Hästar är bäst!

Alla inlägg den 13 juli 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 13 juli 2013 15:15

Flugtäcken, det är väl de bästa som finns att sätta på när det är flugor. (Tog bara något random flutäcke). 



Punk pony schabrak, superbra passform och jättegulliga. Har det marinblåa, ett som jag har till ridskolan och ett som jag gav till Dreamy. Dreamy verkar i alla fall trivas i det schabraket. 




När det är 50% rea på hööks, då ska man passa på att köpa grejor. 




Säger det igen, släta tyglar. Haha har med det på typ varje av mina hiss och diss. Men det är ju sådåligt, fingrarna bara glider. Det värsta är ju när man får en ridskolehäst med såna tyglar, fingrarna bara glider och så blir tyglarna långa hela tiden och man får tillsägelse att korta dem hela tiden och ja. Hatar dem! 



'

Gillar detta pannband, det är jättegulligt och så. MEN det är inte ett dugg hållbart, skulle ha det på blåbärshoppningen på Magic, men när jag skulle sätta på det så gick båda rosetterna av...!


Gillar inte detta bettet, eftersom det ger dubbla signaler, vad jag läst i alla fall. Men jag har såklart inget emot dem som använder det, men får ju bestämma själv vad man vill ha för utrustning. 


Föredrar lädersadelgjordar, för om hästen blir svettig så blir tyg sadelgjorden väldigt blöt. 




Av Freia Vahlsten Svennas - 13 juli 2013 13:00

Mysiga hunden igår!   


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 13 juli 2013 11:00

Jag ser henne inte som en tävlingshäst, pga lite stressigt där och så. Hon har absolut kapacitet, det har hon, eller det vet jag inte, hon kanske är jättedålig på att hoppa banor  men i alla fall så har hon kapacitet på enstaka hinder. Hehe! 

Men jag kommer aldrig starta en tävling med henne, bara KANSKE en liten blåbärshoppning ifall jag får, vill eller om det överhuvudtaget går. 


Vart jag vill komma med Dreamy är att kunna hoppa banor med henne, helst i galopp då och jobba mer på galoppen och galoppskänkeln. Blir så mycket lättare för mig att hänga med i sprången när vi hoppar då och hennes galopp är HÄRLIG! Jag vill kunna galoppera när jag rider ut, galoppera i paddocken och komma i galopp på hinrena. 


Sen vill jag också få henne att lyssna lite mer på mig, för det mesta lyssnar hon. Men måste öva lite mer på att bromsa henne, då hon kan trava ungefär 1 varv innan man får stopp på henne ibland. Och så är det dethär med formen, den vill jag ska bli till en stadigare form och att hon går i form oftare, gör som sagt bara det ibland. Vill även få henne i form i traven. 


Sedan vill jag bara ha kul med henne, få ett starkare band med henne. Har påbörjat ett litet band tillsammans, hon gnäggar och blir glad när jag kommer, men hoppas det blir lite starkare. 


Som sagt, inga tävlingar, kanske bara någon blåbärshoppning, jobba på formen och galoppen och framför allt bara mysa och ha kul med henne! 


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 13 juli 2013 09:00

Varför rider man hästen i form?
Man rider hästen i form med bakbenen under sig för den enkla anledningen att hästen tar mycket mer av sin tyngd på framdelen med en ryttare på ryggen än utan. De har ju redan mycket vikt på framdelen så man rider hästen i form så att slitage ska minska när en ryttare sitter på hästens rygg. 
Vissa tror att hästen går i form bara den kröker lite på nacken, vilket är helt fel. Hästen ska gå i en form som passar dess kroppsbyggnad och samtidigt vara avslappnad. Oftast är det så att en häst som är väldigt lågställd och har en lågt ansatt hals är mer avspända i en lägre form och en högstäld häst med högt ansatt nacke är oftast mer avslappnad i en högre form.
 
Det är förstås inte farligt om hästen går lite bakom hand eller är lite öppen i formen sålänge den har bakbenen med sig och inte stretar emot. Man ska kunna dra ett streck lodrätt genom hästens huvud utan att mulen är framför eller bakom linjen. Är den bakom så går hästen bakom hand, är den framför så är hästen öppen i formen.
 
Korrekt form.
 
Öppen i form.
 
Bakom hand.
 
_______________________________________________________________________________________
Läste detta för några veckor sedan och det visste jag inte om först, trodde den gick i form bara den krökte på nacken, men nu vet jag i alla fall! 
 
Ina går till exempel i en korrekt form här: 
 
 
 
Och Happy går i korrekt form här: 
 
 
Och han fuskar och kröker lite på nacken bara. xD
 
 
 

Av Freia Vahlsten Svennas - 13 juli 2013 00:17

ett egengjort pannband hos http://emelyn.horseworld.se/


Var med ni också! :)

pannbaaaand

Bilden är länkad. 



translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards