Hästar är bäst!

Alla inlägg under april 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 18 april 2013 18:58

Nu kommer jag dock inte skriva om de, håller på att skriva och sätta i menyn, har skrivit om Totte, Magic och Helmut än så länge, men jag kommer skriva om de andra  också. Fast kanske inte idag.


Så kolla i menyn, och tryck på bilderna, på Totte, Helmut och Magic, kommer på de andra också.


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 18 april 2013 18:09

 min youtube kanal. 

 

 


Delar den med Vilma, och vi uppdaterar inte varje dag, bara så att ni vet. 


Men den heter ronna vf.


Så tryck här för att komma till den. 

 

 

 

 

 

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 17 april 2013 20:57

Jag är inte så jätteduktig på att skriva åsiktsinläg, de blir oftast rätt korta och så, men jag ska försöka i alla fall.


Jag tycker att det är okej att ha sporrar och spön om man använder det i en vis mängd. Man ska absolut inte slå med spöt ofta och inte heller superhårt.Man får varna hästen lite, och göra rätt löst först, sedan hårdare. Men inte får hårt.

Jag gillar verkligen  inte att använda spö och jag har aldrig använt sporrar, för jag är rädd att man ska glömma bort och råka trycka för hårt. Har sett allt för många bilder på blodiga bukar (magar)  av sporrar. Sedan finns det ju ryttare som använder i lagom mängd, och vet precis hur sporrar ska användas.


Jag brukar göra såhär: Jag  skänklar först, lyssnar den inte så smackar jag också. Och jag tryckar bara med benen hela tiden, jag sparkar inte. För tänk om någon skulle sparka er i magen. Inte så skönt.

Lyssnar den inte kanske man trycker lite hårdare med skänklarna, och tillslut får man ju lov att lägga till spöt. Jag gör jätte löst först, sedan blir det ju hårdare om den inte lyssnar, man jag gör inte så hårt att man hör att jag lägger till spöt.


Det är väl ungefär så jag gör.


Så jag tycker att man får använda spö och sporrar, bara man använder det på rätt sätt.


Man ska också ta det lugnt om hästen har bett i munnen, inte dra för hårt!

På Hannas (min kompis)  ridskola så har alla hästar hackamore (utan bett), det är faktiskt mycket bättre till ridskolehästar. För då kan inga barn eller vuxna förstöra hästarnas munnar.


Sedan tänkte jag ta om gummisnoddar och gramaner.(Hjälpmedel).

Tycker att snodd är mycket bättre, för hästen känner inte att den sitter där, när den går rätt, och i form.

Och då ska man ju inte sätta för hårt.

Gramaner hatar jag rent ut sagt. Vissa spänner  jätte hårt, vilket inte är bra, och man måste verkligen vara noga med att inte spänna för hårt. För gör man gör det ont för hästen. Det känns fortfarande för hästen att den sitter där även om den går i form. (Vad jag har hört i alla fall).

Har sett en ridskolelärare rida med graman och hon spände den så hårt så att hästen gick med nosen i marken. USCH.

Fick lära oss om gramaner på ridlägret i somras, och om man använde det på fel sätt, eller ja, spände för hårt och så, så kunde man förstöra hästen.


Såhär kan det se ut om spön,sporrar och gramaner hamnar i fel händer.

Och såhär kan det se ut om man drar hästen för mycket i munnen:



Av Freia Vahlsten Svennas - 17 april 2013 20:22

Mattepappret där alla tal står är borta men min bok är här. Så jag undrar vart pappret har tagit vägen? KATTERNA?! Tror ni att det är dem som har lekt bort pappret?


Å andra sidan är det rätt skönt att slippa sitta med matteläxa, men man vill ju göra sina läxor. I alla fall jag.


Nu i stället ska jag försöka komma på "50 saker ni kanske inte visste om mig". Är ju rätt många som har gjort en sådan video, så varför inte. Men jag har bara kommit på 6 saker nu, så den kan komma upp kanske om någon vecka..


Men jag ville bara säga det, tjingeling!

ses senare.


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 17 april 2013 20:16

Vad gör du, hur mycket är klockan och  vad ska du göra snart?


Jag har tråkigt.

Klockan är 20.16

Jag ska göra matteläxa nu.


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 17 april 2013 19:39

(Jag behövde inte ha tagit bilderna). Och jag kanske tar fler än bara en.



Magic ♥

   

 

 

 

 


Totte ♥

 

 

 

 

 


Teddy ♥

 

 

 

 

 

  


Ina ♥

 

 


Dremey ♥

 

 

 

 

 


Helmut ♥

                     


Joppe ♥


Pärla ♥



Av Freia Vahlsten Svennas - 17 april 2013 19:12

Tar bara mina favorithästar som står på åkerby, eftersom att Ina,Dreamy och Teddy inte har någon hyrryttare och jag vet inte om Helmut har någon.



Tottes hyrryttare.

Hon går i min skola och hon heter Ebba.

Vet inte hur hon är med honom, har aldrig sett henne rida honom och så.

Men hennes favorithäst är Sickla och när Sickla blir ledig så kommer hon sluta på Totte och börja på Sickla i stället. Det tycker jag är lite taskigt, men men. Då kanske jag kan bli hyrryttare på honom. :)

 


Magics hyrryttare.

Hon heter Lina, och har bara sett henne rida honom , men hon rider väldigt fint och han verkar trivas med henne på ryggen, och det är ju bra. Men jag är ändå väldigt avundsjuk, och jag har hört att när hon slutar på honom (hon börjar bli lång) så står en annan på tur att bli Magics hyrryttare. Så jag har typ ingen chans.

 


Joppes hyrryttare.

Jag känner inte henne så bra.

Men hyon verkar riktigt dryg och jag gillar henne bara inte.

I julas när vi hyrde så hyrde hon såklart Joppe, och när hon putsade hans träns så sa hon typ såhär: "Nu kan inga småungar förstöra mitt träns". Det är inte bara barn som putsar faktiskt, och hans träns är jätte fint. Och jag har nog aldrig sett ett barn putsa hans träns, bara vuxna.

 


Pärla.

Vet inte vem som är hennes hyrryttare om hon ens har någon, så jag kan tyvärr inte skriva.

 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards