Hästar är bäst!

Alla inlägg den 25 juli 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 25 juli 2013 23:57

Videon har inte laddat klart än, så den kommer väl antagligen upp någon gång i morgon. Hoppas jag i alla fall, men det är så jobbigt att det inte finns något redigerings program på den här snabba datorn för då hade videon vart uppe för länge sen, men fick ta min lite halvsega dator, men jaja better than nothing. 

Blir som sagt galen, på allt och alla. Min dator, videon som aldrig laddas upp och en annan sak, som jag kanske skriver om snart. 


Men jag kommer i alla fall sitta upp tills videon laddat klart. Så vi ses väl snart då, hoppas jag!

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 25 juli 2013 23:25

 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 25 juli 2013 22:51

Efter vi vart hos hästarna ringde Vilma och frågade om jag ville följa med på någin marknad där de hade turnespel och sånt. Alltså medeltids-tema. 


Började med att ha picknik i en jättestor äppelgård.

Sedan gick vi in till marknaden och Vilma lillasyster Vera sköt pilbåge och hennes pappa gjorde armborstskytte. Och jag och Vilma gjorde inget speciellt, stod med Django då (som också fick följa med) och svettades typ ihjäl det var verkligen supervarmt. Sedan köpte vi en varsin klubba eller vad det var. Jag,Vera och Vilma köpte en som hette "drakblod" och tydligen hade draken kletat in sig i päron innan den dog. xD

Så det var då päronsmak, den var ganska god men det fastnade i tänderna när man skulle tugga och den var jobbig att äta, så jag slängde den. 


Och sen innan vi åkte hem så red Vera ponnyridning, jag och Vilma ville också men det fanns bara små shettisar och de kan vi tyvärr inte rida längre, eller kan, kan vi ju. Men redan för 2 år sen när jag skulle gå på ponnyridning så var Thessan med och jag frågade om jag fick rida henne men tydligen var jag för lång då, fast egentligen var jag alldeles lagom stor. Så man kan ju tänka sig vad de skulle säga nu. Men Vera fick i alla fall rida en Fizzan-lik shettis-supersöt! Sedan hälsade vi alla 3 på en annan shetis som ocksp var med i ponnyridningen. 


När vi kom hem så var jag väldigt mycket med Nelson. Och jag och min kusin Emma gick en väldigt lång promenad med honom, superkul men man blev allt lite trött i benen, för jag hade redan gått länge idag och så gick jag upp tidigt. Sen fick Django och Nelson träffas idag igen, gick bra men Nelson är inte så lekfull mot andra hundar, men tar man fram en leksak blir han lekfull och snabb. Förresten, de träffades igår också, och det gick också jättebra, men Nelson tog ett plastlock och så sprang han runt som en galning på deras trädgård.. Nelson är verkligen snabb kan jag säga. 

Har även spelat in frågestundssvaren, hoppas de hinnar laddas upp på youtube idag, annars lägger jag upp dem i morgon. Men bara så ni vet så har jag spelat in och det håller på att ladda nu. 


-Jag och Happy får stå för bilden. 

 



Av Freia Vahlsten Svennas - 25 juli 2013 18:15

Det finns många åsikter om detta, vissa tycker att det är helt okej, vissa säger att de bara stretchar hästen och att det är som att man tar en mortotsbit mellan frambenen på hästen. Men så är det inte, för när tar moroten mellan frambenen är det hästen som bestämmer om den vill ta morotsbiten eller inte, det är ju absolut inte tvång-som rollkur. Och vissa tycker precis som jag-att det är hemskt. Och så finns det säklart fler åsikter kring detta ämne. 


Detta är då skadligt för hästen, men det tillämpas som träningsmedtod upp till OS- och VM-nivå. 

Fattar inte hur man kan vilja rida sin häst så, för det ser ju allt annat än bekvämt ut när hästen går med mulen intryckt mot bringan. Sen när man vet att det är skadligt. Fattar inte heller hur det kan vara tillåtet att rida så överhuvudtaget. Och sen när dem går så, så går dem inte ens i en korrekt form och det ser inte ens snyggt ut med mulen intryckt i bringan, bara min åsikt. Någon som håller med?


Finns även en ridlärare på åkerby (nämner inget namn) som rider rollkur ibland har jag sett, på ridskolehästarna. Eller jag har bara sett det en gång, när hon red Avril.. 


Så jag fattar inte poängen med att rida rollkur, det är skadligt för hästen, det ser inte ett dugg snyggt ut och hästen går ju inte ens i korrekt form. 

Så det är i mina ögon bara onödigt och jag fattar inte vem som kom på att rida rollkur. 

 


 

  

Sen när man longerar/tömkörar så kan man ju använda inspäningstyglar och vissa spänner för hårt så hästen går i rollkur. 



Förresten, jag skrev bara det jag läst, så om det inte stämmer, kommentera gärna! :) 

 

 




Av Freia Vahlsten Svennas - 25 juli 2013 16:00

I morse åkte jag och Åsa ut till hästarna och red ut en sväng. Jag red Dreamy idag, och hon har tappat 3 skor nu. Men tur så är hon inte så känslig om hovarna så det går fortfarande att rida på mjukt underlag helst och det var därför vi red ut, annars skulle vi nog ridit i paddocken för det var ett tag sen. Men det är riktigt kul att rida ut så det gör ju inget. 


Men idag red vi i alla fall en ny väg, in i skogen, den skogen ligger precis bredvid energispåret. Först var vi tvungna att rida på grusvägarna för att komma dit, (vi skrittade bara) men jag försökte få henne att gå på gräset så det blir lite mjukare i alla fall. Hon var också riktigt duktig då för hon käkade inte så mycket gräs. 

Inne i skogen var det typ som en grässtig och det var pinnar lite här och var, så hästarna fick lyfta lite på fötterna. Men efter ett tag blev vägen fin och vi travade en bit, sedan skrittade vi lite till för det blev lite "pinnigt" igen. Och sen kom vi återigen till en riktigt fin väg som vi travade på, ända till den tog slut. Dreamy var riktigt duktig tycker jag. Lyssnade jättebra på mig och så. 


Sedan kom vi ut på energispåret  för som sagt så låg skogen bredvid. Så då fortsatte vi hela runt, skrittade först en bit i början. Dreamy åt ganska mycket gräs då, men det är svårt att undvika eftersom gräset är så högt.. Och så försökte jag få bort flugor på henne, för det kom massa och satte sig bredvid sadelgjorden, så fick böja mig och vifta bort dem och då passade hon såklart på att käka gräs. 


Sen efter ett tag travade vi väldigt länge, typ 2-3 minuter. Så det blev lite kondtionsträning också, eller vad man ska säga, Dreamy flåsade ingenting, hon har väldigt bra kondtion, och Happy flåsade faktiskt bara lite, så han har fått mycket bättre kondtion nu, förut kunde han börja flåsa bara man travat några meter. :P

I alla fall så började Happy galoppera en gång och då började Dreamy racertrava. Det är ganska kul ändå, men skulle man ridit barbacka-inte så värst. xD


När vi travat klart så skrittade vi hela vägen hem. 


Borstade såklart både innan och efter och lite andra saker. 


Är supernöjd över henne idag, hon var riktigt duktig. 

Tog tyvärr inga bilder idag. 

 


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 25 juli 2013 11:15

Okej, kanske inte direkt så jättemycket fail men jaja skitsamma. Det är  i alla fall på söta Thessan! 

 

 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards