Hästar är bäst!

Alla inlägg den 22 mars 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 22 mars 2013 22:50

Bilder från när jag var liten.

 


Har inte så många bilder på denna dator, men det finns lite på facebook.




 

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 22 mars 2013 22:47

Dagens outfit:

Schabrak: hööks

Sadel: ingen aning

+ett brunt ridtäcke till och från ridhuset, kommer från hööks.

 

Dagens humör: pigg och glad

Dagens hiss: hoppning

Dagens diss: vi hoppade så lågt 

Dagens sötnos: Magic

 

Av Freia Vahlsten Svennas - 22 mars 2013 22:30

Först red Emma och hon fick Totte.


  


Nu till våran ridning. Vi hade Emma idag för Myran är fortfarande bortrest. Jag hade Magic igen. Och vi hade hoppning.

Först skrittade vi på långa tyglar och när vi kortade tyglarna övade jag på att få Magic i form. Har kommit på hur man gör.    Det gick sådär, ibland gick han i form och ibland inte, men det är kanske lite  såvrt att öva på en hopplektion. Men jag övade bara när vi skrittade och travade fram. 

Magic skrittar ganska segt, till och med lilla Ester är snabbare och hamnar i rumpan på honom. 

Innan vi hoppade travade vi över bommar, det gick super bra och han klev fint över bommarna, eller jag såg ju inte men han kändes fin. 

Sedan började vi hoppa, först skulle 4 styckna hoppa samtidigt medans de andra 4 skulle skritta på en liten volt. Jag började med volten och där fick jag honom i form nästan hela tiden. Tummen upp   

Sedan var det våran tur att hoppa och jag blev skit missnöjd över höjden, typ 30 cm, serriöst, typ alla ridlärare som vi har är snåla med höjden, fast Myran är i alla fall inte lika snål.

Men först skulle vi trava in på ett kryss och Magic ville galoppera in så jag fick verkligen hålla in honom. Han hoppade jätte fint över. 

Sedan var det ett hinder en bit efter och sedan skulle man galoppera mot en bom och göra en volt precis efter bommen och sedan över bommen igen. Magic saktade av till trav ibland. Vi hoppade det där 2 gånger var, sedan skulle alla ut på spåret och hoppa 2 hinder. Magic travade väldigt snabbt så då hamnade vi nästan i Esters rumpa, så jag fick försöka få en sån bra och fin väg som möjligt och en gång ville han inte riktigt svänga just då men sedan svängde han och hamnade vi lite fel på hindret men ja han hoppade ändå och det gick bra eftersom att han är så extremt duktig på att hoppa. 

Och en gång när han skulle hoppa krysset i galopp hoppade han av för sent och efter hindret gjorde han ett LITET bocksprång kände knappt att han bockade. 



Men efter Emmas ridning, så skulle Lena hjälpa oss med att anmäla oss till blåbärshoppning, så nu är vi med och jag ska tävla Magic!!   Och Vilma ska tävla Loulou. Vi både ska hoppa 50 cm. Jag skulle velat hoppa 70 men den höjden fanns inte att välja och 50 var det högsta. Men 50 blir bra. Tävlingen är den 7 april.


Och på musiken fick jag godkänt i gitarr med teenager in love. Så det har varit en både bra och dålig dag, mest dålig.   Vitnos, du kommer alltid finnas i mitt hjärta.

ps. Filmen kommer på söndag. Men här är lite bilder.

           

 


Av Freia Vahlsten Svennas - 22 mars 2013 20:47

Nu tänker jag berätta varför jag inte ville rida, men jag gjorde det ändå, för jag behövde göra det.


Men i alla fall, när jag kom hem från skolan sa Robin att jag skulle gå in till marsvinen och då smog jag fram för jag visste nästan att det skulle vara något med Vitnos. Och när jag kollade var han inte där. 

Så jag fråga "Var är Vitnos".

Och då sa han "I garaget".

Och då förstod jag att han var död. Han hade varit hos veterinären ungefär vid 14.00, när vi slutade. 


De sa att det var fel på kindtänderna, och att han inte hade druckit tillräckligt mycket. (Han har druckit). Och så var han så gammal så de sa att det inte gick, och då avlivades han. 


Robin följde med till veterinären för han slutade ungefär 13.00 Och när Vitnos fick sprutan sa han att Vitnos pep en gång innan han somnade in. Är nästan glad att jag inte kunde följa med. 


Det är verkligen jätte tråkigt att han är borta och jag har inte riktigt fattat att han är borta. Men jag blev super ledsen när jag fick höra det och gick ut till garaget och klappade honom. Han var fortfarande varm och han hade munnen öppen. Men som jag sa igår, jag har ALDRIG träffat ett snällare marsvin.


För en stund sedan gick jag ut igen och då höll jag i honom och då såg jag att han hade blod under munnen...


Men jag ville inte rida för jag trodde att jag knappt skulle kunna konsentrera mig och så var jag ju ledsen, eller jag ÄR ledsen.


Men jag är glad att Vitnos slipper lida och att han kommer få träffa Kolan och Rolle, hans bästa vänner. 


You were my best friend.

You were always there for me.

I love you.

 

 


 

           

          

     

Av Freia Vahlsten Svennas - 22 mars 2013 14:58

berättar efter ridningen varför jag egentligen inte vill rida.


Av Freia Vahlsten Svennas - 22 mars 2013 07:36

Idag har vi musik sista timmen  Vi håller på att spela gitarr och det går inte så värst bra för mig, eller de 3 första ackorden går bra men det sista kan jag inte..


Men efter skolan ska jag till stallet, först hjälpa Emma och sedan rida och vi har hoppning.   Men har vi Kajsa blir jag f*n sur.



 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards