Hästar är bäst!

Alla inlägg under juli 2013

-

Av Freia Vahlsten Svennas - 16 juli 2013 20:42

Tänkte börja med "dagens failbild", men att jag tar från mina bilder, istället för att folk skickar in. Och det är för att hålla igång uppdateringen och så tycker jag att det är kul att både läsa och skriva.


Det kommer komma en failbild varje dag och om ni har sett bilden med fölen så var det den första failbilden. 

Och det kommer vara på hästar eftersom det här är en hästblogg.


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 16 juli 2013 19:52

 


Två av flera hundra föl från travstuteriet, jag och Vilma var på någon gång i maj (tror jag det var). Tycker i alla fall att de här bilderna är lite roliga (och charmiga) så jag gjorde ett collage.

Alla måste erkänna att fölen är charmiga.


Av Freia Vahlsten Svennas - 16 juli 2013 19:18

Om man ska fota lite, typ nya bilder till header eller whatever, och rider barbacka med klänning så förstör faktiskt hjälmen lite och då tycker jag att det är okej att ta av sig den.


Men att rida ett helt ridpass utan hjälm känns bara onödigt, hästen är ju en levande varelse och har egna viljor och kan bli rädd för saker. Så jag fattar inte poängen med att rida utan hjälm då, för  hjälmen stör ju inte direkt ridningen.


Igår till exempel när jag red Happy så red vi förbi en tjej som red utan hjälm (i paddocken). Fattar verkligen inte varför, hon skulle inte fotograferas utan det var bara ett helt vanligt ridpass. Dessutom red hon inte den lugnaste hästen heller, utan den blev lite småstressad när vi red förbi.


Sen hittar jag inte heller någon anledning till att hoppryttare (i de högre klasserna) tar av sig hjälmen när de vunnit, känns bara lite onödigt. Visst man blir säkert fotad, men på tävlingar tycker jag att man ska ha hjälmen på. En del hästar kan ju även bli lite taggade när det är ärevarv och även de riktigt duktiga ramlar av ibland.


Jag rider alltid med hjälm och har alltid gjort, men jag skulle kunna fotograferas en liten stund utan hjälm på en lugn och trygg häst.



Vad tycker ni?


Av Freia Vahlsten Svennas - 16 juli 2013 18:10

Det är viktigt att sadeln är rätt anpassad till hästen och ryttaren. En sadel som inte passar kan ge skav, ryggömhet eller helt enkelt begränsa hästens rörelser. Men sadeln ska passa ryttaren också för att ge en korrekt sits och kunna ge rätt inverkan.

  • Tänk på att inte ha för långa sadlar på hästar med korta ryggar ex ponnier, islandshästar, araber mm. Den får inte trycka bakom sista 18:e revbenet, känn efter var det går.
  • Sadeln ska ligga an mot hästens rygg hela vägen.
  • Sadeln ska vila över hästens bröstrygg och vara förållandevis kort.
  • Bomvidden ska vara tillräckligt bred, bossorna får gärna vara mjukt rundade uppåt där bak. Sadelns ska ligga vågrätt på hästen och vara konstrurerad så att ryttaren sitter mitt i sadeln, mitt över hästens jämnvikts- och tyngdpunkt i balans, sadelns framvalv ska ge frihet till bogbladens rörelse.
  • Kanalen mellan bossorna ska vara tillräckligt bred så att hästens ryggrad går fri hela vägen (ca 3 fingerbredder).
  • Sadla tre till fem centimeter bakom bogbladets kant, så att bogbladen kan röra sig fritt. (lyft på hästens framben, om bogbladet slår i sadelkanten så ligger sadeln för långt fram).
  • Se efter så att bommen blir lagom bred.
  • Ställ dig bakom hästen , där ska du kunna se genom tunneln, kanalen som är mellan bossorna ( titta även när en ryttare sitter på).
  • Du ska få in två fingrar på höjden mellan sadelns framvalv och hästens manke när man sitter i sadeln.

Sist men inte minst tänk på att ryttarens bak och ben ska få plats i sadeln. Har du t ex långa överben så kan du behöva en större storlek i sätet för att kunna få rätt vinkel på benet.

KällaAgria


 


-Bilden har inget med inlägget att göra.

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 16 juli 2013 15:30

*Hon har hoppat 110 med en ryttare som red henne innan jag.

 


*Det finns 3 styckna hagar där Dreamy bor, 2 gräshagar och en lerhage som det inte finns något gräs i. Och varje gång vi släpper ut Dreamy i hagen så kolla hon alltid ifall någon av gräshagarna är öppna om de är det så travar hon glatt in i dem.

  

*När hon blir stressad eller rädd så lugnar hon snabbt ner sig.

 

*När hon tycker att Happy är fånig så brukar hon sparka mot honom.

Det ser man i den här videon.

*Hon tror att jag är ett träd, typ så fort jag kommer i närheten börjar hon klia síg mot mig.

Har ingen passande bild, så jag bara tog någon.

*Förut (för några år sen) så stegrade hon väldigt ofta, men det gör hon tack och lov inte längre.

 

*Gillar bara mjuka borstar.

 

*Man får inte använda piggborsten när man ska borsta bort lera på henne, man måste istället använda man och svansborsten.

 

*Hon är väldigt smidig och vändbar.

 

* När hästarna får hö i hagen så har de 3 olika högar och hon brukar byta hög väldigt ofta.

 



Av Freia Vahlsten Svennas - 15 juli 2013 23:30

Tycker verkligen inte om ask.fm, det är som gjort för mobbning. Värre än något annat sociallt nätverk som facebook, instagram,kik och sånt.

Eftersom man kan vara anonym, det är som att manskulle kunna skriva "varsågod och mobba mig" i den där faktarutan eller vad det är.


Sen kanske jag borde säga att jag har ask som ni som följt bloggen ett tag säkert vet, men usch skämms över att jag skaffade det. Har dock aldrig fått någon elak "kommentar" eller vad man säga.  Fast jag är aldrig inne på min ask längre, då jag inte vill få elaka frågor och det är så lågt att vara anonym.


Jättemånga har ju fått elaka frågor eller kommentarer som: "Du är ful", "varför finns du?", "varför är du så ful?" eller "varför är du ihop med henne/honom, han/hon är så ful" osv.

Så jag tycker inte att ask var en bra idé, kanske om man skulle behöva skriva sin e-postadress, då är det åtminstonde inte anonymt.


Har också läst att vissa frågar "vad tycker du om Pelle Jönsson?" och vissa svarar typ såhär "tycker inte om honom, han är så omogen och ful". Eller "Kalle är så ful, hur kan du vara vän med honom?" och så, det kan ju gå ut över andra som inte ens har ask också.


 





Av Freia Vahlsten Svennas - 15 juli 2013 22:40

Idag har jag inte gjort så jättemycket, vart med Roxanna en stund och vart hos hästarna men det har jag ju redan skrivit om.


När hon kom så bestämde vi att vi skulle ha vattenkrig, för det var länge sen. Så först gick vi hem till henne och hämtade hennes vattenpistol och vattenballonger. Hon har även fått massa one direction saker, afficher,kudde,täcke,klistermärken, böcker och tidningar. Eftersom att hon hade så mycket fick jag 2 afficher, 2 klistermärken och så fick jag låna några tidningar. Tackar Roxanna!


Sedan gick vi hem till mig igen och då frågade vi om Robin ville vara med men han bara spelade, så då struntade vi i att ha vattenkrig och hoppade studsmatta istället. Men vi hann bara göra det en liten stund innan Roxanna fick ont i magen.. Och då gick hon hem, så jag läste one dirction tidingarna då isätllet. Och höll typ på att dö när jag läste att Harry hade samma fobi som mig, ormar. Vet att många har det som fobi, men tycker ändå att det är lite coolt. xD Han är ju min favorit så, är man galen i honom så är man väl.


Har faktiskt inte gjort så mycket mer, än att vara med Roxanna och hos hästarna.

Gud,halva sommarlovet har gått och jag har knappt gjort någonting känns det som, men snart är det ridläger i alla fall.   


Nu ska jag i alla fall skriva ett inlägg om vad jag tycker om ask.fm


-Älskar denhär bilden på mig och Menny.

 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards