Hästar är bäst!

Alla inlägg under april 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 25 april 2013 16:10

varför mitt bloggnamn är "freialovehorses".

 

 


Kom inte på något annat och så älskar jag ju hästar och för att alla ska veta att det är en hästinriktad blogg.


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 24 april 2013 22:10

Dethär inlägget kanske inte blir så långt, för det kanske inte finns så jäääätte mycket att skriva. 



Tänkte ta typ saker jag tycker ska finnas och så.

 

Jag tycker att det ska finnas snälla och lugna hästar som inte blir rädda för minsta lilla och den ska helst inte bocka iväg eller skena. I såna fall ska bara de som ridit ett tag få rida på den hästen, för man ska inte sätta upp en liten knatte på en sån häst i alla fall. 

 

Det ska finnas träns och sadel till alla så att inte vissa hästar delar, och att det är rätt passform annars kan det ju vara därför hästen bockar.

 

Det ska även finnas bra ridlärare som berömer mycket så man känner sig peppad. Men ridlärarna ska ändå kunna säga vad man ska bättra och  vad som går bra och vad som går mindre bra.

Jag tycker även att det är bra att man får vara hyrryttare och så. 

 

Och jag tycker att det ska finnas en cafeteria. 

Ifall man blir sugen på godis eller nåt, eller om man är hungrig. 

 

Det är även kul om det finns olika schabrak för på åkerby finns det NÄSTAN bara likadana. 

 

Och nästan det viktigaste är att det finns oliak typer av hästar, pigga,lata,envisa,lydiga osv. 

 

Det som inte ska finnas på en ridskola är hästar som inte trivs, för dem kan ju bli riktigt tjuriga, och då kan det bli farligt, fast åkerby är väldigt bra med att se så att hästarna trivs eller inte. 

 

Och det ska inte finnas hästar som är alldeles för känsliga eftersom att det är många olika ryttare, och vissa är ju inte så mjuka i händerna poch vissa flaxar med benen och sparkar medans andra trycker med skänklarna. 

 

Och det ska inte finnas otrevliga ridskolelärare. 

 

 


Det blev kanske inte så jätte bra åsiktsinlägg, fast det var ju ändå mina åsikter så.


 


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 24 april 2013 21:37

Först åkte vi då till Thessan, och Charlotte sa att Pigge var jättedum mot Thessan, han hade jagat henne i 2 timmar och så hade han bitit henne. Han som alltid brukar vara så snäll, men i morgon ska han åka tillbaka till sitt hem, för de lånar bara honom. Kommer sakna honom jätte mycket. 


Sedan gick vi till hagen och hämtade Thessan och Charlotte följde med och viftade bort hästarna med ett spö. 


När vi närmade oss Thessan så travade hon fram till oss, och när vi var vid grinden och skulle gå ut, så kom Ginny fram och hälsade på Thessan, och då skrek hon och stegrade (Thessan alltså). 


Sedan tog vi in Thessan till stallet och borstade och gosade med henne, vi hade inte träffat henne på 10 månader, så det var verkligen superkul att träffa henne igen. Hon har blivit rätt nafsig, men hon är ändå snäll. 

Hon var rätt otålig och hon verkade väldigt pigg. Men vi borstade bara idag eftersom hon var där första dagen på länge och så. 

När vi skulle lämna henne i hagen, så viftade jag bort hästarna och när  vi hade släppt henne, jagade Pigge henne en bit. 

Sedan tog jag kort på hästarna och så gick vi till Menny och Birdie och så tog jag kort på dem. Menny och Birdie går förresten i en annan hage just nu. 



Sedan gick vi till Teddy och vi borstade först och han hade jätte leriga ben och det är väldigt jobbigt. 


När vi hade borstat klart gick vi en promenad med honom. Han fick först skritta och sedan kom vi till en backe till en skog och då fick han gå upp och ner en stund. Sedan försatte vi gå och då travade han och så fick han galoppera. 


Och vi gick till en hage där han typ alltid är jättepigg och innan vi gick in i den så fick han göra skänkelvikningar. Och sedan galopperade jag med honom i hagen och han var verkligen superpigg och ville springa i väg. Och sen tog vi en pinne och hade som hinder som han fick hoppa över, och han var jätteduktig. 


I slutet sprang Vilma med honom lite och så ledde hon honom hem. När vi kom hem spolade Vilma av benen och hovarna eftersom att de var så leriga och jag höll i Teddy, mendans Teddy själv åt massa hö. 

Och han hade lite bajs på benen också och då sa Vilma "Titta här är en bajskorv" och då sa Teddy "det kallas plutt".


Men ja, här är bilder från dagen.


Thessan

     

jag och Thessan

   

Thessan

   

Ginny

   

Menny'





 

Pigge

'



 

Ginny





Thessan och Nike





 

Ginny och Pigge





  

Happy




 

Teddy och Happy






  

Happy



 

Dreamy


Av Freia Vahlsten Svennas - 24 april 2013 21:29

Idag kom jag och Vilma til skolan klockan 9, och det var en annan kille som fyllde år idag och han bjöd också på glass, men det fanns bara en glass kvar så jag och Vilma fick dela på den. (Alltså jag bröt sönder glassen på mitten, så tog vi halva var).  


Sedan gick vi ut och hjälpe lekisbarnen, först värmde vi upp och några sprang med dem, och jag och Vilma skrev hur många varv tjejerna gjorde och 2 killar skrev hur många varv killarna gjorde. 


Tjejerna sprang 134 varv och killarna sprang 164, men killarna var fler, och de sprang typ 10  varv var.


Vi hade också lektioner men det är rätt tråkigt att läsa tror jag. 


Och så åkte vi till Thessan och Teddy, men jag kommer skrivaom det i nästa inlägg. 


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 24 april 2013 08:31

Hej, min morgon började inte så bra även om vi har sovmorgon. 


Mina gympaskor som jag har till idrotten är försmå och ger mig skav, och nu försöker jag hitta ett par andra, men jag har förstora fötter....

Så jag får lov att ha mina vanliga skor. 


Men i alla fall efter skolan så tror jag att jag och Vilma ska åka till Thessan. 

Och så ska jag skriva ett åsiktsinlägg, någon gång idag.



 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards