Hästar är bäst!

Alla inlägg den 21 juli 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 21 juli 2013 22:30

Tycker det är superviktigt att rida varierande ridpass och man kanske inte alltid behöver rida heller? Man kan ju longera, tömköra, gå promenader, löshoppa och så. 


För hästen tröttnar ju tillslut om man gör samma sak hela tiden. Och även om man blandar dressyr och hopppning i paddocken vill ju hästen ridas ut också. 

Och om man är tvungen att bara rida dressyr, gör det ute ibland också. Hästen blir oftast piggare då, och det är ju bra om man har en seg häst. 


Men om man till exempel typ bara hoppar kan hästen börja stanna på hindrerna för att den tröttnat och då tror många att man behöver hoppa mer och lägger in fler hopplektioner. Istället ska man rida mer dressyr och rida ut och sånt. 

Och sen sliter det också väldigt mycket på hästen om man hoppar jättemycket. 


Sen samma i dressyren, hästen tröttnar ju tillslut på att ridas dressyr hela tiden. Och den blir mjukare av att hoppas lite ibland, har jag hört. 

Att rida ut varje dag kan man absolut göra, det tycker hästen oftast bara är kul. Men när man rider ut tycker jag att man även ska tänka på att inte rida samma ridvägar hela tiden utan variera lite då också. 

Sen att man inte heller alltid gör samma sak på uteritterna. Man kan rida på varierande underlag, rida i skogen, skritta ut, galoppera mycket. Ja man bestämmer själv. Även att klättra i backar är bra för hästen då det bygger otroligt mycket muskler. 


Sen som jag skrev i början av inlägget så behöver man inte bara rida. Man kan gå en promenad med hästen, vilket jag tycker är riktigt mysigt. Sen kan man löshoppa, longera, tömköra och ja det finns massa saker. Låta hästen ha någon vilodag, bara borsta och mysa med hästen. 


I hoppningen ska man tänka på att inte alltid hoppa högt utan variera lite då också med smidighet,teknik och lägre-och högrehöjder. 


Varierar man ridpassen så får man en friskare ponny. 

 


Måndag: dressyr

Tisdag: rida ut

Onsdag: longering eller tömkörning

Torsdag: Skrittur på varierande inderlag

Fredag: Hoppning

Lördag: vilodag

Söndag: cavaletti


Och om hästen är inkörd kan man också köra den ibland, vilket Teddy älskar!


  


 

  


  

   

Av Freia Vahlsten Svennas - 21 juli 2013 20:07

Igår sov jag då över hos Vilma och när jag kom så satt Django i soffan. Och när jag sa "hej Django" så blev han jätteglad och hoppade på mig och sen blev han lekfull och började bitas. xD Men det är det jag älskar med hundar, att de blir så glada när man kommer. 


Vi kollade mest på tv och försökte få Django att sova, inte det lättaste. Haha! Men när han väl somnat så kollade vi på "flicka" filmen. Är det bara jag som gråter när den där puman hoppar på henne? Och några andra gånger. 

När den var slut så kollade vi lite till på tv och det var typ bara "phineas and ferb", hatar det programet.. 


Men jag var väldigt trött så jag somnade väldigt fort och sen på morgonen var Django lekfull och ganska jobbig, bet mig i armen och så.. Sen gjorde vi inte så mycket, satt bara och kollade på tv. Sen skulle Vilma duscha och då gick jag hem. Och gissa vem som var hemma hos mig? Nelson!! Min lilla älskling, har saknat honom. Han skulle bara vara där en liten stund så jag gick en kort promenad med honom. När han åkte hem så duschade jag också, och den fegisen som jag är så vågade jag inte duscha själv (har ju kollat på en massa skräckfilmer när det handlar om duschar och badkar) så jag tog in Mini Hoppe så fick han sitta utanför duschen. xD Och förra gången så fick marsvinen sitta utanför. 


Har faktiskt inte gjort så mycket mer. 


-Nelson

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 21 juli 2013 16:51

 

 

Flughuvor med öron tycker jag är riktigt bra, hästarna slipper få bett vid/på öronen och Dreamy är torr i öronen nu på sommaren och då hjälper flughuvan med öron. 



  

Gulliga schabrak med ponnymotiv eller andra söta motiv. Riktigt sött på ponnysar  tycker jag. Direkt när jag ser det här schabraket på bilden så tänker jag på Ina för hon skulle passa som handen i handsken i det. 



 

Jag tycker inte sånahär hoppschabrak är så snygga för jag tycker att det ser så konstigt ut när det bara sitter under halva sadeln. 



Flugsprayer hjälper knappt, eller i alla fall inte denna. För även när vi har på på Happy och Dreamy så kommer det massa flugor och sånt ändå. 



Av Freia Vahlsten Svennas - 21 juli 2013 16:30

-Han har otroligt mycket personlighet och det är blandannat därför han är en av mina favorithästar. Som sagt så älskar jag personliga hästar. 


-Han tigger genom att ha ena hoven i luften. 

 


-Han älskar sånhära slickstenar med äppelsmak. För förut när jag gav honom en sån så hade han ätit upp den över natten. 


-Han har väldigt breda bakhovar. 

 


-I hoppningen blir han hur pigg som helst, om man ska komma i trav mot ett hinder får man hålla in honom så han inte börjar galoppera. Man känner verkligen att han älskar att hoppa så det är riktigt kul att hoppa honom. 


-Han är lite osäker på banken, så första gången jag red mot den så vägrade han, och andra gången var han lite tveksam men hoppade ändå. 

 

                   

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 21 juli 2013 14:44

 


Vad gör man inte för att få lite gräs? ;)

 

 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards