Hästar är bäst!

Alla inlägg den 17 mars 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 17 mars 2013 22:10

Den här helgen har varit skit tråkig, inte vart oss någon häst på hela helgen, och då räknar jag såklart inte med fredagen. Men jag får hoppas att nästa helg blir roligare. 


Om man bara hade en häst man kunde vara hos varje dag.

 


Men i morgon är det skola igen.

Men som tur slutar vi tidigt.


Ha en bra dag så ses vi imorgon.


Ska göra ett tidinställt inlägg så att det blir någt inlägg på morgonen.


 

Av Freia Vahlsten Svennas - 17 mars 2013 21:09

Måndag: vet ej


Tisdag: stallet, åkerby


Onsdag: vet ej


Torsdag: antagligen åkerby

 

Fredag: rida


Lördag: Vara med Wilma Brunnberg tror jag


Söndag: Kanske rida Happy och Dreamy

 

 


Och såklart skola måndag-fredag.... Om jag inte är sjuk någon dag förstås, men det tror jag inte.



-Caramia får stå för bilden.

 



Av Freia Vahlsten Svennas - 17 mars 2013 21:00

Först köpte jag Lakris. Han var jätte kelig och mysig. 

Och sedan köpte vi Sockervadd som sälskap till Lakris. Sockervadd var också jätte kelig. 

När man kom in till de så sparng han direkt fram till mig och ville gosa. 

Men en dag sov jag över hos mormor och morfar och på morgonen sa Johan att Sockervadd  var död. 

När han skulle ta in de på kvällen bestämde han att de skulle få vara ute ett tag till.

Och då hade det kommit en räv. Och jag tror att den hade gjort såhär:

Den hoppade upp på taket till buren(kaninerna hade en utebur och en hage) och väntade tills någon kanin hoppade ut. Och då hoppade Sockervadd ut och då hoppade räven på honom. Det är i alla fall så JAG tror att det var. Och så såg jag att Lakris hade förlorat päls på rumpan. Och efter att räven hade varit där blev Lakris väldigt rädd av sig. 

Sockervadd blev ungefär 3 månader. 

 

Eftersom att Sockervadd hade dött så köpte vi en till kanin som sälskap till Lakris och föratt han skulle bli gladare för han satt bara i buren och såg ledsen ut. Och då köpte vi Choklad. Choklad hade blivit biten i örat av en annan kanin, så han hade ett litet hack. Men han var jätte snäll och kunde ligga upp och ner när man höll i honom. 

Först bråkade han och Lakris men sedan blev de bästa vänner. 

 

Vilma hade en kanin som hette Rolle men hon kunde inte ha honom kvar och då fick jag ha honom. Han och Lakris blev väldigt bra vänner men han och Choklad blev inte direkt vänner. Choklad ville bara bestämma över Rolle och då blev Rolle lite sur. Så han hoppade på Choklad och de började bråka. Rolle bet Choklad i nosen och i pungkulorna. Så vi fick ta honom till veterinären (Choklad alltså) och de sa att vi behövde kastrera honom. Och då blev han då kastrerad. Och Vilma behövde ta tillbaka Rolle. 

 

Sedan sommaren 2011 så sov jag över hos Vilmas mormor på bryggholmen. Och när jag kom hem var kaninerna borta. Och en räv eller något hade grävt sig in i till hagen. Och ätit upp de.

Jag blev verkligen jätte ledsen och Lakris var väldigt speciell för mig eftersom att han var mitt första djur. Lakris blev 6 år tror jag och Choklad  blev 7 år.

 

Medans jag hade kaninerna hade jag också 2 marsvin, Vitnos och Kolan. Vitnos var lite oräddare än Kolan. Men de både var jätte snälla. Eller jag Vitnos är det fortfarande. Kolan var väldigt mysig för när man höll i honom la han sig vid halsen och somnade. 

Men år 2010 i oktober. Så blev Kolan väldigt mager och pep väldigt mycket. Då tog vi honom såklart till veterinären, fast jag var inte med, jag var i skolan. När jag kom hem fick jag veta att Kolan var död. Han hade haft urinsten och gick inte att rädda. Kolan blev ca 4 år och Vitnos lever än i dag och är 6 år. 

 

Sedan behövde vi köpa ett till marsvin som sälskap till Vitnos. Vi köpte Pelle. 

Pelle lever fortfarande och är lite mer en 2 år. 

Marsvinen blev vänner direkt och de är fortfarande bästa vänner. 

 

Innan Kolan gick bort hade vi också köpt 2 hamstrar, eller det var väldigt långt innan.

Vi köpte först Ture en söt liten dvärghamster. Han var vit och han päls var jätte len. 

Han var hur snäll som helst och väldigt tam. 

Men innan mormors begravning så var Olle hemma hos mig. En stor hund. 

Olle är vldigt intresserad av djur, han vill leka med de. Och han öppnade dörren in till Ture och välte ner buren. Och när vi märkte det så letade vi efter honom och då hittade vi honom på golvet. Han var jätte blodig och ryggen var bryten och så. Ture blev typ ett halvår.

 

På samma dag som vi köpte Ture, köpte vi Pärla. Pärla var en guldhamster. Hon var väldigt bitig och så. Men en dag när jag skulle städa buren låg det 5 ungar där. 3 honor och 2 hanar. Så då förstod jag varför hon var bitig, det var föratt hon hade ungar i magen. När ungarna hade blivit så stora att de kunde klara sig själva, så började Pärla tappa päls och så blev hon väldigt mager. Så då tog vi henne till veterinären och då behövde hon avlivas. 

 

En av ungarna var Bruno. Han var super snäll. Tam och han hade aldrig bitit mig. 

Men den 25 december år 2012 dog han. Han somnade in. Han låg utanför sitt hus. Han blev ungefär 2 och ett halvt år.

 

Norpan var också en av ungarna. Han lever en idag. Fast han börjar se väldigt gammal ut. Han är super snäll och precis som Bruno har han aldrig bitit mig. Han har snart blivit 3 månader äldre en Bruno. 

 

Lovisa var också en av ungarna. Men hon såldes. Hon var också jätte snäll. Hon blev ungefär 1 och ett halvt år.

 

Roffe såldes också. De som köpte henne hade bestämt att den skulle heta Roffe även om det blev en tjej eller kille. Roffe dog lite innan jul.

 

Sedan den sista ungen fick vi lov att ge till en djuraffär, men de som jobbade där sa att hon blev såld direkt för de som köpte henne tyckte att hon var så söt och så var hon tam också.

 

En dag följde jag med Vilma till arken zoo. Och då gick jag och kollade på djuren. Och då blev jag förälskad i ett marsvin och ville verkligen köpa honom. Och då berättade jag om honom för Åsa och då åkte hon och köpte honom. Gissa om jag blev glad? Han fick namnet, Cookie. Cookie är lite rädd av sig och i början bet han en ibland. Men det gör han inte längre och han har blivit lite oräddare. Men han är jätte snäll. Han har fyllt eller ska snart fylla 1 år. För han föddes någon gång i mars. 

 

I somras fick Vilma kaninungar och då hade vi bestämt att jag skulle få 2. Och jag fick Valter och Mini Hoppe. 

De båda är jätte snälla. Men Valter var lite rädd av sig han är fortfarande rädd av sig men inte lika mycket. Och han är väldigt nyfiken och klättrar och nosar på mig när jag lägger mig på golvet. Mini Hoppe var jätte tam. Sedan fanns det en kaninunge kvar, Signe. Och då fick jag henne. Hon var också lite rädd av sig eller kanske mer vild. Men hon var snäll. Sedan tog Vilma tillbaka henne. Det var innan hanarna skulle kastreras. Och hon tog tillbaka Signe så att varken Signe eller hennes kanin Dagmar skulle få vara själva. Men jag undrade över varför inte jag fick ta Dagmar, varför just Vilma fick Signe. Men nu är det skitsamma. Men jag fick Ulf i stället han kom i kullen efter Signe och de. 

 

Först var det Mini Hoppe och Valter som var lite elaka mot Ulf. Men när de 2 kastrerades blev de jätte bra vänner. Men sedan började Ulf bli jobbig och började "rida på de". Och sedan började både Ulf och Valter att vara elaka mot Mini Hoppe. Och en gång bet någon av de Mini Hoppe så att han pep. Och då tog vi in honom. Ulf kunde vara lite dum mot Valter. Sedan kastrerade vi Ulf och nu har han blivit snällare. Mini Hoppe och Valter är mer en ett halv år och Ulf är ungefär ett halvår. 

 

Kommer inte ihåg när men kanske i oktober 2012 så köpte vi 2 katter. Tiger och Leopard de är 2 honor. Men Tiger heter Tiger föratt hon har ränder i pälsen. Och Leopard fick namnet Leopard föratt hon har prickar i pälsen. Leopard är nästan lite för tam för när man sitter vid datorn ska hon alltid vara med och det är lite jobbigt. Men Tiger är lite mer lagom tam. 

Leopard ligger nästan alltid i ens knä medans Tiger alltid vill ligga bredvid. 

 

Men här kommer bilder på alla djur som jag har och haft.

 

 

 

 

Lakris





 

Choklad




 

Lakris





 

Choklad




  Sockervadd




 

Rolle



 

Leopard




 

Tiger




 

Ulf




   Signe




 

Valter



 

MIni Hoppe




 

Cookie




 

Pelle




Kolan




 

Vitnos




 

Bobbo




 

hamstern som såldes till djuraffären.




 

Roffe




 

Lovisa



 

Norpan




 

Bruno





'  Ture




Pärla har jag ingen bild på.




Av Freia Vahlsten Svennas - 17 mars 2013 19:55

något som betyder mycket.

 

 


Mina djur. 



Mina favorit hästar.



 




 


Av Freia Vahlsten Svennas - 17 mars 2013 16:42

Fråga: Vad tycker du om att det är hästkött i typ allt?


Svar: Jag tycker att det är jätte dåligt. Och det är jobbigt att de säger att det är nötkött när det är hästkött.


För jag vågar knappt äta något kött alls. För jag vill verkligen inte äta hästkött, kalla mig fånig, jag bryr mig inte. Det skulle kännas fel att äta hästkött. Och i skolan äter jag inte kött alls ifall det skulle vara hästkött, så i skolan äter jag bara morötter. 


Och jag har hört talas om att vissa skäl massa hästar och skickar de till slakt. Det är FEL. 



translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards