Hästar är bäst!

Alla inlägg den 2 maj 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 2 maj 2013 20:00

Det här inlägget kanske inte blir så bra för jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, men nu kör vi.


Det finns två ridhus, det gamla byggdes 1984, har en 80 x 21 meter med en läktarkapacitet på 600 personer. Fast när vi rider där brukar vi dela ridhuset på mitten.

Det nya ridhuset byggdes 1997, har en 24 x 60 meter manege och har en läktarkapacitet på 100 personer.

Jag tycker det är lättare att rida i nya ridhuset eftersom att det är större yta, fast om man rider på hela gamla så är det förståss lättare där. Men det är väldigt sällan man rider över hela gamla.


Det finns även uteridbanor.

En paddock på 50 x 70 meter.

Och en ridbana på 30 x 40 meter och så finns det en liten terrängbana bredvid med några hinder.

Men våran grupp har aldrig fått hoppa något terräng hinder.


Det finns 3 stall, ett stort  och två små. 

I dem får det plats 65 hästar tillsammans. Och så finns det 7 uteboxar. Så man kan ha 72 hästar på åkerby. 

Jag trivs väldigt bra i det stora stallet, är mest i det stallet eftersom att alla ridskolehästar utom 2 står där. 

Det är stort men ändå mysigt.

Det finns både spiltor och boxar.

Bredvid stora stalet finns en foderkammare, grepar och några sopkvastar. 

Utanför föderkammaren finns det skottkärror och en gödselstack.

I stora stallet finns det 2 sadelkammare, ett till ridskolehästarna och ett åt privathästarna. I de två små stallen finns det också en liten sadelkammare. Bredvid 4 uteboxar finns det en hö och halm kammare. Där finns privathästarnas h och ridskolans halm och spån, sedan finns det blandannat torv och sånt i foderkammaren fast dem är inlåsta. Och i hö och halm kammaren finns det skåp till hyrryttarna. 


Och bakom gamla ridhuset finns dem 3 uteboxarna. 

Ridskolehästarna har väldigt stora hagar och jag tycker att dem har väldigt lyxiga hagar. 

Privat hästarna har sina hagar på andra sidan vägen, vissa hagar är ganska små men det finns lite större hagar också, bredvid paddocken finns det också 2 hagar till privat hästarna. 

Det finns även några sjukhagar bakom gamla ridhuset. 


Man kan bli hyrryttare på åkerby. Jag har aldrig varit hyrryttare så jag kan inte berätta så bra.

Men man betalar självklart och så får man ta hand om hästen och rida den några dagar i veckan. 

Och var 5-6 vecka har man stalltjänst. 

Man har förtur på sommarhäst/vinterhäst och tävlingar och så.


Vet inte riktigt hur många hästar det finns, kanske 30-35. 

Men alla hästar är jättesnälla. 


Det var lite om åkerby hoppas att jag har fått med det viktigaste. 


Vy över stora stallet

Gamla ridhuset

Nya ridhuset



Av Freia Vahlsten Svennas - 2 maj 2013 16:58

innan jag dör ska jag.

 

 

 

  • Inna jag dör ska jag ha överlevt cancer, jag vill INTE ha cancer men närjag dör ska cancer inte vara orsaken.

  • Ha haft en egen häst.

Finns nog mycket saker men jag kommer inte på något nu.



 


Av Freia Vahlsten Svennas - 2 maj 2013 15:52

Idag på näst sista lektionen så visade jag och Vilma våran fuilm "två tjejer som bråkar" och först var man jätte nervös och så. Ifall dem skulle tycka att den var dålig eller retas. 


Men alla tyckte att den var jättebra och rolig. 

Vilma och jag ska göra en del 2 också och det kommer vara lite skräck i. :)


Nu måste jag öva lite på ett föredrag eller vad det heter som man ska berätta för hela klassen, jag skriver om hästar och ridning. 


När jag har övat lite hade jag tänkt att skriva inlägget "hur allt är på åkerby". Det är ett önskeinlägg.


Men vi ses. 

 

bästa Ina

Av Freia Vahlsten Svennas - 2 maj 2013 07:28

Skola.


 

samma outfit som igår.

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards