut ur skogen blir det dock bättre.


Barbacka. Till min förvåning hade hon väldigt skön rygg och hon verkade gilla att bli riden barbacka. Har bara ridit bara ridit barbacka en gång och då skrittade vi bara. Men hon började trava en gång och då hade hon riktigt skön trav  inte ett dugg skumpig. Dessutom lyssnade hon mer på mig när jag red barbacka. Så ja, hon är supermysig att rida barbacka på.


 

                     


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards