Hästar är bäst!

Alla inlägg den 18 juli 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 juli 2013 22:19

Igår sov Vilma över hos mig, vi kollade som sagt på the grudge och scary movie och så men det har jag ju redan berättat om.

Men vi gick i alla fall upp väldigt tidigt och bilresan var lång, 3 timmar. Men Vilma var så himla snäll och lånade ut mobilen så jag kunde lyssna på one direction, lyssnade på nästan alla låtar. Sååå bra!!

När vi kom fram gick vi först till berg-och-dalbanorna. Jag åkte först "Gruvtåget", den var riktigt rolig, men Vilma fegade ur och vågade inte åka först. xD
Sen gick hon och jag vattnet, vågade dock inte åka någon vattenrushbana. Vi är för fega.. Men vi var i poolen och gjorde lite olika. Sen var vi i typ en lekplats som var i vattnet. Det var riktigt kul och vi åkte en liten rushbana.

Efter vi badat gick vi till "Gruvtåget" igen och först fegade Vilma ut igen men sen försökte vi igen och då åkte hon och hon tyckte också att det var jättekul. Så vi åkte en gång till. Sen åkte jag "tranan" den var ganska rolig, men inte lika rolig som Gruvtåget.

Sen köpte jag och Vilma popcorn. Och då ville vi åka Gruvtåget igen, så vi fick kasta i oss popcornen. Haha!
Efter vi åkt den stängde dem vissa karuseller. Och då åkte vi till stugan, vi ska sova i inatt. Den var verkligen liten.. Hatar små utrymmen, men jag får väl stå ut...

Har faktiskt inte gjort så mycket mer, ätit mat och stått i en kö väldigt länge.

Hejdå!

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 juli 2013 15:45

 

Hittade en snygg outfit på google som jag inte skulle tacka nej till. Riktigt snygg!


Scahbrak: hööks

benskydd: hööks

pannband: hööks

Piké: hv polo

strumpor: vet inte


Av Freia Vahlsten Svennas - 18 juli 2013 13:00

Helmut -01

__________________________________________________________________________

Fick som sagt Helmut på ridlägret förra året, vilket jag är väldigt glad över.

Han är världens härligaste i hanteringen men en liten rymmarkung så när man ska gå in i boxen får man skynda sig, annars smiter han ut.


Första dan regnade det i princip hela tiden så vi fick lov att rida i ridhuset båda lektionerna, började med dressyr. Han var väldigt seg då och det gick inte så jättebra då, men andra lektionen gick det bättre och han var piggare. Hade bommar då. Men innan den lektionen hade vi typ 20 minuter på oss att fixa i ordning hästarna, så det blev väldigt stressigt och´när jag skulle gå in till honom så smet han självklart ut  ur boxen men tack och lov var dörren ut stängd. (Han står i ett litet stall bredvid stora stallet, och jag var den ända i stallet). Men han smet istället in i en annan hästs box och så la han sig ner och rullade där, sen kunde jag fånga honom. Sen fick jag borsta lite snabbt och då hade han fått en bajsfläck som inte gick att få bort.. Så då gick det inte så bra, men som sagt så gick lektionen bra i alla fall.


-Bild från första dagen.

 

Andra dagen hoppade vi och så red vi ut. Han var så himla underbar på båda lektionerna och jag började verkligen gilla honom. Hoppade ungefär 70 cm och han är så rolig att hoppa.


Vi red ut ungefär en timme, var så himla kul. Vi red först lite i skogen och sen galopperade vi upp för en backe och bredvid gick några hästar och de galopperade när vi galopperade, så då galopperade Helmut extra snabbt. Var riktigt riktigt kul, älskar verkligen den här ponnyn.

Sen myste jag väldigt länge med Helmut, han var ju lite som min egna häst då. Så de 6 dagarna kallade jag honom min.


Har massa minnen från ridlägret och vi gjorde mycket roliga saker.

Red barbacka några gånger och då fick jag massa beröm över min balans och sits av väldigt många.


Sen en gång när vi hoppade i paddocken så gick det jättebra, Helmut och jag hade lärt känna varandra bättre och ja. Sen efter fick vi galoppera ett varv runt travbanan eller vad det är som går runt paddocken. Jag fick börja och ridläraren sa "galoppera sakta nu". Men Helmut hade andra planer och galopperade jättesnabbt runt hela, var hela tiden berädd på att han skulle bocka, jag var ju van vid Ina som brukar bocka i galoppen. Men det gjorde han inte, och gud så kul det var!!  


Red ju också lite på terrängbanan en gång, vilket var riktigt roligt. Men ridläraren vi hade var som sagt lite försiktig och lät oss bara rida genom vattengraven i skritt,trav och galopp. Och hoppa banken.

Helmut älskar vatten och sprang i genom med glädje, var riktigt kul. Skrev ju att han var lite busiga när vi väntade på att få hoppa banken. Han var blöt om benen och då la han sig ner, väldigt försiktigt och det gick väldigt långsamt, så först tänkte jag "hjälp, han sjunker! Vad händer?". Direkt när han lagt sig ner hoppade jag av och  Maria (ridläraren) tog upp honom. Busponny säger jag bara.

Jag älskar verkligen Helmut, hans personlighet och allt! Han är verkligen den där perfekta ponnyn för mig! Busig men riktigt snäll. Banken droppade han snällt ner för, han var inte ett dugg osäker på den.


-Skulle rida till hagen.

 

En gång när vi red ut så var jag och Vilma sist i ledet och när vi travade började Helmut bara galoppera och då började Robin Hood (som Vilma red) också göra det. Sen saktade vi av och gjorde halt med hästarna och så lät vi dem galoppera ifatt (busiga vi är va?   ), de såg verkligen ut att ha kul. Och det var verkligen kul, sen när vi skulle trava upp för en backe så började Helmut galoppera istället. Han verkar gilla att galoppera ute.


Näst sista dagen red vi ut och nåt mer (kommer inte ihåg vad). Och då galopperade vi jättelänge på en sträcka, jättehärligt var det verkligen.

 

Sista dagen red vi först ett barbackapass. Sen på uppvisningen hade vi en hopptävling.

Vi tävlade 2 gånger för första gången skulle man bara rida helt vanligt och andra gången skulle vi försöka få ungefär samma tid som innan. Första gången var han pigg som satan, direkt när jag skänklade började han galoppera.

Andra gången var han lite segare så jag kom på sjätteplats.

Det  var nog sista gången jag red honom.


Förra året fick jag reda på att han var sjuk,något med hasen tror jag det var. Enligt veterinären  skulle han då bli frisk inom 1 månad, men det har gått jättelänge sedan han blev halt.

Så det känns väldigt tråkigt, speciellt som att Wilma Brunnberg sa att det bara är 50/100% chans att han blir frisk, så han är inte frisk än och då kommer jag inte få honom på ridlägret, så jag kommer nog aldrig få rida honom igen. Men huvudsaken är att han blir frisk!!

 

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 juli 2013 11:00

♥ Hästar är som luft.. utan dom kan man inte leva ♥

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 18 juli 2013 09:00

 

Haha! Fin du är Dreamy. Modell nästa? ;)



Av Freia Vahlsten Svennas - 18 juli 2013 07:56

Hej och godmorgon, ska snart åka till skara sommarland.


Igår kollade jag och Vilma på the grudge (en liten stund) och jag fick typ hjärtattack några gånger. Så vi stängde av efter ett tag och kollade på det gamla vanliga -scary movie 1.

Sen inatt kunde jag knappt sova för jag brukar alltid lyssna på one direction och sen nsäger jag hela tiden "nej jag måste bara lyssna en gång till" och tillslut så blir det slut på batteri och jag brukar lyssna i typ en timme. Och sen var det jättevarmt och allt, men jag ska sova i bilen och så skulle jag få låna Vilmas mobil och lyssna på musik.


Juste igår sa jag hejdå till Vilmas kaniner också, och jag förstår vad hon menar. Man såg mjällkvalstret på Lars och Doris och alla hade gått ner i vikt, särkilt Lars och Signe och Daggmar har tappat jättemycket hår på öronen..


 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards