Hästar är bäst!

Alla inlägg den 12 juli 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 12 juli 2013 23:33

I morgon ska jag till mina kusiners... sommarstuga? Eller vad det nu är. xD Jaja, kommer inte kunna blogga i alla fall, så nu ska jag sätta mig och skriva tidinställda-jag som är så trött. Men ja, I do it for you!   

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 12 juli 2013 23:15

Vilma ringde och frågade om jag ville följa med till Manessa, självklart ville jag det. 


Vi började med att ta in henne från hagen och så borstade jag och Vilma henne. Sedan satt Vilma upp för hon skulle börja rida, vi red förresten i paddocken. Fotade Vilma lite och så. 


När Vilma ridit klart så var det min tur, är alltid lite nervös när jag ska rida nya hästar. Började med att skritta lite på volten och hon började typ trava hela tiden och så var hon ganska svår att sakta av på. Man skulle tydligen luta sig bakåt och krama tyglarna på henne, men det hjälpte faktiskt inte så mycket, just idag i alla fall. Men Vilma sa att hon brukar testa nya ryttare. 


I alla fall så höll hon på så litegrann i skritten. Att hon började trava alltså. Då satt jag ner i traven och lutade mig bakåt och kramade tyglarna som man skulle göra, hon hade faktiskt väldigt mjuk trav, Vilma sa att den är skumpig så blev ganska förvånad när den inte var ett dugg skumpig. xD

Och när hon sprang på "fria händer" så sprang hon med huvudet i taket, eller ja, himmlen. 

Men sen när jag satte henne i trav själv så sa Åsa att hon gick lite i form. 


Men typ varje gång i skritten höll hon på så, men mot slutet blev det i alla fall lite bättre. Sen åkte svanskappen av på nåt konstigt sätt, fattar verkligen inte hur!? Men jag fick i alla fall galoppera lite med henne och hon har verkligen härlig galopp och både Åsa och Vilma sa att hon gick fint. 

Men sen fick jag skritta av, för sadeln hade åkt fram lite eftersom svanskappan var av. 


I stallet så vissade Vilma när Manessa gjorde tricket "vinka". Man sa "vinka" och gjorde nåt med händerna och då tog hon upp hoven och typ  vinkade. Sen fick jag testa och det var jättekul!! 


Manessa är en jättefin ponnyarab, jättesnäll i hanteringen och snäll i ridningen, bara att hon verkar vilja testa de som rider henne första gången. 


Jag och Manessa. (Kommer sprida ut bilder i olika inlägg, så lägger bara upp några just nu)

 

 

 

 

Vilma och Manessa

  

 

 

 

 

 

 

 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 12 juli 2013 21:33

en huva hos: http://dressyrponny.se/


Var med ni också!


Bilden är länkad. 

Av Freia Vahlsten Svennas - 12 juli 2013 21:15

Idag åkte jag och Åsa till Happy,Dreamy och Teddy.  Jag red Happy idag, för jag ville rida honom lite och Åsa tjatar jämt om att hon vill rida Dreamy, och så säger hon att Dreamy är hennes,men då säger jag att hon är min och så. Så jag kunde väl vara snäll idag och låta henne rida Dreamy. 


Först tog vi in hästarna från hagen och gav mat, sedan borstade jag Happy. 

Han var snäll fast det är han typ alltid i hanteringen, bara att han kan vara lite klumpig ibland-ställa sig på tårna. 


Vi red i alla fall spökladerundan (stav). Och jag red barbacka, för Happy har så skön rygg och ja, ville bara testa rida barbacka på honom (har gjort det en gång förut, men det gils knappt eftersom jag blev ledd). 


Först skrittade vi hela vägen till energispåret (för man rider där en liten bit innan man svänger in på en annan väg), Happy var vldigt duktig, men åt gräs lite då och då, men det var inte så farligt. Dreamy är VÄRRE, när det gäller att äta gräs. I alla fall när vi kom fram till energispåret så travade vi en bit. Studsade som en ping-pongboll, men när vi saktade av märkte jag att jag hade spännt mig. Förresten precis när vi börjat trava så började han hoppa sådär med frambenen, tror han gör det för att skrämmas, men nej Happy, jag blir inte rädd. Travade en gång till sen och då slappnade jag av och kunde sitta ner, utan att studsa. 


Sedan svängde vi in i en skog och där travade vi lite till, Happy var jätteduktig! Men när vi skulle sakta av smet han förbi Dreamy i galopp och gick inte att stanna på ett tag. Haha,men efter ett tag stannade han och då flåsade han, lite dålig kondis, kanske? Men det är det som känns så tryggt med honom, han är lite lat av sig och brukar sakta av efter ett tag, så sticker han iväg så behöver man inte vara rädd att inte få stopp på honom överhuvudtaget. Dreamy har mycket bättre kondtion och skulle säkert kunna springa långt om hon skulle vilja, men nu är det så att hon faktiskt är en riktigt snäll häst,det har jag verkligen insett nu!  Oj, nu började jag prata om något helt annat. xD

Älskar hans galopp, den är lite småskumpig och det känns lite roligt och så är den så mysig på nåt sätt. 


Eftersom han stack iväg en bit och flåsade lite så skrittade vi ett tag på en gräsväg. Efter ett tag travade vi en stund igen, kände att han skulle sticka iväg så jag sa "stanna" till Åsa, men hon hörde inte. Så han stack iväg en liten bit. Men fick stopp på honom efter en liten liten stund. Sen gick vi vid traktorskulet som Dreamy blir så nervös vid och det var hon idag också, men Happy gick helt kolugn. Det är också tryggt med honom, han blir inte så rädd för höga ljud-men för rådjur kan han bli lite rädd. Haha! Sedan skrittade vi bara på vägen, trivs faktiskt väldigt bra med Happy! Sedan vände vi in på en till gräsväg och där travade vi en bit, Happy var riktigt duktig då! Men sen tog det tvärstopp för Dreamy stannade. (Mina grannar ska flytta och håller på med en grävmaskin och den var hon lite rädd för). Hon klistrades typ fast i marken så jag fick gå före med Happy, han var lite nyfiken, inte mer än så. 


När vi kom ut på vägen igen så travade vi lite, och då började båda trava jättefort, men som tur var så gick Happy över i galopp efter ett tag, eftersom Dreamy kan trava mycket snabbare. Fick stopp på honom efter ett tag, men det var riktigt roligt när han galopperade. Sedan skrittade vi hela vägen hem. 


Han verkar faktiskt trivas med att bli riden barbacka, han var vädligt pigg idag och glad. Så ja, det var riktigt kul att rida honom idag. Fick även beröm av Åsa över min balans, det är väldigt många som berömt den och det är ju alltid kul att få beröm.


Borstade honom och smorde in lite bakom hans öron och där han var lite torr. Och stackarn hade blivit biten av massa bromsar, man ser ju blodet på honom också, usch! Dumma djur (bromsarna alltså)!


 

 

Har lite mer bilder, men kommer sprida ut dem i olika inlägg. 


Av Freia Vahlsten Svennas - 12 juli 2013 19:09

Idag åkte vi då med Hoppe till veterinären, det  finns en veterinärbutik i grillby, som vi åkte till. Rekomenderar den, billigt och bra! 


Han (veterinären) kollade först lite på hans tänder, de var olika långa, men han hade riktigt vita tänder i alla fall, så man börjar ju nästan undra om han borstar tänderna i smyg? xD

Undertänderna var framför övertänderna, så han har alltså underbett och det kommer aldrig försvinna men han filade och klippte tänderna lite och då blev det bättre. Så ungefär 1-2 gånger om året måste han komma tillbaka och kolla tänderna, vi ska dessutom också kolla lite då och då. 


Hoppe var jätteduktig, han blev inte nersövd eller nåt, och han sprattlade bara lite ibland, men för det mesta låg han still, så är väldigt stolt över honom. Duktiga kanin! Veterinären sa även att han tyckte att Hoppe var väldigt snäll! 


Så ja, det är ju bra att det inte var något allvarligt. 

 

Juste, det kostade bara 200 kr, och Vilma åkte till en annan veterinär och fick betala typ 1200 eller vad det var, och de gjorde nästan samma sak som vi. 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards