Hästar är bäst!

Alla inlägg den 14 juli 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 14 juli 2013 21:45

Fråga:

Tror du att Ina saknar dig? Svara gärna i ett inlägg! :)



Svar:

Hehe! Fråga henne, hon bor någonstans i Flen, så bara att åka dit och fråga. ;) Nej men, ja det tror jag, lite i alla fall. För jag har hållt på med henne väldigt mycket och har haft jättekul med henne! Och särskilt i slutet när jag gick en promenad med henne, så hade vi båda superkul. Jag saknar henne väldigt mycket i alla fall! ♥

   




Av Freia Vahlsten Svennas - 14 juli 2013 20:45

Top Gun
"Totte"
1994
Möllans Alert - Bassaro

Svensk ridponny.


Innan jag började rida så åkte jag till ridskolan 1 gång och kollade lite på hästarna och då fastnade jag för Totte. Kommer inte ihåg varför, men tyckte väl att han var fin-för det är han ju!

Så jag har i princip alltid gillat Totte.

Sen när jag började på ridskola, för 6 år sen så red vi inte första gången. Vi fick istället se hur man sadlar,tränsar och sätter på benskydd, och då visade dem på Totte. Och sen efter så sa jag "Hoppas jag får Totte nästa gång!" och så. Men jag fick Iris istället, och då blev jag lite småsur och sa "Jag vill inte rida Iris jag vill rida Totte!", men jag red såklart ändå och då ville jag inte rida någon annan än Iris. Men det är en annan historia.


När jag väl fick rida Totte så blev jag jätteglad för jag hade trotsallt velat rida honom väldigt länge. Han var superduktig, älsklingen!


-Haha vad liten jag var då!

  

*Hoppar fram några år nu*


I julas fick man då hyra häst, fanns bara Totte och Simson kvar då när jag frågade om att hyra, jag bara "Totte,Totte,Totte,Totte!!" har alltid tyckt att han vart speciell, det var därför, för det är inte så att jag inte gillar Simson för det gör jag, han är typ världens tryggaste häst.  I alla fall så ville Myran prata med Åsa lite först, men Åsa skulle inte komma då för hon gjorde något annat, men nästa gång jag kom till stallet så fanns det bara en häst kvar, Totte. Så glad jag blev att ingen tagit honom, eftersom jag ville ha honom!


Var de bästa 10 dagarna i hela mitt liv, hade Totte som min egna häst, typ. Red barbacka för det mesta och första dan jag hyrde så red jag fritt i ridhuset, barbacka. Han var superduktig.


Men andra dagen jag hyrde red jag dressyrlektion, i början gick det bra, han var väldigt pigg. Men sen när vi red på volten gick det skit, Totte blev seg (han verkar inte gilla volten) och när vi skulle galoppera så började han bara trava fortare och det gick knappt att få fram honom i galopp. Red utan stigbyglar också, så studsade som en ping-pongboll, eftersom att han travade så himla fort. Det var så sjukt pinsamt, ville bara att ridlektionen skulle ta slut så fort som möjligt. Tur så var det inte så många som kollade på.


Sen red jag fritt i ridhuset väldigt många dagar, mest barbacka, han har så sjukt skön rygg! Sen var det en cavalettilektion och hopplektion. Cavalettilektionen gick sådär, var väldigt mycket på volten, men det gick ändå ganska bra. Han lyssnade mer och var duktig.


Hopplektionen var jag bara med på några minuter, hann skritta och trava innan Kajsa (ridläraren) sa att jag skulle trava fort med långa tyglar och så sa hon att hon tror att Totte var halt. Ni kan ju gissa hur ledsen och orolig jag blev, då Totte varit halt väldigt länge innan.

Sen nästa dag så skulle jag ta ut honom till ridhuset och springa med honom och så skulle Kajsa kolla om han såg halt ut, men han såg inte halt ut, så jag fick rida. Blev så himla glad!! Totte var dessutom väldigt pigg, eftersom ahn fått vila en dag, övade mest på skänkelvikningar och han var superduktig. Och samtidigt som jag hyrde honom började jag tycka om honom mer och mer för varje dag jag var där.


Vilma och jag red ut 2 gånger också, första gången skrittade vi bara, för det var så halt.

Andra gången skrittade,travade och galopperade vi på ängen. Totte var riktigt piggoch lite fjantig. I traven och galoppen bockade han lite då och då, inte så jättehögt. Och så skyggade han lite för vit plast som sitter runt hösilaget. När vi skulle galoppera av så galopperade Vilma först och jag gjorde halt med Totte, men när jag fattade galopp så skenade han och så bockade han väldigt högt och då hamnade jag på halsen och red lite på den. xD Sen bockade han en gång till och då verkligen FLÖG jag av. Då galopperade Totte mot stallet men sen vände han och galoperade tillbaka, han hade verkligen kul då. Öronen spetsade hela tiden. Och jag tror att han bockade för att han var glad, för vi hade bara ridit ut två gånger eftersom det var så himla halt. Och han verkar verkligen älska att ridas ute. Red barbacka då också¨, för han brukar alltid vara så lugn och det är mycket mysigare att rida barbacka. Busponnyn.

Sedan var det bara en dag kvar att hyra och då red jag för en gångs skull med sadel, men i slutet red jag barbacka. Han var riktigt snäll då, red dock i ridhuset, hade velat rida ut, men någon vuxen måste följa med då..

Hade i alla fall superkul med honom de 10 dagarna och det kändes verkligen som att han var min egna häst. Såna stunder vill man bara pausa. Finaste pollen, blev min bästavän då.

Sedan har jag fått rida honom väldigt mycket, eftersom jag önskar honom nästan varje gång och jag är nästan den ända som gör det.

Båda framgångar och motgångar. Har gått jättebra med skänkelvikningar och jättebra med hoppningen, men ibland när man rider dressyr lyssnar han inte riktigt på galoppskänkeln.


Han gör och kommer alltid att betyda jättemyckeyt för mig och jag kan inte glömma första gången han gnäggade till mig. Älskar dendär ponnyn, han har mycket personlighet och det gillar jag! En riktig Freia-ponny detdär.


Sen måste väl alla hålla med om att han ser ut som en sagoponny på vissa bilder! Det tycker i alla fall jag.

 

   

♡Älskar ponnyn ♡



Av Freia Vahlsten Svennas - 14 juli 2013 18:03

Det är ganska många som kommenterat att jag ska göra en hästhistoria om Magic och Totte.


Men jag känner att jag vill ha lite mer tid med Magic, för annars kommer inlägget bli ganska kort. Men Totte kan jag nog skriva om, eftersom jag hyrt honom (i  10 dagar på jullovet) och så. Hade tänkt skriva ett hästhistorieinlägg om honom idag, men vi får se om inlägget blir bra, om inte så får jag vänta ett tag innnan jag skriver det igen.



-Totte, förra sommaren, precis när ridningen börjat. Haha!

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 14 juli 2013 16:06

Idag åkte jag och köpte två saker på arken zoo. Åkte dit för att jag skulle kolla om det fanns marsvins schampo, men det fanns det inte. Och andledningen till att jag ville köpa det är för att Cookie har jättemycket mjäll i pälsen, och han har fått svamp, för mjäll är svamp stod det. Men vi badade honom  i alla fall med vanligt mjällschampo för en stund sen och det verkade funka faktiskt. 


I alla fall, när jag ändå var där så köpte jag såna här crispy sticks, 2 styckna så både marsvinen och kaninerna får. Hoppe får en, Ulf och Valter får en och marsvinen får två. 


Kostade 39 kr styck. 

 

 


Tänkte åka till granngården också, men det var stängt. Men jag hade i alla fall tänkt köpa sånhär hästgodispellets med morotssmak. För jag och Vilma köpte ju sån till Teddy när han fyllde år, och Happy och Dreamy  fick också smaka och alla 3 verkade tycka att det var kalasgott. 




Av Freia Vahlsten Svennas - 14 juli 2013 13:45

Jag inte klarar mig utan: 

 

 


*Hästar såklart, blir typ galen om jag inte träffat någon häst på max 4 dagar och om det är skola så blir jag galen om jag inte åkt till någon häst under hela helgen. 


*Mina djur. 


 


jag gillar med skolan: 

 


*att man får lära sig nya saker, det är verkligen kul! 


(Kommer faktiskt inte på mer). 


 


jag gör innan jag rider: 

 


hos Dreamy och dem: 


*Tar in från hagen och ger mat


*borstar och så. 


Såklart andra saker, men man fick ju bara skriva två saker


På ridskolan: 


*Bortsar och så. 


*Gosar med dem. 


Gör såklart andra saker också. 


 

jag gillar med att blogga: 

 


*Man får skriva sina åsikter och andra läser dem. 


*Tycker det är kul att fota och sen lägga ut dem någonstans, som man kan göra på bloggen :) 


 


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards