Hästar är bäst!

Alla inlägg den 5 maj 2013

Av Freia Vahlsten Svennas - 5 maj 2013 21:19

När jag fick kommentaren så visste jag inte riktigt vad det var men jag hade hört talas om det och visste att det handlade om hästar.


Jag gick in på google och sökte på rollkur och då kom jag på att det var rollkur och inte graman vi pratade om på ridlägret eller jag vi pratade också om gramaner. Men det var rollkurer som var så dåliga.


Rollkurer är ju skadligt för hästen, men ändå är det tillåtet. Det är helt sjukt och att man vill rida med rollkur.

Vad jag har förstått så är rollkur ett bett som gör att hästen går i form så mycket att den kan bita sig i bringan. Vilket inte är så skönt i ryggen. Testa "gå i form" sådär mycket som hästarna som har rollkurer, det gör väldigt ont i ryggen.


Det är mest dressyrryttare på vm-nivå som rider med rollkur, vad jag har hört.

Då är det ju inte ryttaren som gör så att hästen går i form, dessutom är det inte världens snyggaste när hästen går sådär mycket i form.

Det är snyggare när hästen går lagom mycket i form.


Nu bryr jag mig inte riktigt om vad som är snyggast utan det är synd om hästen som får gå sådär.

Jag läste att det tar ett par år innan hästen verkligen känner smärta. Jag tror att det gör ont redan första gången, alltså inte att den får någon smärta bara att det gör lite ont.


Det är även några som verkar tycka att rollkur är helt okej (alltså nu pratar jag inte om dem som rider med rollkur). Och dem typ försvarar ryttarna som rider med rollkur och säger att man bara stretchar i  några minuter. BULLSHIT. Det var en tjej som hade sett en video som var 10 minuter lång när man red med rollkur.



Okej alla tycker inte likadant. Men jag tycker att rollkur ska förbjudas för det är djurplågeri.


Kolla liksom:

 


Kanske inte blev det bästa inlägget för jag är ingen expert på rollkur. Alla dem har sakerna har jag hört eller läst.


Av Freia Vahlsten Svennas - 5 maj 2013 20:32

Hej.


Har övat lite på föredraget, det går rätt bra. Bara att jag säger "ähh" rätt mycket. Jag filmade för att se hur det gick och så. Man skulle prata i ca 3-5 minuter och mitt var i ca 6 minuter.


Men jag ska nog börja på åsiksinlägget, om jag tycker att det blir något vettigt av det, annars ska jag nog skriva det någon annan dag.


  

Av Freia Vahlsten Svennas - 5 maj 2013 17:00

Först hälsade jag och Vilma på Teddy och borstade och så. Han fäller väldigt mycket just nu. 

Sedan skulle man gå en tipspromenad och det var frågor om honom. Vissa frågorn var svåra och vissa var jätte lätta. 

Har glömt säga detta till er, men Teddy heter egentligen Teddy Lou. Haha. Det var 13 frågor. 


Barnen kunde vinna en påse med godis och ett armband och det var den som hade mest rätt. Jag fick 10/13 och vann! Så jag fick påsen. 


Sedan tog vi ut Teddy och då fick han sina presenter, han blev nog gladast av hästgodiset. 

Och så fick han självklart några godisbitar och Happy och Dreamy fick också. 


Sedan putsade jag och Vilma Teddys träns och så.


Förlåt för att det här inlägget inte blev så långt men det finns inte så mycket att skriva. 

Har förresten fått ett tips om åsiktsinlägg, och det ska jag skriva om ikväll om jag hinner. För jag måste öva på mitt föredrag som man ska läsa upp för hela klassen och det ska jag göra antingen i morgon eller på tisdag. Pinsamt. Jaghar skrivit om hästar som jag har sagt ett antal gånger. 

Och så ska vi lämna in majblommepåsarna och då måste man fixa lite med det. Så ja, jag får se om jag hinner. Hoppas.


 

 

 

 

Teddy och Veronika (hans ägare).


 



Av Freia Vahlsten Svennas - 5 maj 2013 09:46

Idag hade jag täkt skriva ett åsiktsinlägg, men jag vet inte vad jag ska skriva ett åsiktsinlägg om. Så kom gärna med förslag. 


Tycker det är väldigt kul att skriva åsiktsinlägg för då får man liksom skriva ut det man tycker och tänker och andra läser. Tycker även att det är kul att läsa åsiktsinlägg. 


 

translate the blog

presentation


Hej och välkomna till min blogg. Den handlar mest om mitt stora intresse, hästar. Rider på ridskola och på min medryttarhäst Dreamy. Hon är ett varmblod. Henne kommer ni nog få läsa mycket om.

Ställ gärna frågor

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Mustang Horse

    


Ovido - Quiz & Flashcards