Hästar är bäst!

Direktlänk till inlägg 3 juli 2013

både motgång och framgång

Av Freia Vahlsten Svennas - 3 juli 2013 23:00

Hejsan hejsan! Åkte ut till Dreamy idag med Åsa och Vilma.


Borstade och så innan ridningen såklart. Kanske inte  behöver skriva det, för det är väl ganska självklart att jag borstar?

Jaja, Vilma red Happy och jag Dreamy. Vi red dressyr i paddocken. Påvägen dit var hon jättesnäll, bara det där jobbiga att hon äter gräs exakt hela tiden.


Började med att skritta lite på spåret, sedan kortade jag tyglarna och gick in och började jobba på volten, med att ställa och få i form. Gick faktiskt riktigt bra och Vilma sa att hon gick väldigt fint. Så det har har blivit mycket bättre med formen i skritt och hon har blivit mjukare. Fast hon åt gräs lite då och då.


Det gick bra i början men när jag travade gick hon knappt att stanna. Så jag bestämde mig för att det ridpasset skulle vara "gas och broms" pass. Det gick jättebra att få fram henne, bestämde mig för att trava en långsida och sedan sakta av vid hörnet. Lyssnade hon? Nepp, hon fortsatte en långsida till, tills jag kunde sakta av till skritt.

Och då testade jag i skritt, bestämde mig för att ´vi skulle stanna vid E, men så fort jag försökte stanna ville hon börja äta gräs. Men efter ett halvt varv ungefär kunde jag göra halt utan att hon började äta gräs och då fick hon såklart massa beröm.


Testade i trav igen och det gick faktiskt mycket bättre och då testade jag att sitta ner i traven, hon har faktiskt inte lika skumpig trav som hon hade förut. Men i alla fall, gick väl sådär, hon trodde att jag skulle fatta galopp.


Sedan gick jag in på stora mittvolten, gick inte lika bra som i början. Hon försökte smita från volten ibland.

Då la jag stigbyglarna framför sadel och tänkte rida utan, för då fokuserar jag inte lika mycket på min sits men när jag hade lagt upp dem började Dreamy backa och det gick inte att få fram henne. Så då fick Åsa rida henne, hon var lite jobbig med henne också.

Man blir ju väldigt ledsen när det inte går bra, i alla fall jag. Så jag satt ock käkade smultron och var ledsen.

Och sedan ville jag inte rida något mer och just då ville jag bara sluta med allt som har med hästar att göra, men det skulle jag ALDRIG klara. Och jag vill inte det längre, för nu vet jag också varför hon var så jobbig, tror jag i alla fall. För hon brukar absolut inte hålla på så. (Det var bara en liten stund i början hon lyssnade på mig och gick fint och så). Men i alla fall så var Dreamy torr i öronen, så Åsa smorde in dem med en kräm ( tror jag) och så fick hon ha Happys flughuva med öron, ifall det kanske hjälper. För tror det kan vara att hon går ute på natten och vad det nu var. Kommer inte riktigt ihåg. Men hoppas det blir bättre i alla fall!


Inna vi åkte hem så lekte jag och Vilma med Annikas katt, Frej. Vi tog ett ridspö, knöt fast ett hösnöre på och tog en liten hötuss och sprang runt.


Som det står i rubriken, både motgång och framgång. Framgång: Hon gick jättefint i skritten lite i början.  Motgång: Hon var sådär jobbig ibland. Men nu vet jag ju varför.


Jag tog med kameran, får Åsa skulle fota, men den var slut på batteri... Men Vilma hade i alla fall med sig mobilen och hon fotade lite i hagen, så jag lånar dem.

 

Teddy, Happy och Dreamy




 

Happy





 

Dreamy




  Happy


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

.

Av Freia Vahlsten Svennas - 20 augusti 2013 22:14


Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 15:22

Den nya bloggen som jag ska dela med Ida och Vilma heter: http://enkopingsryttare.horseworld.se/ . Vi har inte hunnit fixa en design en, men Ida håller på med en nu tror jag.   Har bara kommit 2 inlägg just nu, men det kommer såklart fler.   ...

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 13:34


Ida har redan skapat en blogg som vi ska ha. Men jag och Vilma vet inte lösenordet än. Men när vi gjort nåt inlägg och fixat lite länkar jag den hit.   Där kommer jag lägga upp videon vi gjorde igår och skriva om ridpasset hos Dreamy. Hon var l...

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 augusti 2013 00:08


Ville bara säga godnatt! Och ber verkligen om ursäkt för den dåliga uppdateringen, bara 3 inlägg!! Usch.. Lovar bättre uppdatering i morgon, har inte haft tid idag.     ...

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards