Hästar är bäst!

Alla inlägg under juni 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 25 juni 2013 22:31

Det är mina magic brush, så sjukt bra alltså! 


Jag hade de på Totte i vintras och typ alla fläckar gick bort, och det är lätt att få bort hår och lera os.v

Den är också väldigt skön att hålla i, och hästarna verkar tycka att den är skön. 

Det finns också i väldigt många olika färger, jag har de här rosa/lila.

De är verkligen jättebra, det ända dåliga (tror jag) är att när det har fastnat hår i borsten är det ganska svårt att få bort det. 


De är verkligen värda priset!



Av Freia Vahlsten Svennas - 25 juni 2013 21:44

Idag åkte jag till stallet som vanligt. Vi gick först till cafeterian och köpte en glass, sedan gick vi till hästarnas hage och tänkte fota, men hästarna stod längst bort. Så det gick inte. Men då gick vi och fotade Åsa istället när hon red. De hoppade idag och de fick hoppa JÄTTELÅGT! 


Finns inte så mycket mer att skriva eftersom jag inte gjorde så mycket. 


Åsa och Lapras


 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Bono

 




__________________________________________________________________________________________________

Förresten, egentligen skulle jag och Vilma gå på ridläger på måndag, men våra mammor ändrade, till den sista Juli. För det var bara dagläger men vi sa att vi fick sova hos Wilma Brunnberg. Men det lyssnade de inte på... Blir så arg, för nu får vi inte gå på samma som Wilma B. Och jag längtar verkligen till ridlägret men ändå inte för när vi har gått klart så är det typ 1 vecka kvar tills skolan börjar. Dessutom är ridlägret vi skulle gå på först i 6 dagar och det vi ska gå på nu är bara i 5 dagar...!





Av Freia Vahlsten Svennas - 25 juni 2013 14:14

Hej! Snart kommer Vilma och då ska vi kolla på the ring 2. Igår kollade vi på the ring 1 och  i slutet kommer hon fram från tvn, och jag vågade inte kolla eller jag kollade lite och hela jag skakade. Och the ring 2 är mycket läskigare! 

I will die!


-Jag och Nelson får stå för bilden.

 



Av Freia Vahlsten Svennas - 25 juni 2013 12:59

Jag tycker att hoppning är lite roligare för det är mer fart då. Och det är bara roligt, kan inte riktigt förklara.

Men dressyr är också kul och det är mycket viktigare att man rider dressyr än att hoppa. Eftersom hästen blir sliten om den hoppar för mycket. Och rider man mycket dressyr blir hästen mjukare och det går bättre i hoppningen. Och vad jag har läst så håller hästen längre om man rider dressyr. 


Så är tycker jag att ett schema kan se ut. 


Måndag: dressyr

Tisdag: skritt tur på varierande underlag

Onsdag: longering/tömkörning

Torsdag: rida ut

Fredag: hoppning

Lördag: vila/promenad

Söndag: cavaletti


 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 24 juni 2013 23:37

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 24 juni 2013 23:09

En vanlig fredag. (Tar när det är skola, och när det inte är kadrilj). 


5.30-äter frukost och så går jag och lägger mig igen

7.00-går upp

8.00-skolan börjar

14.05-skolan slutar

15.00-åker till stallet (hjälper Emma)

15.30-Emma börjar rida

16.00-Emma slutar rida

17.00-börjar rida

17.45-slutar rida

18.30 ungefär-kommer hem


Det är lite olika som jag går och lägger mig,ganska sent, eftersom det är helg. 


Gör småsaker i mellan också. 

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 24 juni 2013 23:06

Dagens outfit: skriver bara det jag vet var det kommer ifrån

träns: hööks

 

Dagens humör: glad

Dagens hiss: hoppade

Dagens diss: var supermycket flugor


Av Freia Vahlsten Svennas - 24 juni 2013 22:45

Först mockade jag Dreamys box, och sedan borstade jag henne. Sedan red vi till paddocken (jag och Åsa, Vilma red Ginny en stund först). När vi kom till paddocken började jag jobba henne i form, först gick det inte, men efter ett tag gick hon i form en liten stund. Skrittade väldigt länge och det gick sådär, ibland gick hon i form och ibland inte. 

Sedan travade jag lite på volten, gick inte så  bra, hon travade som på rakt spår. Hon är lite stel i traven när hon går på volten. 


Så då travade jag på spåret, gick sådär för det låg bommar på spåret och hon skyggade för de. Så då skrittade jag ända tills bommarna var borta. Sedan travade jag igen, det gick mycket bättre. 

Sedan skulle Vilma lämna Ginny och först lät jag Dreamy beta lite och när Vilma gick så jobbade jag lite på volten. Hon var faktiskt ganska fin då. Fast hon gick bara i form en stund, hon går i form några steg sedan skakar hon på huvudet eftersom att det var så mycket flugor runt henne. Så flugorna förstörde...! Sedan kom Vilma tillbaka och först fotade hon lite, sedan fick hon rida Happy. Travade först ett  varv med henne, vilket gick väldigt bra, sedan travade jag och Vilma efter varandra. Det gick också bra. 


Sedan började vi hoppa lite, Dreamy vägrade först, och då sa jag åt Åsa att sänka till ett litet kryss och då hoppade hon. Sedan hoppade jag och Vilma efter varandra, annars hoppar inte Happy. Och det gick väldigt bra, en gång så stannade inte Happy innan. Duktigt av honom. Dreamy var också duktig. Sedan hoppade jag själv, och då låg hindret på kanske 60 cm. Gick jättebra. Sedan höjde hon till typ 70 och sedan 90 cm. Det gick riktigt bra, hon hoppar väldigt bra. Travade in på alla hinder, förutom en gång på 90 cm, då galopperade jag. (Hoppade 90 cm i både trav och galopp). Det gick mycket bättre i traven, hon är ju mer van att trava än att galoppera. 


Sedan höjde Åsa till 1 meter. Lite nervös var jag, hade bara hoppat 1 meter en gång innan. Kom i trav då också, eftersom det går mycket bättre än i galoppen. Det kändes som att hon skulle stanna men det gjorde hon inte, hon hoppade. Och jag var inte riktigt berädd, så jag flög lite (ramlade inte av, men nästan). Blev lite missförstånd, men hon var duktig. 

Vilma ville hoppa en gång till och hon ville göra det i vänstervarv, men först red jag i högervarv och när jag skulle byta varv så backade hon bara, för hon ville gå i högervarv. Då red vi hem i stället, travade lite på vägen, sedan skrittade jag såklart. När vi gick förbi en hage så ville hon hälsa och rörde sig inte ur fläcken, så jag fick lov att hoppa av och leda henne. 


Sedan borstade jag och så, sedan släppte jag ut henne i hagen. 


Fick ingen bild när hon gick i form, för hon gjorde det som sagt bara ibland, pga flugorna. Lite tveksam om jag ska lägga upp bilden när jag hoppar 1 meter och flyger lite.Men jag gör det ändå, hoppas ni inte mobbar mig nu. 


Jag och Dreamy


 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ca 60 cm

 




 

ca 90 cm



 

 

 

ca 90 cm




  

1 meter, haha igga min sits. (Var som sagt inte berädd, trodde hon skulle vägra)

 

usch vad pinsamt, men det har väl hänt de flesta, att man flyger?


Åsa och Happy

 

 

'Vilma och Happy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards