Hästar är bäst!

Alla inlägg den 8 mars 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 8 mars 2013 23:57

Att idag kollade vi på lilla aktuelt skola och då sa de att de har hittat spår av BAJS i Kinas choklad. Äckligt va? Så har du ätit choklad i Kina eller choklad från Kina, så har du ätit bajs. Intressant fakta. 


Kommer kinapuffar från kina, om de gör det, så har jag ätit bajs. Om ens kinapuffar räknas som choklad.


Av Freia Vahlsten Svennas - 8 mars 2013 23:47

Dagens outift:

 

Dagens frisyr: utsläppt i skolan,uppsatt i stallet

Dagens smink: inget

dagens humör: glad

Dagens hiss: var i stalet och fick rida Vallmo och Magic

dagens diss: ont i ryggen och en annan sak   

Dagens body butter: ingen


Dagens skal:

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 8 mars 2013 23:45

Vad vill du jobba med när du blir stor?

 


Jag vill ha en egen ridskola. 



 



Av Freia Vahlsten Svennas - 8 mars 2013 23:43

Dagens outift:

Schabrak: ingen aning, det är åkerbys schabrak

Ländtäcke: hööks

 

Dagens humör:glad

Dagens hiss: kadrilj

Dagens diss: vet ej

Dagens andra sötnos: Vallmo

Vallmo

Av Freia Vahlsten Svennas - 8 mars 2013 23:41

Dagens outfit:

Schabrak: hööks

Ländtäcke: hööks (på bilden hade jag inte ländtäcket men jag hade det till och från ridhuset)

 

Dagens humör: pigg och glad

Dagens hiss: fick massa godis

Dagens diss: vet ej

Dagens sötnos: Magic


 


Av Freia Vahlsten Svennas - 8 mars 2013 22:45

Idag gick jag ju till skolan, som vanligt och det var rätt så kul idag. Men i alla fall på musiken spelade vi klaviatur, kunde det i slutet och man fick stanna kvar ett tag och visa, och när jag visade fick jag godkännt!    


Men jag fick det rätt stressigt när jag kom hem eftersom att jag skulle till stallet, klockan 3 och när jag kom hem var klockan halv 3. Men Emma fick i alla fall Sickla. Det gick jätte bra, och Sickla har väldigt mjuk trav och då travade vi jätte snabbt med henne. 


Innan Emma red så kollade jag och Vilma vilka hästar vi skulle få. Vilma fick Loulou och jag höll nästan på att dö när jag såg vilken jag fick, jag fick Magic!!!    Shit vad glad jag blev alltså. Ville bara skrika och hoppa men det kunde jag ju inte göra i stallet så jag sprang ut till baksidan av ridhuset och påvägen dit ramlade jag för att det var så halt och jag sprang som en dåre. Sedan gick jag in i en utebox och skrek och hoppade. Sedan sa jag typ "Magic" hela tiden. Först började vi skritta, och shit vad bra han är att rida. När vi hade skrittat i typ 5 minuter började vi trava en bit och han lyssnade direkt på skänkeln. Sedan började vi galoppera och hans galopp alltså, love love love. Den är så mjuk. Sedan gick vi över till skritt och gjorde framdels vändning från skritt. Och då skulle hästarna skritta myrsteg. Det var lite svårt ,Magic ville inte riktigt gå så sakta. Men sista gången gick det bra, då skrittade han sakta. Sedan gick vi in på c-volten. Travade och skritade och så ställde vi de både till höger och vänster. Det gick väldigt bra, men Magic är väldigt lätt att ställa så ibland blir det för mycket och då måste jag säga till med andra tygeln. Sedan gick vi ut på spåret igen och la upp stigbyglarna. Det var väldigt lätt att sitta ner eftersom att han har så mjuk trav och galopp. Han lyssnar direkt med skänkeln. Vi skulle även ställa de i varje hörn och när vi ställde de  mot väggen kollade jag så att jag kunde se hans öga och näsvingen. Och då tänkte han börja galoppera (när jag travade) för som ni kanske visste så kan man kolla mot väggen så börjar de oftast galoppera. I slutet när vi travade av började han galoppera, han var verkligen galoppsugen idag! Men jag var i alla fall jätte glad att jag fick rida Magic, det var super länge sen. Han var precis lika duktig som jag minns att han var. Älsklings ponnyn. 

I stallet fick han massa godis och jag borstade och så. 


Sedan stannade vi i stallet och köpte ett äpple åt Magic och Loulou och lite saker till oss också. Vi köpte för min lön, för lön för att leda Emma. 

Sedan såg vi att jag skulle rida Vallmo på happy haur alltså kadriljen och Vilma skulle rida Loulou då också. Först  var jag super nervös för typ alla säger att hon är super seg, men när jag red  henne var hon pigg som en lärka. Först skrittade vi lite fritt och sedan började vi med självaste kadriljen, jag red bredvid Vilma. Först skrittade vi ett tag till när vi red kadriljen sedan började vi trava. Alltså hon var super lätt att få fram i trav. Och hennes trav var jätte mjuk så jag satt ner typ hela tiden. Och på köpet hade hon en super skön sadel.   När vi hade travat rätt länge, galopperade vi 2  gånger, först gick det jätte bra och hon galopperade jätte fint men sedan började hon trava och blev svår att få fram. Andra gången var hon fin hela tiden. I slutet skulle alla gå bredvid varandra, Vallmo gick bredvid Loulou och Karuso, Karuso är rätt så tjurig av sig. Och det var bra att ingen häst fick för sig att sparkas. För man stod riktigt nära varandra. 

Men Vallmo var också jätte duktig. En häst jag gärna vill rida fler gånger. 



Filmade när jag red Magic men filmen kommer på fredag men här är lite bilder när jag red honom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Här är en bild på mig och Vallmo:

 

En till bild på Vallmo:

Vallmo





Sickla:

Sickla




Av Freia Vahlsten Svennas - 8 mars 2013 14:27

Först ska jag åka till stallet klockan 15.00 så alltså om en halvtimme. Och då ska jag leda Emma, sedan rider vi ju vanlig lektion. Och efter det är det kadrilj. Och vi brukar åka hem ungefär klockan 21.00 Så alltså ungefär 6 timmar ska jag vara i stallet idag   

 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards