Hästar är bäst!

Alla inlägg den 2 mars 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 2 mars 2013 22:46

Är super trött så jag måste verkligen sova nu.. Men vi ses i morgon.

 

Gammal bild, visst var jag het? haha nej jag skojade bara.   

Av Freia Vahlsten Svennas - 2 mars 2013 20:28

Dem flesta tror väl typ att Roxanna eller någon är min bästa vän men nepp, det är en tjej som heter Therese. Fast hon kallas Thessan. Vi har aldrig träffats men vi blev bästisar via facebook.


Det började med att jag gick in på en sida som heter "alla vi som älskar hästar jätte mycket" och då hade de frågat "vad ska ni göra i sommar då". Då hade hhon skrivit att hon inte kunde rida på länge för att hon hade brutit något, jag tror det var antingen benet eller armen. Då kommenterade jag "stackars dig som inte kan rida på länge". Och så skickade jag ett meddelande men kommer dock inte ihåg vad jag skrev. Och kan inte kolla för min gamla facebook som jag skrev det på blev hackad. Då skickade hon en vänförfråga till mig och jag accepterade den, accepterar nästan alla vänförfrågningar. Och då började vi chatta väldigt mycket. Och en gång chattade vi i 3-4 timmar i streck. Då frågade hon om jag hade sett filmen Spirit. Och det hade jag inte men hon hade lagt upp massa filmer på hennes facebook sida. Så jag kollade på dem och jag tyckte de var jätte bra. Och sedan skrev hon átt jag var en av hennes bästa vänner och då skrev jag att hon var min bästa vän. Och så har vi chattat och så. Skulle egentligen komma till henne för 2 år sen men det blev inget av, så vi har bestämt att jag ska åka ner till henne på sommarlovet. Jag ska vara där i en vecka och då ska jag få testa rida hennes ponny,Lillan. Den är jätte duktig på att hoppa. Men det roligaste kommer vara att träffa henne. Vi har även pratat med varandra i telefon. Har hennes nummer också och en gång skickade hon en jätte fin dikt till mig.

Så här stod det:

Detta är en dikt som jag själv har skrivit.

Du är min bästa vän och utan dig vem är jag då? I hela världen finns bara du för mig. Vi har samma humor men inte samma intresse men vi passar ändån. Utan dig är som en saknad del i ett pussel. Utan dig skulle jag aldrig kunna vara lycklig i världen. Ja det är bara du. Det är du som fyller mina tankar. Det är du som får mig att skratta. Fast vi kan bråka kan vi ändå bli sams på en gång. Och när vi blir stora skulle jag vända mig mot dig och berätta allt. Och jag hoppas att du stöttar mig i allt för det är bara, BARA du som finns i mitt hjärta. Jag kommer att trösta dig när du är ledsen, och jag hoppar att du gör detsamma. Om du skriker eller kallar på mig springer jag till dig snabb som vinden. För det är du BARA du som är min bästa vän i världen.

Vi har ju båda hästar som intresse men hon gillar fotboll också.

Jag har världens bästa vän!   


-Den här gjorde jag idag när jag var ute.

 

ps

Av Freia Vahlsten Svennas - 2 mars 2013 20:06

I inlägget 20 dagars dag 11 skrev jag inte så mycket för jag ville inte att inägget skulle bli så längt då men jag kan skriva ett långt inlägg om dem alla någon annan gång.


 

Kolan och Rolle.

Av Freia Vahlsten Svennas - 2 mars 2013 19:45

Hur många djur har du haft?



Jag har haft 8 hamstrar, 7 kaniner, 4 marsvin och 2 katter.


Först köpte vi en hamster som hette Ture, han var jätte snäll. Men tyvärr så  är han död för dagen innan mormors begravning var Olle (en hund) hemma hos mig. Och Olle kunde öppna dörren in till Ture och ingen märke och sedan när Robin gick in i hans rum (Ture stod i hans rum) så log buren på golvet och Ture var inte där så vi letade efter honom och sedan hittade vi honom på golvet, han hade bryten rygg och ena ögat höll på att ploppa ur, och han hade munnen öppen som att han tänkte bita Olle. Så det är verkligen jätte synd att han dog och han fick ju en hemsk död... Ture var förresten en dvärghamster.

Men så här ser han ut:

 

 


Vi köpte Pärla på samma dag som vi köpte Turefast vi köpte henne några timmar efter. Pärla var en guldhamster. Pärla hade typ parat sig med sin bror innan vi köpte henne (ingen visste såklart om det). Men när jag skulle städa buren log det 5 hamsterungar i hennes hus. Och hon var ju väldigt ung när hon fick dem, bara 2 månader. När ungarna hade blivit så stora att de fick flytta ifrån henne så började hon tappa päls och så blev hon väldigt mager. Så vi tog henne till veterinären och de fick lov att avliva henne... Tyvärr så har jag ingen bild på henne, men hon var brun,svart och vit och såg ungefär ut som Bruno.



Bruno föddes ju hemma hos oss och Pärla är hans mamma. Han dog tyvärr den 25 december 2012, pågrund av att han var gammal... Han log utanför sitt hus.

 


Norpan föddes också hemma hos mig. Han lever fortfarande och han har blivit mer än 2 månader äldre än vad Bruno blev. Så vi får hoppas att han kommer leva länge.

 


Lovisa föddes också hemma hos oss. Hon såldes till Robins kompis så vi fick låna henne när dem reste och så. Men hon dog tyvärr när hon var ungefär 1 och ett halvt år, honor brukar ofta bli 1 och ett halvt och hanar 2 och ett halvt.

 


Roffe eller vad den heter, såldes till någon som heter typ Kalle, det var en tjej men dem som köpte henne hade redan bestämt att den skulle heta Roffe även om det var en tjej. Hon dog innan jul.

  

Roffe och Bruno.

 

En väldigt dålig bild men det var den enda som fanns när hon var stor.



Sedan hittade vi inte en köpare till den sista hamsterungen ville behålla den men jag fick inte, vi hade ju Norpan,Bruno,Pärla och Ture då. Så vi fick lämna den till en djuraffär. De som jobbade i djuraffären sa att hon blev såld direkt för hon att hon var så söt och så var hon ju jätte tam. (de flesta hamstrar som man köper i en djuraffären är inte så värst tama).

 

Inte så bar bild men bättre en inget alls.



Bobbo köpte vi efter att Ture dött. Han lever fortfarande. Och han är en dvärghamster.

 


Vitnos är ett marsvin på 6 år. Han lever fortfarande.

 


Kolan var Vitnos bror. Han lever inte för han blev sjuk och behövde avlivas. Han fick urinsten.

 


Pelle köpte vi eftersom att Kolan dog. Han är 2 år och lever fortfarande.

 



Jag följde med Vilma till arken zoo en gång och då kollade vi på djuren och jag blev helt såld på Cookie, jag tyckte han var så himla söt och speciell. Och då köpte vi honom. Han  är snart 1 år. Han fyller år nu i mars. Och han lever ju fortfarande.

 


Lakris köpte vi när jag var 6 år och han var mitt första djur. Så han var väldigt speciell. Han dog förra sommaren pågrund av en räv.. Han blev ca 5 år om jag minns rätt.

 


Sockervadd köpte vi som sälskap till Lakris. Han var blanding av lejonhuvad och dvärgvädur. Han blev 2-3 månader. Och han dog av en räv och Lakris hade tur att han klarade sig då.

 

en väldigt dålig bild men det är den enda bilden jag har på honom.



Choklad köpte vi eftersom att Sockervadd dog och han och Lakris blev bästa vänner. Han dog samtidigt som Lakris och han blev ca 6 år tror jag. Han har en stamtavla men den är hemma hos Åsa.

 


Mini Hoppe är en dvärgvädur och han föddes hos Vilma. Han lever och är ungefär ett halv år.

 


Valter föddes i samma kull som Mini Hoppe så de är tvilingar. Han lever också just nu.

 


Signe föddes också i samma kull som Valter och Mini Hoppe, jag hade bara henne ett litet tag för sedan fick hon lov att flytta hem till Vilma igen, så att inte hon och Vilmas kanin Dagmar skulle få vara ensamma när hanarna kastrerades. Det var inte jag som bestämde det där med Signe och en sak jag undrar över är att: varför fick inte jag ta Dagmar då. Men Vilma sa att dem ville behålla Dagmar och jag ville ju behålla Signe, satt det var ju rätt så orättvist. Men Signe lever i alla fall just nu.

 


Vi fick Ulf i stället för Signe, han föddes i kullen efter Signe och dem. Han lever just nu.

 


Tiger köpte vi för ett tag sedan, hon lever och är några månader, ungefär ett halv år kanske.

 


Leopard köpte vi samtidigt som Tiger. Hon lever och är lika gammal som Tiger.

 


Det är de djur jag har/ haft.


Av Freia Vahlsten Svennas - 2 mars 2013 17:44

Dagens outfit:

Tröja: HM

Byxor: intersport

 

Dagens frisyr: utsläppt

Dagens smink: inget

Dagens humör: ledsen och uttråkad

Dagens hiss: vet ej

Dagens diss: har inte åkt till någon häst

Dagens body butter: ingen

Dagens skal:

 


translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards